Jag kikade lite efter info om din panna på nätet och det finns inte mycket. Men av vad som skrivits om den så verkar det som om radiatorkretsen är skilld från varmvattenberedaren och att det därmed är som du misstänker - Termometern visar tempen i beredaren, vattnet i beredaren värmer inte vattnet i radiatorkretsen och därmed får du ingen värme ut till radiatorerna när du inte eldar. Om shunten sitter monterad utanför pannan så kan du känna på röret som går från pannan till shunten, är det röret kallt när shunten är max öppen (när du inte eldar men beredaren fortfarande är varm) så är det just så att varmvattnet i beredaren är separerat från radiatorkretsen på något sätt. Det är i så fall pannans konstruktion, den är från början inte gjord för att eldas med ved utan med olja och koks, som är orsaken. Jag skulle kunna tänka mig att orsaken till att man valt den konstruktionen är för att kunna ha pannan i ett system med självcirkulation och endast elda för varmvatten på sommaren när ingen värme förbrukas i radiatorerna. Ganska klyftig konstruktion egentligen om man tänker sig det scenariot.
Så kanske det är, termometern visar temperaturen i varmvattenberedaren.Jaarmanen skrev:Jag kikade lite efter info om din panna på nätet och det finns inte mycket. Men av vad som skrivits om den så verkar det som om radiatorkretsen är skilld från varmvattenberedaren och att det därmed är som du misstänker - Termometern visar tempen i beredaren, vattnet i beredaren värmer inte vattnet i radiatorkretsen och därmed får du ingen värme ut till radiatorerna när du inte eldar.
Pannvattet _är_ kallt.
Du "måste elda" för att få värme på vattnet som ska ut på radiatorerna.
Så fort du slutar elda dräneras pannan på hetvatten.
Hur mycket (lite) hetvatten kan det rymmas i pannan? 100 liter?
Det är bara varmvattnet i beredaren som hålls varmt lite längre.
Det är lite bekvämare med ackumulering.
Medlem
· västra götaland
· 139 inlägg
Hej Igen. Jag kände nu på röret från pannan till shunten när termometern på pannan var 70 grader men inte eldat på länge och det var kallt. När jag tittar på hur pannan är kopplad också så der det faktiskt ut som ni sagt, att det är en stor beredare ovanpå pannan och att pannan antagligen inte rymmer så mycket. Systemet kommer att bytas under sommaren men det känns skönt att åtminstonde veta hur det gamla fungerat och om det var helt eller trasigt.
Hittade även en gammal insruktion till pannan och som Jaarmanen skrev så var dettänkt att elda med olja eller koks från början. Tack för all eran hjälp. MVH Johan
Hittade även en gammal insruktion till pannan och som Jaarmanen skrev så var dettänkt att elda med olja eller koks från början. Tack för all eran hjälp. MVH Johan
Klicka här för att svara