Ska förmodligen köpa en Kenjonugn (35 cm ved) och sätta in i en Ctc - 171B panna. Någon som har erfarenhet av denna förugn?

Tacksam för svar!
 
Vi har haft en för 50cm ved. Stor slöseri med ved och eldning för krokorna om man inte har en akumulatortank. Svårt att sota pannan då vi var tvungna att rulla bort förugnen för att komma åt och sota i själva pannan. Det var en nödlösning som vi bytte ut efter 2 år slösaktig eldande och en besök av brandkår :)
gaia
 
Ajaj! Innebär en förugn större brandrisk än bara en panna? Måste sotaren godkänna installationen? Själv har jag en ack.tank på 625 liter. Att ladda den 30-40 grader idag tar 4-5 timmar om man tar ut en del värme till radiatorerna. Inte kul alls! Så jag tänkte att denna lösning är bättre i alla fall. Sen är jag inte så kräsen. Är van vid lite sämre standard. Köper man veden färdigkapad och kluven för 200 kr kbm staplat så kan jag leva med dålig verkningsdrag :)
 
Har du en akumulator och bilig ved så är det ju bra lösning och mycket bättre än det vi haft.

Brandkåren kom då rökgången i pannan tjärrat totalt och jag hade förugnen fulladdat med ved (100liter?). Mycket rök i källaren och ingen rök genom skorsten . Inte så kallt ute och huset förbrukade nästan inget värme = pyreldning i förugn =ingen akumulator!!!!. Det hände direkt efter skorstenfejarens besök men han kunde inte fixa det bättre eftersom det brann i pannan då och man kom inte åt den flaskhalsen som fanns i pannan där tjära och aska fastnade lätt och proppade till rökgången.
Jag var mest orolig för gengasexplosion ( mycket ved som bara pyr) och därför blev brankåren tillkallat .... som i sin tur tillkallade sotaren igen .... hela manskapet drog bort förugnen full med glödande ved och proppen togs bort. För min del var det sluteldat för den dagen :)

CTC2XX -kombi var ju byggd för att få såna problem om man slarvade med sotningen och pyreldade.
No ja, den gången fick vi i förugnen massor av träkol av ekved - bästa träkol vi någonsin haft som räckte för hela grillsesongen . Sen jobbade vi en hel dag med röksanering - riktigt någgran vårstädning i hela huset.

Ja, nu vet du vad du ska hålla kol på : undvik pyreldning, sota ofta .
gaia
 
Jag har använt en 35 cm Kenjon kopplad till en TMV Alpha i ett par år med utmärkt resultat. Det enda bökiga är sotningen en gång per månad, då du får rulla bort ugnen. Och att det blir väldigt varmt i pannrummet på slutet av eldningen, vilket kan vara både för -eller nackdel, beroende på hur du har det. Men du har för liten acktank för att köra fulla magasin, men det lär du dig.

Du behöver inget godkännande av sotaren om du redan eldar med ved.
 
Daddy-R skrev:
Jag har använt en 35 cm Kenjon kopplad till en TMV Alpha i ett par år med utmärkt resultat. Det enda bökiga är sotningen en gång per månad, då du får rulla bort ugnen. Och att det blir väldigt varmt i pannrummet på slutet av eldningen, vilket kan vara både för -eller nackdel, beroende på hur du har det. Men du har för liten acktank för att köra fulla magasin, men det lär du dig.

Du behöver inget godkännande av sotaren om du redan eldar med ved.
Vilken storlek på tank är att rekommendera? Huset är väldigt dragit. Drar typ 10 kw vid några få minus och blåst.
 
Sköter inte regulatorn om man lagt på för mycket ved genom att sänka spjället?
 
Tanken kan inte vara för stor, det är en praktisk/ekonomisk fråga.

Det är så man inte skall elda, då kokar du tjära, utan tanken skall vara så stor att veden i magasinet kan brinna ut. Men du kan elda ett halvfyllt magasin.
 
1 ilägg med minimalt uttag (1,5 av 10 på shunten) ökar vattentemp. ca 10 grader. Vedvolymen på min panna är 40 liter. Ökar förugnen effektiviteten så mycket att den inte går att elda fullt i? För 2,5 ilägg ökar min panna ca 25 grader vid lågt uttag. Vid högre uttag får jag elda MÅNGA illägg. :)
 
Du kommer att märka att effektiviteten är mycket större med förugn, både vad gäller förbränning och överföring till pannvattnet. Sedan kan du verkligen fylla 100 l ved i ugnen, medan du aldrig kan fylla pannans förbränningsutrymme fullt med ved.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.