är tanktopparna i jämnhöjd med varandra?

Tankarna är i samma höjd.Har eldat nu första gången efter att jag justerade drifttermostaten.Nu får jag ca 86 grader i toppen och fortfarande 75 grader i botten,men nu bryter drifttermosten på 96 grader istället.Något bättre men jag är inte riktigt nöjd.Nu vågar man väl inte justera mer på drifttermosten?.Finns det någon som har fler förslag på hur jag ska göra?.Är tacksam för fler förslag som kan hjälpa mej att få upp temperaturen.

Jag har en Orlan men principen är val densamma. Jag bytte termostat i Laddomat 21 till 78 grader. Sen flyttade jag tempgivaren på pannan från själva plåten och en bit ut i isoleringen. Pannan stänger av fläkten vid 80 grader. Nu ligger tempen i pannan på ca 75-78 grader vid eldning (enligt displayen alltså). I verkligheten är den nog ca 10-12 grader högre. Tankarna blir drygt 90 grader och det tycker jag känns lagom.

Majgårdarna
Jag kör med 82graders ventil i laddomaten till min innova.Före pill på termostaten fick jag upp tankarna i 94 grader innan pannan slog i från.

Jag kör också solo innova 30 och har taskigt med värme i tankarna. Max 80 grader...
Beställde idag en 88 graders temostat (istället för den 78 graders som sitter i nu) till min laddomat 21:a.
Tror ni att det hjälper eller måste jag köra "panntermostat" tricket med?
Tankarna är två på vardera 1300liter.

Majgårdarna
Det måste vara nått fel om du bara får upp tankarna i 80 grader.

Precis...
Panntempem är ju inga problem att få upp emot 95-97 grader men tankarna laddas ändå inte.
Därav min tanke med annan temostat så den trycker i mer värme.

jag får upp hela tanken i max 90°, då går calmarv65an rätt så varmt, ca 102° ut ur den, det är med termostaten som sitter i laddomat21 från början

Det enda en termostat med högre gradtal gör är att höja tempen i pannan. Risken blir att pannan slår av.

Om pannan håller 95 grader pumpas vatten med samma temperatur till tankarna och dom kommer också att hålla i princip 95 grader. En viss sänkning sker pga uppvärmning av tanken men det kan inte vara många grader om du inte har oisolerade rör. Visar verkligen era termometrar rätt?

Termometrarna i sig är inte så precisa, och hur långa dykrör till termometrarna har ni?
Har ni dom korta, typ 50mm, så kommer dom nog visa fel pga avkylningen vid manteln.
Jag har sådana korta dykrör, och då har jag kommit fram till att dom visar c:a 10°C för lite vid "fulltemp".
För det som kommer ur laddomaten är ju vad som kommer till tankarna och när jag får ut 90°C så visar tanken på 80°C. (mina tankar står 0,5m från pannan så det ska ju vara samma temp).
Och när laddningen går på andra varvet så är det 100°C ur laddomaten men 90°C på tanktermometrarna, och returen in från tanken visar 90°C på laddomaten men 80°C på tanken

Sen ett tips, prova att kleta in insticksdelen/hålet till termometrarna med kopparpasta. Då visar dom lite mer exakt.

vad bra om mina visar 10° för lite! då har jag ju 100° i tanken:)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.