Hej! Återkommer här igen med en ny fråga om den pågående installationen av min kökspanna med tillhörande tank och laddkoppel. Jag behöver koppla in en SYR-ventil och en termostat till laddomaten. Problemet är att det inte finns några uttag för dykrör i pannan, och både SYR-ventilen och termostatens (laddomats dykrörstermostat) känselkroppar sitter i dykrör. Min fundering är om det vore en bra idé att sätta 2 T-rör på stigarröret, så nära utgången från pannan som möjligt - sedan sätta 2 korta kopparrör i t-rören, och slutligen sätta dykrören i dessa? Är detta en ok lösning, eller vet någon på bättre råd?
Väldigt tacksam för råd om detta som har blivit en slags flaskhals i mitt projekt.
//alen
 
Det är en bra lösning. SYR känns dock lite onödigt, har du sluten expansion och tanken lägre än pannan?
 
Tack för svaret - acktankens (1500l) botten står 70 cm lägre än pannans botten. Jag har öppet expansionskärl, egen brunn, ingen kylslinga i pannan. Syrventilen tänkte jag skaffa för att en panngubbe jag konsulterat tyckte jag skulle ha det. Jag har funderat av och till, läst på olika trådar här på forumet men inte fått någon klar uppfattning - tänkte att det var säkrast eftersom pannan står i köket, det finns små barn runtomkring m.m. Å andra sidan tänker jag att det ändå finns dubbla säkerhetsåtgärder iochmed öppet system och säkerhetsventil mot högt tryck / temperatur. Viss självcirkulation medges ju också vid strömavbrott så länge tanken inte är full. Jag blir inte klok på´t...
Vad säger ni som har mer erfarenhet om det?
 
Det är ju inget krav i ditt fall. Det som händer om du fortsätter elda utan ström är att pannan kokar och vattnet som kokar bort ersätts av nytt vatten från tanken. Jag förutsätter att du har ett rör min 28Cu stigande från pannan till expansion och samma dimension därifrån och ut?

Att koka tanken tom är omöjligt att göra av misstag, det skulle gå åt många ilägg.

Hur tänkte du ansluta SYR:en utan slinga? Fylla på tanken eller pannan med kallt vatten?
 
Syrventilen skulle jag koppla så att kallvatten strömmar in i pannans retur samtidigt som den tömmer varmvatten från stigaren - det är pannan som kyls ned. Om syrventilen nu är överflödig skippar jag den gärna, det är så inihelsikes mycket annat man kan lägga de pengarna på. Men får man i såfall installationen godkänd?
 
Ska nån godkänna det hela? Är det sotaren så har dom personliga regler...
 
Jag har gjort så som du funderar på att göra, känselkroppen till SYR-ventilen på ett T-rör på stigaren några cm från utloppet på pannan och det funkar jättebra. Men jag håller med Matss - i ditt system har du ingen användning av en SYR ventil. Finns heller inget lagkrav som säger att du måste ha en. Har du öppen expansion, säkerhetsventil och laddomat så uppfyller det alla krav som finns på oberoende skyddsannordningar mot övertryck. Men termostaten till laddomatpumpen kan du mycket väl göra så med.
 
Ok, tack för synpunkterna om detta! - vågar mig nog på att avstå från Syren nu. Bara att invänta leveransen med kopplingar, sedan skall det bli varmt och skönt i bygget!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.