Jag skall koppla in fläkten på rökgastermostaten så att den startar och stannar själv, då slipper jag en massa onödig "genomblåsning" av pannan.
Sedan så skall jag sätta en elmagnet som får stänga primärluckan vid eldnings slut.
Men någon form av rör från fläkten och in i pannan så att man får bra blandning av luften i hela pannan inte bara vid tuberna, det är nog nästa modifiering på agendan.
Sedan så skall jag sätta en elmagnet som får stänga primärluckan vid eldnings slut.
Men någon form av rör från fläkten och in i pannan så att man får bra blandning av luften i hela pannan inte bara vid tuberna, det är nog nästa modifiering på agendan.
Jodå , resultaten kommer nog att presenteras här så småningom. iallafall vad jag kommer fram till...bruksaren skrev:
Man måste börja ta noteringar om brinntider, temperaturer, kilo/ved per inlägg osv osv och göra om
alla momenten minst 3 ggr per omjustering av inställningar på pannan för att eliminera naturliga skiftningar som normalt skiljer vedinläggen åt, vedhäng osv osv , ingen brasa är den andra lik osv osv
Ojoj .... det här kommer att ta tid om man ska vara säker när man presenterar resultat :eek:
Hoppas att fler som laborerar med tilluften vid förbränningen i äldre och nyare pannor presentera erfarenhetena för oss alla
/Roger
Jag har upptäckt att det är väldigt noga med hur mycket primär luft pannan får .
Jag har varit lat i veckan och bara skruvat in justeringen på primär luckan i botten och sedan inte ändrat något på den inställningen pga det så har min ved förbruking ökat med ca 30%.
Nu har jag justerat ner glipan på primär luckan och då är jag tillbaka på samma ved förbrukining igen.
Men då krävs det att jag går ner i källaren och justerar primär luften ca 3-4ggr per eldning.
Jag har varit lat i veckan och bara skruvat in justeringen på primär luckan i botten och sedan inte ändrat något på den inställningen pga det så har min ved förbruking ökat med ca 30%.
Nu har jag justerat ner glipan på primär luckan och då är jag tillbaka på samma ved förbrukining igen.
Men då krävs det att jag går ner i källaren och justerar primär luften ca 3-4ggr per eldning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden