M
Matss: 5% räcker ja Hur svårt det upplevs beror ju på kunnandet, du bör kunna svetsa täta svetsar... Det gör inte så stor skillnad för skiktningen men lite bättre blir det säkert. Men du kanske spar plats stående också.
10 svar · 4,5k läst
P
Per-Erik: När Sotaren har sotat så rammlar sotet ner längst ner i kanalen. Där sitter sotluckan så att sotaren kan tömma kanalen på sotet som ramlat ned. Öppna sotluckan o titta in om det ligger sot där eller om det ligger löv och sånt.. kan ju vara så att sotaren inte tyckte det var något att sota om kanalerna inte har används. Eller så är det rens luckor för ventilations kanaler?
1 svar · 6,6k läst
K
kricken_: Ok. tack för svaret
2 svar · 2,5k läst
W
Warlock: Oj vad enkelt det verkar med bara en shuntgrupp helt plötslgt! //Warlock
13 svar · 5,9k läst
D
Daddy-R: en användbar länk om dragluckor med diagram http://www.tigerholm.se/
3 svar · 4,0k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Det är en salig blandning av ved i spis och kaminer, luft/luft-vp och direktverkande el. Totalt ca 20 m3 ved och 21,000 kWh. Innan värmepumpen kom till gick det ytterligare 10 m3 ved. Effektmässigt så kanske man kan uppskatta eldstäderna till 2x8 +4 = 20kW, värmepumpen till 4 kW och direktverkande el till kanske 4 kW till i genomsnitt. Sedan tillkommer varmvatten. Kallt är det som
8 svar · 3,9k läst
knekten
knekten: Tjenamorse! En sak är säker.Lindqueist egna turbulatorer är sämre än att göra egna som täcker hela rökgången.med långa går det att hålla rgasen på max 280g .
36 svar · 11,2k läst
J
jojojo: Tack för fler synpunkter! Och Norok, det är bara intressant med fler frågeställningar. PR- kul att höra att du är nöjd med din panna och snällt att du ställer upp och svarar på frågor. Som 2:an skriver kan man ju avvakta med pelletsdelen, och ha elen som komplement om det behövs så länge. Det är bra att få lite olika infallsvinklar på det hela. Angående Innovan vs Bonus så tror
19 svar · 6,2k läst
M
MrKarlsson: Hej Igen. Jag kände nu på röret från pannan till shunten när termometern på pannan var 70 grader men inte eldat på länge och det var kallt. När jag tittar på hur pannan är kopplad också så der det faktiskt ut som ni sagt, att det är en stor beredare ovanpå pannan och att pannan antagligen inte rymmer så mycket. Systemet kommer att bytas under sommaren men det känns skönt att
17 svar · 7,5k läst
K
kricken_: Nu blåser jag liv i denna tråd igen. Hur hög temperatur laddar ni in i era tankar? Jag har märkt att om jag laddar över 85c så ökar min ved förbrukning markant, Sedan så håller inte min tankar temperaturer över 85c nå vidare bra (jag har 2x750 med endast 45pur hade extra isol förut borttagen tilsvidare). Jag tycker att man får väldigt olika svar på hur effektiviten är på samma
7 svar · 5,0k läst
saturnus
saturnus: I mitt hus är inte röret isolerat, det var inte tal om det då jag byggde detta 1994. När jag nu bygger nytt, kan det vara bra med en hänvisning till vilka regler som gäller. Har svårt att få in det där med brand i spiroröret/isoleringen.
8 svar · 8,2k läst
K
kricken_: Jag laddar inte min 35kw:are full heller jag brukar lägga in så att det är ca 10-15cm kvar upp till tuberna. Sedan så brukar jag få lägga in 2-5st vedklabbar utöver det för att öka tempen på mina 1500l ca 50c. Jag har gjort samma upptäckt som knekten att man skall ha grov ved så att den inte övertänder så lätt. Ca 30kg ved har jag förbrukat per eldning dem senaste 10ggr jag eldat
183 svar · 50,1k läst
·
E
eddie: Jag har monterat en termostat under diskbänken som styr vvc pumpen och så har jag en knapp med indikering inanför dörren i groventren. Jag slår på vvc´n när jag går upp ocn slår av på kvällen och då vi är på jobbet. Sedan ser termostaten till att pumpen bara går då det behövs,duchsar man eller diskar behöver ju inte pumpen gå. Termostaten är inställd på ca 40gr och det
8 svar · 16,7k läst
K
Kloster: Hmmmm hade för mig att det var du....... Kolla de termoventiler. Om jag fattat rätt har 10:an samma funktion som 21:an UTOM självcirkulation. Så det skulle nog funka bra för mig. Det blir ändå knappast nån självcirk pg långa och tokigt dragna rör. Skickar dig ett meddelande.
2 svar · 3,9k läst
B
bellis95: Vi bygger nytt hus med 185kvm i två plan med vedpanna i kombination med golvvärme o FTX-vent Vi valde följande konfiguration: 45 kW vedpanna + 2500 l acktank + dubbla vv-slingor i garaget. + solslingor Matar bostadshuset med 4 rörs kulvert med shuntautomatik med timerstyrd tappvarmvattencirkulation. Sätt denna på cirkulation mellan tex 06-08 17-21, så får du tillgång till varmvatten utan
14 svar · 5,1k läst
M
Matss: Med 4.3kWh / kg ved ger 32 kg ved 137 kWh Om vi räknar 50 grader temphöjning på 2300 kg vatten blir det: 4,19*2300*50/3600 = 134 kWh 134/137 = 98% Det är orimligt högt, endera var tanken varmare vid start eller så har du väldigt energirik ved (men al är inte så bra vad jag vet). Sen tog du ut lite värme under tiden så du har isåfall en verkningsgrad på över 100% Men även med dessa
3 svar · 3,7k läst
pellefant
pellefant: jag har kört tuberna med dewaltskruvdragaren men köpte en rustaborrmaskin för ändamålet, men den funkar inte alls lika bra, den är så klen så jag måste "gasa på" med den å då börjar den snurra så fort och viskstången börjar "vobbla"
11 svar · 16,0k läst
Faidros
Faidros: [citat] Här: http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/43297-egen-glidgjutning-godkaend.html
5 svar · 5,9k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Du kanske kan skaffa en dragbegränsare som späder ut rökgaserna lite? kolla med www.transtemper.se
6 svar · 7,0k läst
Snurre
Snurre: Får nog bli som du skriver _ap_! Men tror samtidigt att det blir som du skriver pipewelder alltså en tank med solslinga för eventuella framtida utbyggnad av systemet med solfångare!
3 svar · 4,3k läst
C
chaffis: Jag har inte själv någon Ackvatermtank men jag har hört att dom är väldigt bra. Angående värmebaronen så brukar rörmockare rekomendera dom troligen för att dom har mest pengar på dom, nästan alla morderna pannor funkar bra. Jag har själv bara 1500 L till 140kvm boyta + 150kvm biyta och jag har ännu inte kommit hem till ett kallt hus, visst kan shunten stå på max ibland men med en
5 svar · 7,2k läst
B
Baloo02: Jag har en pelletsbrännare Eco Tec som sitter i oljeagregatets plats på en CTC panna av äldre modell och som fungerar aldeles utmärkt. Jag vet inte om det hjälper dig eftersom din oljebrännare tydligen sitter i en egen modul. Men jag har haft min anläggning i 5 år utan problem bara vanlig service.
3 svar · 6,3k läst
·
J
JPW: Jodu! Jag fick ett lass i höstas som var helt under all kritik. Först var den inte "mogen", dvs den jäste ut gaser i takt med att den tog åt sig fukt från luften så pass att det inte gick att vistas inomhus. Källaren blev en gaskammare, men det löste sig iofs med en enkel fläkt som ventilerade pelletsförrådet ut genom inblåsningshålet (bulk alltså). Fast det stank spånskivefabrik i
2 svar · 4,0k läst
slipperman
slipperman: Tankstorleken är framför allt en funktion av hur bekväm eldning man vill ha, dvs hur många dagar i veckan man vill tända i pannan. Den nedre gränsen i Svanensammanhang, 18 ggr vedfacksvolymen, är en nedre "hygiengräns". Så husets storlek (energibehov över tid) på verkar. Pannans effekt påverkar bara hur snabbt du får upp värmen i tankarna, så det finns inget direkt samband där.
5 svar · 4,8k läst
pellefant
pellefant: sätta ett rostfritt "myggnät"?
2 svar · 5,9k läst
B
bruksaren: Hej! Enklast är nog och slå sönder några tegelstenar,därefter slår du lite bruk i hålet och trycker dit lite tegel väntar nån timme eller så (tills det bränt lite) därefter slår du på bruk och putsar till det:)
2 svar · 3,9k läst
W
WeeBe: Golvvärme i torpargrunden i kombination med braskamin borde vara bättre jämfört ingjuten golvvärme. Just för att golvvärmen i torpargrund är mer snabbreglerad och kan anpassa sig snabbare då man eldar och slutar elda. Det går bra med golvvärme ingjuten i plattan också men då får man ingen större besparing genom attt elda, bara en högre inomhustemperatur. För att spara el med
9 svar · 3,6k läst
M
Maggy: Har nu kört i två månader och inte lyckats få den att ladda ur "snett" vid normalt bruk. Om jag däremot ställer up shunten manuellt till max och slår på ett par duschar ett par timmar så uppkommer fenomenet. Men då kan man inte vara inne för att det är så förbenat varmt (ca 28-30 grader i HELA huset)! Tror faktiskt att jag klarar att leva med boröshunt ändå... det verkar ju funka!
17 svar · 9,9k läst
·
Hocke
Hocke: Kom ihåg att keramiken sväljer bra med energi när den värms upp
4 svar · 3,1k läst
K
kricken_: Nu har jag mätt utan uttag då förbrukade jag 27498g ved. Men till saken hör att då satt jag som en liten tomte framför pannan och justerade primärluften hela tiden. Har förbrukat strax över 28kg med en mer standard betonad inställning vid ett annat tillfälle. Vet inte om dessa siffror är så mycket att lita på märkte att jag glömt att nollställa vågen den visade lite fel nu så
15 svar · 10,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.