Ok, men var i ligger snålheten? Är Inovan 12 500:- bättre som vedpanna än Bonus 30?

(jag lyckas inte få med citat i mitt svar, vet inte vad jag gör för fel).
 
norok skrev:
Ok, men var i ligger snålheten? Är Inovan 12 500:- bättre som vedpanna än Bonus 30?

(jag lyckas inte få med citat i mitt svar, vet inte vad jag gör för fel).
Att döma av P.R:s inlägg ovan så handlar det om dubbelt så många ilägg vid vedeldning pga av det mindre eldstadsutrymmet.
 
slipperman skrev:
Att döma av P.R:s inlägg ovan så handlar det om dubbelt så många ilägg vid vedeldning pga av det mindre eldstadsutrymmet.
Hallå igen!
Om det är precis dubbelt eller färre/mindre ilägg i en bonus jmft med en Innova kan jag inte tvärsäkert svara på! Naturligtvis så får man ta fler vändor till pannrummet med en panna med mindre eldstadsutrymme. Bonus ligger 30-40 liter efter Innovan i det avseendet och det gör skillnad, hur stor däremot vet jag inte. Skillnaden avgörs ju defenitivt av den tänkta ack-volymen.

Om man bara har för avsikt att elda med ved och mot stor ack-volym så skall man tveklöst välja Innovan!! Vill man däremot relativt enkelt kunna växla mot pellets och hålla i plånboken lite extra så kanske Bonus är ett bättre val.

Allt handlar om vilka preferenser man har att rätta sig efter!
 
norok skrev:
Ok, men var i ligger snålheten? Är Inovan 12 500:- bättre som vedpanna än Bonus 30?

(jag lyckas inte få med citat i mitt svar, vet inte vad jag gör för fel).
Jag tycker att snålheten ligger i hela konceptet med en liten panna och två småtankar till ett stort hus. Det verkar ju finnas pengar till solanläggning som faktiskt ger dyr energi jämfört med ved.

Det är ju en investering som du ska leva med i kanske 30 år. Att kosta på lite mer nu är inget du ångrar om några år. Om jag skulle rita ditt system skulle det troligen bli en 50 kW-panna och 4-6 m3 tank. Sen skulle jag råda dig att vänta med solen och låta dig se hur få m3 ved du kan spara.

1,5 m3 innebär troligen elda både morgon och kväll när det är riktigt kallt.
 
Tack för fler synpunkter!
Och Norok, det är bara intressant med fler frågeställningar.
PR- kul att höra att du är nöjd med din panna och snällt att du ställer upp och svarar på frågor. Som 2:an skriver kan man ju avvakta med pelletsdelen, och ha elen som komplement om det behövs så länge. Det är bra att få lite olika infallsvinklar på det hela.
Angående Innovan vs Bonus så tror jag personligen att det är värt en extra vända till pannrummet, och istället ha möjlighet till en effektiv pelletspanna vid behov.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.