M
marcem: Hej jag ska nu köpa en iwabo 50 flisbrännare och till den så tippsar dom om en tulimax 50. Är det någon som har en sådan panna eller vet ni vart man kan hitta info om den? Marcus.
0 svar · 2,8k läst
L
Lazze: Hej Nu är det riktigt mysig stormen tjuter runt hörnet och snöblasket smattrar mot rutorna. Men inne är det varmt ,,,och kakelugen gerifrån sig en behaglig doft av björkved .... hoppas det blir ett rejält ström av brott så man kan kila över till bärgvärme grannen och kolla om dom har det kallt :)
31 svar · 12,7k läst
I
itkonsult: Men man kan nog i ditt fall rucka på det om väggen böjer av ifrån kaminen, avståndet är ju bara en hint åt fastighetsägaren, du kan krypa det hur mycket du vill om du bara kan visa att det är ofarligt. 85grader på brännbarbyggnadsdel, dvs gipsenbakom kaklet.
7 svar · 6,1k läst
Jaarmanen
Jaarmanen: Jag har Laddomat 21 koplad till en Atmos DC 50 med Cu32 rör och kan köra på läge 2 på pumpen utan några bekymmer. Fungerar kanonfint även den...
2 svar · 4,9k läst
F
Funkiz: Frågan har diskuterats tidigare och efter att ha kontaktat Nibe kan följande fastställas: Vermicilteplattorna i kaminerna skall bytas först när hål uppstått och bakomvarande plåt är synlig. Plattorna är förbrukningsvara men de behöver alltså inte bytas förrän de gått sönder.
0 svar · 3,4k läst
_ap_
_ap_: Om du har tid och orkar kan du koppla så här.
5 svar · 8,4k läst
·
A
AnteB: Det man kan spara rör sig väl om typ 2-6% av värmebehovet förutsatt att man sänker över en längre period. Lite svårt att kontrollera dom mängderna på tre termometrar i en acktank. Jag körde med nattsänkning i 16timmar tidigare (från kväll till efter jobb) då jag bara hade 500liters tank (har mina tankar i huset) och det gjorde stor skillnad på varmvattenkomforten och sömnen. Att
19 svar · 4,4k läst
A
Alko: Låter som en möjlig förklaring (dock är den 70-tals "Cronspisen", inte särskilt gammal i sammanhanget), ska kolla det. Har dock för mig att det ryker in rejält om man stänger spjället (skjuter in pinnen). /A
2 svar · 2,7k läst
M
mattias_75: Jag har en Contura 550. Tänk er för innan ni placerar soffa, matbord eller dylikt för nära kaminen..det blir grymt varmt. Jag skulle inte ha närmare än 3m.
3 svar · 3,5k läst
C
chaffis: En sådan panna ska man inte ha laddomat till, den kan skapa problem. Vid ved eldning så ska man använda dom anslutningar som finns på toppen den bakre är för oljeeldning men funkar ändå, problemet blir att du inte kyler tuberna ovanför konan lika bra och då får du inte lika bra verkningsgrad. Ett annat problem är att det kan ta lite tid att lära känna pannan, dvs ställa in
8 svar · 4,0k läst
Angelven
Angelven: Länk också: http://www.solentek.se/index.php?action=view&id=31&module=resourcesmodule&src=%40random446c13bd56de9
1 svar · 2,1k läst
Angelven
Angelven: Åhå - du har en "fin" kakelugn. Kan bara instämma med Wester - och tillägga att för er som INTE har luckorna - så sitter det antagligen 2 lösa tegelstenar istället ;-) (Och det är hyffsatt lätt att sätta dit små sotningsluckor om man tycker det är finare :-)
2 svar · 2,5k läst
Hocke
Hocke: Jag hade en eftermonterad sådan på min förra panna, en siggestedt. Men jag tror inte dom går att köpa ny längre
4 svar · 4,0k läst
F
Funkiz: [citat] Visst är det så! Vill bara förtydliga mitt exempel med att efter fem-sex timmars eldande håller murstocken värmen minst 15h. Jag betalade 28500 för glidgjutning (schädler) och 510:2. Jag tror det betalar sig på två-tre år med tanke på min tidigare elförbrukning.
11 svar · 5,4k läst
I
itkonsult: [citat] Fattar inte riktigt relevansen i detta inlägg. Du verkar en aning klen i roten (kanske ryker in hemma hos dig). Jag har köpt en hel del av båda firmorna och dom har kvalite båda två, talar vi stålskorstenar är landys till och med bättre steel är, ur montörens perspektiv-lätta att få täta och tvärtom, dock är det ingen skit nån av dom har. Sen kan man diskutera stål och
14 svar · 22,3k läst
V
vedeldaren: http://www.rinkabyror.se/ Du menar att pannan är sönder ? Inte bara fläkten? Vad är fel?
1 svar · 2,7k läst
P
prezet: Om du stänger av cirkulations-pumpen (den längst till vänster på min panna) så slutar ju pannan att värma dina radiatorer. Då håller den bara pannan varm för varmvatten-beredningen. (Inte det optimalaste scenariot, men det fungerar.)
2 svar · 3,5k läst
M
mith: Tacksam för tips, hur den är att använda mm.
0 svar · 1,9k läst
F
fredda: Brukar gå att byta insatsen i ventilen typ: http://www.maniarmatur.se/?artnr=5558048 Men plocka isär den och rengör från ev. kalk så kanske den får liv igen.
3 svar · 3,2k läst
Myrlejon
Myrlejon: Vi planerar att bygga nytt hus, 1 3/4 plan 176 m2. Har satsat på relativt god isolering 30 cm i platta och väggar samt Elite extreme fönster. Uppvärmning är vattenburen golvvärme nere och vattenradiatorer uppe. Nibe 360 P ingår. Vi vill gärna ha en eldstad och funderar då på om den även kan komplettera uppvärmningen. Har tittat på olika vattenmantlade kaminer. Alla firmor avråder
0 svar · 3,6k läst
Faidros
Faidros: [citat] Har läst någonstans att båda eldstäderna skall gå att stänga med luckor, och att ingen av dem får vara i "kontinuerlig drift" el. dyl. De fick bara vara för trivseleldning. Antar att sotarna har olika regler. Rök- eller avgaskanal som ansluts till fler än en eldstad skall utformas så att detta inte medför ökad brandrisk eller annan olägenhet. Boverket (5:431)
7 svar · 6,9k läst
C
cyrox: Tack för svaret. Har bokat in sotarn på undersökning. //cyrox
5 svar · 4,7k läst
C
Croft: Farsan och morsan hade när de flyttade in i sin kåk något som kallades värmeslinga vardagsrummet. Den såg ut ungefär som en liten kakelugn fast utan eldstad. Röken från vedspisen på andra sidan murstocken tvingades igenom slingan och värmde på så sätt upp hela nedervåningen. Vill dock minnas att det kunde vara lite stök att få röken dit man ville.
2 svar · 1,6k läst
Hocke
Hocke: 340m² ! Jag skulle nog satsa på en stor panna med stor vedvolym (typ Solo innova 50kw ) och cirka 6-7m3 tank
2 svar · 1,4k läst
bax
bax: Med 20A så kan du nog ha 15kW-patroner t.o.m. Det beror lite på spänningen i ditt hus. Man ligger närmare 400V än 380V nuförtiden. Dock onödigt om du bara skall köra dem när du är borta, du skall ju inte ha 20 grader inne då. Men det kan ju vara bra att ha lite effekt som backup om det händer nåt med pannan. Prisskillnaden mellan 9-12-15kW-patroner är väl ganska liten (?) Pengarna
9 svar · 7,4k läst
C
calle_d: Här finns lite byggbilder på vårt kaminprojekt (och en hel del andra projekt oxå för den delen) :) www.calledun.com
0 svar · 3,6k läst
Snurre
Snurre: Fint hus ni bygger er och vilken fin hemsida! Håller på att surfa runt och söker lite inspiration. Verkar snyggt och praktiskt med ett gråsvart klinkergolv, men jag har långt ifrån bestämt mig ännu.
3 svar · 2,4k läst
Symphony X
Symphony X: Ingen tvekan, gjut en platta! Såg under tråden "Calmarpanna + ack.tank" att du även undrade om färdigbetong eller cement. Har du möjlighet att att nå plattan för gjutning via betongbilens ränna alt. med traktor och betongskopa är det smidigare och billigare än att börja blanda själv. Väljer du att blanda själv rekommendera jag betongbruk på säck istället för att använda cement
3 svar · 3,2k läst
V
viggenblåaero: Japp har nått liknande en laddomat 21a. Pann tempen ligger på 78grader. Stod o nötte i 2timmar idag fick nästan bort all beläggning men viskan gick sönder, men det blir ändå sådan som du visade bild på för den verkar ju vara riktigt effektiv! Fick även tag på 2år torkad björkved så ja kunnde fylla en full panna Och nu verkar det äntligen fungera som det ska! Iallafall är ja
10 svar · 11,3k läst
V
vesil: [citat] Kan det vara samma fenomen som jag hade med min DC32GS? Dvs temperatur och termostat sensorerna värms upp lite för mycket av luften omkring baksidan av pannan. Lite olja i dykröret fixade det ganska bra.
57 svar · 12,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.