·
·HeRmAN·: Ett tydligare svar hade kanske gjort oss klokare, att det går att sätta i större pump och sänka farten är ju ingen avancerad slutsats. Frågan är om det är någon vits och i så fall vilken. Att man får "reserv"kapacitet är ju inget värt om det funkar bra på ettan. Påverkar det te.x. möjligheten att få högre temp i tankarna?
3 svar · 3,5k läst
G
grobb: Huset är på 200 kvm + ca 40 kvm källare. just nu har jag en gammal CTC panna, på den sitter två brytare för elpatroner. Vet inte effekten på dessa, kan det vara 8-9kw? Däremot får jag just ingen värme på varmvattnet dom få gånger jag kört igång patronerna. elementen verkar dock bli varma. Men jag har en förugn till pannan och har eldat hela vintern. skulle tro att jag gjort av med
5 svar · 7,0k läst
G
gparinger: Har gratis ved. Jag har också tänkt på det med returvattnet, men inte hittat någon bra lösning där man kan slippa vrida på kranar. Något förslag på annan lösning?
10 svar · 3,3k läst
mycke_nu
mycke_nu: Jo, det går ju åt typ dubbelt så mycket energi att hålla 32 grader i ett rum jämfört med 21 grader.. en effektiv panna skadar ju inte heller. Grattis!
1 svar · 1,9k läst
2
2an: Ang Calmar v33 så har den en fördel med liten vattenvolym då du ska elda pellets, Frågan är bara som sagt om det ärvärt den extrra kostnaden om det bara är då o då som ved ska eldas även om Calmar inte är så dyr för att va en bra "riktig" vedpanna.. Iaf bör du försöka ha iaf 2 m3 acktank o då är det även möjligt att du kommer att elda mer ved än du tänkt.. :) Jag har en
18 svar · 5,8k läst
D
Daytrader: >Slipperman Kalassida du lade upp :-) Fråga, du skrev "ingen tjära här" vid tubsotningen utan endast finaska. Om det är svart sot här vad tyder det på? förbränningen är felaktig i eldstaden? Som sagt, anläggningen i huset vi köpte för 2 år sedan är inte intrimmad som sig bör vad jag tror själv och hela tiden får jag justera något för förra ägarna gjorde "snabbt - är
22 svar · 8,9k läst
·
Majgårdarna
Majgårdarna: [citat] Japp då e jag med :)
36 svar · 6,9k läst
2
2an: Lättaste är att kolla elförbrukningen vid pellets o när man kör med elpatron (bäst om man har separat mätare på elpatron) sen kolla hur många kg pellets det går/dygn, Då ser man direkt vad som blir billigast.. Kollade detta för 3 år sedan o då gjorde jag av med ca 12 kWh/dygn för vv o det gick 3,5-4 kg pellets/dygn
3 svar · 6,8k läst
F
Fran: Planerar att ev. sätta in en pelletskamin i huset och nu visar det sig att det är en bra slant billigare på andra sidan Öresund. Har kikat på en Ecoteck Elena Airplus och det skiljer ca 11000 kr till Danmarks fördel :). Tänkte nu höra om det är någon som själv har köpt kamin i annat land och hur det har funkat med godkännande från sotarn, frakt, garantier osv. Vore mkt tacksam för
0 svar · 3,3k läst
Nusnäs
Nusnäs: Enklaste lösningen måste vara att ta ett snack med sotarn, be honom komma så får du förklara hur du tänkt, är det ok för honom så - no problems...
9 svar · 8,9k läst
·
A
ajohansson: [citat] Vad borde en platsbyggd tank på 2500lit kosta. Någon som köpt något liknande
24 svar · 6,3k läst
2
2an: En acktank vid pannan t.ex 1000 l gör att du inte får så många starter för vv el då det är milt..
16 svar · 9,0k läst
T
tobbjo: I min anläggning har jag som första stopp en 10l vattendunk med en stos ner i skruven som är fylld med bivax. Såna kakor som man rullar ljus av. Slangstosen är proppad med vax och sne sitter slangen på. Vid bakbrand är tanken att vaxet smälter och vattnet rinner ner i skruven. Ca 50-60 cm bakom den sitter en AVTA med två stosar ner i skruven, Jag har ett 3-kubiks förråd i kontakt med
12 svar · 9,0k läst
·
V
v94_hos: Tänkte stoppa in en kamin i vardagsrummet och dra en rökkanal upp genom klädkammaren vidare upp genom vind och ut över nocken. Behöver ca 7 m rökkanal. Vet någon var man kan få tag i kanaler och vad de kostar?
0 svar · 2,8k läst
7
79:an: Om jag slänger in en rejäl brasa med björkved så ger insatsen garanterat värme efter 3tim, annars så finns det sten att köpa och lägga runt kaminen för att lagra värmen. Sen som nån skrev om att man skall stänga tilluften till kassetten är inte att rekomendera, pyreldning ger mycket sot och annat i skorstenen. Är åxå lite nyfiken på pelletskorg, men jag tänkte elda flis i den
6 svar · 8,9k läst
2
2an: Hmmm 65 m2 då är det isolering du behöver o en kamin samt beg elpanna, Bör inte bli många tusen kWh/år..
9 svar · 3,9k läst
A
alen: Du kan på egen hand (förutsätter "normal" händighet) sätta upp en isokern dubbelmodul (se www.schiedel.se) med en rökkanal. Kostar inte mer än en plåtskorsten, bara du har ok bjälklag eller platta. Sen ansluter du bara direkt med rökrören in i kanalen + spjäll.
3 svar · 4,0k läst
F
Fran: Jag har sett att några av Ecotecks modeller, Laura, Elena och Veronica, har den funktionen. Ecoteck kallar det för "Airplus". Vi är också inne på pelletskamin där man kan dra "luftkanaler" till andra rum - verkar ju praktiskt och bra. Enligt Narvells som är importör av Ecoteck kan man också välja hur mkt varmluft man vill ska gå åt vardera hållet så att säga. Tror att det är 3
1 svar · 4,0k läst
A
alen: Ok, tack för synpunkterna om detta! - vågar mig nog på att avstå från Syren nu. Bara att invänta leveransen med kopplingar, sedan skall det bli varmt och skönt i bygget!
7 svar · 6,1k läst
pellefant
pellefant: vad bra om mina visar 10° för lite! då har jag ju 100° i tanken:)
25 svar · 11,6k läst
V
vankant: Skall till och byta ut min gamla CTC Pionjär mot en ny pelletspanna. Har kört med Värmebaronens VikingBio pelletsbrännare i den i två år nu, men tröttnat på allt jobb att sota. Har fått två pannor rekommenderade av min"personliga rörkrökare" Effecta 220 och Nibe´s Pellux 200. Har svårt att välja mellan dessa, är det någon som kan hjälpa mig på traven i detta val, kanske kan
0 svar · 2,2k läst
2
2an: Försök fixa enacktank direkt med slingor sen bygga därifrån, Kan finnas nån 750 l beg + en beg kökspanna på blocket
6 svar · 3,3k läst
J
jazzgossen: Efter lite mer felsökning av en rörmokare så kom vi fram till att det var cirkulationspumpen som hade gett sig. Nu är den bytt, och nu funkar det bättre. Det här var tydligen pump nummer två som byttes sedan 2004. Ingen kanonkvalitet på Grundfos, verkar det som. Dessutom behöver nog en säkerhetsventil bytas, för när vi försöker fylla på mer vatten så börjar det rinna ur ventilen
8 svar · 5,0k läst
S
storahuset: [citat] Det är nackdel att värmeväxla radiatorvattnet. Man får sämre skiktning och risk för att man inte kan utnyttja den sista värmen i tankarna, i alla fall om man har det som jag att slingorna inte sitter högst upp i tanken. Men trotts dessa nackdelar så fungerar mitt system mycket bra. Bla för att jag har så mycket vatten. En annan fördel (andra kanske skulle kalla det för
5 svar · 3,9k läst
F
Fran: Har sett Ecotec Tyr och det verkar vara en bra kamin - riktigt bra att kunna ha pelletsförrådet separat om man vill det. Vill dock gärna har lite mer effek än vad Tyr kan ge - den ger väl runt 6 kw som mest - och vi är ute efter en kamin som ger över 10. Det jag gillar med just pelletskaminen är att den går att ställa i olika effektlägen - något som inte går med luftpumpen på samma
2 svar · 3,7k läst
N
Namdil: Jag fick pris på en 35kw utan kylslinga, men jag hade sagt en 45kw med kylslinga. 25000:- ville dom ha. Dom stod själva för misstaget. Så jag betalade 25000:- för en 45kw med kylslinga, ibland ska man ha tur. Vet ej exakt vad den kostar skulle tro runt 33000-35000:- helt orabatterat
6 svar · 5,0k läst
S
smidifix: har synlig murstock ända upp till nock ;-) MVH Linus
6 svar · 4,2k läst
M
MrKarlsson: Hej. Har blivit erbjuden att köpa en kombipanna till en rimlig peng. Det är en CTC2200 med omvänd förbränning. Det verkar dock inte som om den har fläkt, är det någon speciell anl till att kombipannor inte har det? Vad spelar fläkten för roll, är det för att få upp verkningsgraden eller har det med miljön att göra? Hur kommer det sig att kombipannorna har lägre verkningsgrad
0 svar · 3,5k läst
V
Vedboden: Om man vrider på turbolatorerna kraftigt, samtidigt som man skjuter in dessa i de nedre tuberna är det inga problem på Vedoluxpannorna. Man kan möjligen grada av vassa kanter i turbolatorns början.
45 svar · 10,1k läst
D
Daddy-R: Du kommer att märka att effektiviteten är mycket större med förugn, både vad gäller förbränning och överföring till pannvattnet. Sedan kan du verkligen fylla 100 l ved i ugnen, medan du aldrig kan fylla pannans förbränningsutrymme fullt med ved.
9 svar · 11,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.