Har en fråga om sotluckor, om det nu är det...? När ska man använda dom? Såg inte att sotaren öppnade där när han var här sist och jag tänkte inte på att fråga heller.
På bottenvåningen har vi kakelugn i v-rum, vedspis i köket och i det tredje rummet sitter en sotlucka (en gammal i järn som det står "kockums" på. Likadant på övervåningen...i ett sovrum en kamin och i det andra sovrummet finns en lucka, likadan som den på bottenvåningen.
Huset är byggt 1932, i källaren fanns tidigare en oljepanna som nu är borta och ersatt med elpanna...som vi vill byta ut men det blir en senare fråga....
Någon som kan förklara?
 
När Sotaren har sotat så rammlar sotet ner längst ner i kanalen. Där sitter sotluckan så att sotaren kan tömma kanalen på sotet som ramlat ned.

Öppna sotluckan o titta in om det ligger sot där eller om det ligger löv och sånt.. kan ju vara så att sotaren inte tyckte det var något att sota om kanalerna inte har används. Eller så är det rens luckor för ventilations kanaler?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.