Jag har en reglerproblematik som jag tänkte att någon hade någon lösning på.
Jag har en solvärmeanläggning idag som jag bara använder till tappvattenproduktion. Tanken är en Borö TIDA 300liters tank med solslinga och en bivalent shunt, två vv slingor och elpatron.
Ett FTX ventilationssystem med elslingor i (används EJ idag, elvämen alltså).
En pelletskamin, KMP Mysing- Detta är mina förutsättningar..

Jag är på gång att skaffa ett vattenbatteri istället för elbatteriet för att kunna spara pellets vår och höst. När det är fina dagar (läs feb. mars) så tänkte jag ta ut lite värme ifrån tanken till ventilationssystemet men inte så mycket så att jag förstör varmvattnet.

Hur ska reglera detta? Jag har tänkt en shuntautomatik men om jag ställer den på att jag ska ha en inomhustemperatur på 21 grader, då kommer den mata ut värme tills tanken är tom eller rättare sagt även när elpatronen går in och värmer vattnet. Jag vill främst köra Sol men när den inte räcker ska pelletskaminen gå in automatiskt.

Jag har tempgivaruttag på tanken så om det finns någon smart shuntautomatik som går och stänger när temperaturen mitt på tanken går till ett visst värde (40 grader t.ex) ska shunten gå att stänga.

Nån vänlig själ som vill hjälpa mig?

Tänk på att om du sätter ett vattenbatteri i tilluften måste du lösa någon form av frysskydd.
Om temperaturen i vattenbatteriet faller under t.ex. 5 grader måste tilluftsfläkten stanna.

Jag ett bahco ventilationssystem och det kommer delvis uppvärmd luft ifrån minimastern och värmeväxlaren + att det kommer "frånluft" från vardagsrummet innan det når vattenbatteriet. Men det är är bra tanke med frysskyddet...hade missat det

Vad vill du betala?:)

Jag använder en styrutrustning från TA som heter UVR 1611. Den kan styra shuntautomatik och man kan bygga funktionsblock i den som tar hänsyn till alla de villkor man vill ha med. Den kostar runt 4500:- men så klarar den mycket också.

Kanske kan vara lite för avancerad? Kolla http://www.ta.co.at

LEH skrev:

Jag använder en styrutrustning från TA som heter UVR 1611. Den kan styra shuntautomatik och man kan bygga funktionsblock i den som tar hänsyn till alla de villkor man vill ha med. Den kostar runt 4500:- men så klarar den mycket också.

Kanske kan vara lite för avancerad? Kolla [länk]
Ja det är klart att man inte vill att det ska dra iväg för mycket i pengar. Och jag kommer nog inte tjäna så mycket pengar på denna investering. Men detta är ju jätteroligt att bygga ett varaktigt och smart värmesystem.
Det kanske går att få tag på en beg nånstans också! Denna UVR 1611 är väl i princip en liten PLC som håller reda på allt och styr enligt vad man programmerat den till.?

Redigerat:
LEH skrev:

Kanske kan vara lite för avancerad? Kolla [länk]
Vem säljer dessa i Sverige eller är det import som gäller?

Japp, i princip är det en liten PLC.

Jag har köpt min hos ett tyskt företag www.echtshop.de, medans andra har köpt den hos www.vvfs.dk.

Vet ingen som säljer den i Sverige tyvärr.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.