Se bifogad bild som visar hur jag tänkt mig.
Det måste ju vara det lättaste sättet att bygga ut en skorsten, eftersom det bara kräver ett hål genom väggen och inte en massa hål genom innertak, isolering, yttertak osv.
Men får man göra så? Var kan man hitta överskådlig information om vilka regler som gäller?
För att gå upp till nock behöver skorstenen kanske vara 1 meter över takfoten, är det tillräckligt lågt för att slippa tänka på räcken och stegar och allt vad det är som sotaren kräver?
Jag har hittat en del ställen som säljer rör osv, men några rör som jag har hittat som verkar bra kräver 50 mm till brännbart material, då måste jag alltså ha någon isolering i själva genomföringen i väggen, hur löser man det? Vad för slags material är lämpligt?
Det måste ju vara det lättaste sättet att bygga ut en skorsten, eftersom det bara kräver ett hål genom väggen och inte en massa hål genom innertak, isolering, yttertak osv.
Men får man göra så? Var kan man hitta överskådlig information om vilka regler som gäller?
För att gå upp till nock behöver skorstenen kanske vara 1 meter över takfoten, är det tillräckligt lågt för att slippa tänka på räcken och stegar och allt vad det är som sotaren kräver?
Jag har hittat en del ställen som säljer rör osv, men några rör som jag har hittat som verkar bra kräver 50 mm till brännbart material, då måste jag alltså ha någon isolering i själva genomföringen i väggen, hur löser man det? Vad för slags material är lämpligt?
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Det funkar alldeles utmärkt att bygga som du tänkt. Exakt en sådan lösning har jag ( du kan kolla min hemsida) även om det inte är till en kamin utan till en panna.
Med den lösning du skissar så kan du lösa sotningen av den upprättstående pipan nedifrån och således slippa bygga varje typ av personskydd kopplat till skorstenen upptill (eftersom ingen behöver ditupp) och det var bland annat av den anledningen jag valde en sådan lösning. Så du kan ju dra upp skorstenen så att den hamnar 1 meter över taknock utan att behöva ta sådan hänsyn. Du måste ju också se till att samtliga delar av rören går att nå för sotning så du behöver förmodligen en lucka i kröken ovan för kaminen också.
Vad gäller genomföring så är vare sig plåt, gips, minerit eller stenull brännbart så det går att bygga en lösning som tillgodoser både isolering och avstånd till brännbart material. Jag hade ju inte det behovet eftersom jag utnyttjar hålet för lufttillförseln till mitt pannrum så jag har minst 50 mm till brännbart genom luft.
Så den vanliga brasklappen: Ta kontakt med din lokala sotarmästare. Det skadar aldrig att förankra tankarna med den som skall godkänna installationen i ett senare läge...
Med den lösning du skissar så kan du lösa sotningen av den upprättstående pipan nedifrån och således slippa bygga varje typ av personskydd kopplat till skorstenen upptill (eftersom ingen behöver ditupp) och det var bland annat av den anledningen jag valde en sådan lösning. Så du kan ju dra upp skorstenen så att den hamnar 1 meter över taknock utan att behöva ta sådan hänsyn. Du måste ju också se till att samtliga delar av rören går att nå för sotning så du behöver förmodligen en lucka i kröken ovan för kaminen också.
Vad gäller genomföring så är vare sig plåt, gips, minerit eller stenull brännbart så det går att bygga en lösning som tillgodoser både isolering och avstånd till brännbart material. Jag hade ju inte det behovet eftersom jag utnyttjar hålet för lufttillförseln till mitt pannrum så jag har minst 50 mm till brännbart genom luft.
Så den vanliga brasklappen: Ta kontakt med din lokala sotarmästare. Det skadar aldrig att förankra tankarna med den som skall godkänna installationen i ett senare läge...
Det är annars inte så märkvärdigt att dra skorstenen rakt upp, det brukar medlevereras det mtrl som behövs för att få snygga genomföringar, inkl. isolering,
Sen har reglerna ändrats angående höjd på skorsten, förut skulle den 1 meter ovan nock, nu är det en meter ovan genomföringsstället, kan kanske hänga samman med taklutningen, och tillverkare av skorstensrör möjligtvis,
Skorstenarna jag brukar montera gäller dock ovanstående för..
Sen har reglerna ändrats angående höjd på skorsten, förut skulle den 1 meter ovan nock, nu är det en meter ovan genomföringsstället, kan kanske hänga samman med taklutningen, och tillverkare av skorstensrör möjligtvis,
Skorstenarna jag brukar montera gäller dock ovanstående för..
Redigerat:
Kan ge dig ett tips som en kompis har byggt. Där 90 graderskröken ligger--förläng det lodräta rörer neråt ½ m. Där placerar du en sotviska och under den ett lod./tyngd. Samt en skjutlucak i botten.
Viskan hänger i ett wire och går genom ett block i toppen och ner på utsidan. Där det horisontella röret kommer ut har du åsså ett spjäll Så du kan sota det horisontella röret.
.
När du skall sota så drar du upp viskan och släpper ner den. Ev aska/sot tömmer du ut genom bottenspjället i en hink.
Du behöver aldrig gå upp på skorstenen på detta viset.
Lycka till
Hälsningar,
Skalman
Viskan hänger i ett wire och går genom ett block i toppen och ner på utsidan. Där det horisontella röret kommer ut har du åsså ett spjäll Så du kan sota det horisontella röret.
.
När du skall sota så drar du upp viskan och släpper ner den. Ev aska/sot tömmer du ut genom bottenspjället i en hink.
Lycka till
Hälsningar,
Skalman
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Varum etwas einfach machen... det verkar vara att krångla till det i onödan. Kolla in punkt 3 på den här sidan.Skalman skrev:Kan ge dig ett tips som en kompis har byggt. Där 90 graderskröken ligger--förläng det lodräta rörer neråt ½ m. Där placerar du en sotviska och under den ett lod./tyngd. Samt en skjutlucak i botten.
.
Lycka till
Hälsningar,
Skalman
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Funkar säkert bra, och det verkar vara helt ok ur myndighetskrav aspekten. Dock måste jag protestera mot den enormt motbjudande estetiska konstruktionen. Att bygga skorsten på detta sättet, funkar men är ju hur fult som helst. Gå genom bjälklaget och yttertaket och gör som det är brukligt. Att finna genvägar som synes smarta i ett initialläge är oftast en dyr investering. Andrahandsvärdet är troligtvis påverkat av en sniklösning eller hellre kallat "dumsnål" lösning.
Jo, det är väl den största invändningen. Kanske får man bita i det sura äpplet och bygga på normalt sätt upp genom taket.Havsutsikt skrev:Funkar säkert bra, och det verkar vara helt ok ur myndighetskrav aspekten. Dock måste jag protestera mot den enormt motbjudande estetiska konstruktionen. Att bygga skorsten på detta sättet, funkar men är ju hur fult som helst. Gå genom bjälklaget och yttertaket och gör som det är brukligt. Att finna genvägar som synes smarta i ett initialläge är oftast en dyr investering. Andrahandsvärdet är troligtvis påverkat av en sniklösning eller hellre kallat "dumsnål" lösning.
Klicka här för att svara