2 834 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Skiktning i acktanken
Hej alla.Jag har ett litet problem och här kommer lite bakgrund.
Har en Euronom vedpanna från början av -80 talet. Den är kopplad till en 1m3 tank .
Nu i höstas så var jag tvungen att byta backventil som sitter på framledningsröret från pannan till tanken.Innan jag gjorde det så var allt frid och fröjd men nu förtiden så kokar pannan mer eller mindre varje gång ,pluss att jag inte får vattnet i tanken att skikta sig. Det brukar oftast hamna på 100-80-50 ¤C.Själva tankpåfylningen( cirkulationen från pannan till tanken) sköts av en pump som är kopplad till en termostat på pannan så när temp. kommer upp i ca 80 C så drar pumpen och pytsar in nytt vatten från botten på acktanken.Måste också berätta att jag har i 4 års tid eldat med dåligt ved ( gran + fuktig) men i år så kör jag bara med fin och torr björkved så pannan kommer upp i arbetstemp. rätt så snabbt.Har försökt med att lufta alla element men där finns det ingen luft.
PS har ett sk öppet system.
Har ni några ideér eller tips vad man ska göra eller vad det kan vara för fel?
Mvh NK
Har en Euronom vedpanna från början av -80 talet. Den är kopplad till en 1m3 tank .
Nu i höstas så var jag tvungen att byta backventil som sitter på framledningsröret från pannan till tanken.Innan jag gjorde det så var allt frid och fröjd men nu förtiden så kokar pannan mer eller mindre varje gång ,pluss att jag inte får vattnet i tanken att skikta sig. Det brukar oftast hamna på 100-80-50 ¤C.Själva tankpåfylningen( cirkulationen från pannan till tanken) sköts av en pump som är kopplad till en termostat på pannan så när temp. kommer upp i ca 80 C så drar pumpen och pytsar in nytt vatten från botten på acktanken.Måste också berätta att jag har i 4 års tid eldat med dåligt ved ( gran + fuktig) men i år så kör jag bara med fin och torr björkved så pannan kommer upp i arbetstemp. rätt så snabbt.Har försökt med att lufta alla element men där finns det ingen luft.
PS har ett sk öppet system.
Har ni några ideér eller tips vad man ska göra eller vad det kan vara för fel?
Mvh NK
Öka pumpen så evakueringen av varmvatten till tanken går snabbare. Nu när du börjat elda med bättre ved producerar du mer värme under samma tid och pannan blir kokvarm snabbare än förr.
Det verkar i mina ögon att det går inte att kyla din panna med att bara pytsa in 50-gradig vatten från tanken när det brinner som bäst. Det skall ordentlig flöde in för att hindra kokning ...öka pumpen och se om det hjälper.
gaia ( ingen expert på området)
Det verkar i mina ögon att det går inte att kyla din panna med att bara pytsa in 50-gradig vatten från tanken när det brinner som bäst. Det skall ordentlig flöde in för att hindra kokning ...öka pumpen och se om det hjälper.
gaia ( ingen expert på området)
Det är bara att sänka termostaten om pannan vill koka, eller komplettera med rökgastermostat och termiska ventiler (typ termovar). Skulle rekommendera det senare. Körde med samma system som du har tidigare och jag drog som regel igång pumpen när jag tände och stoppade den när jag stängde pannan. Pumphastigheten har ingen större betydelse om det hinner bildas ånga i pannan innan den startar. Det är dessutom rätt ohälsosamt för pannan att svänga mellan typ 30-90-30-90 i uppstarten, därav rekommendationen om termiska ventiler.
Jag är inne på samma spår som du AnteB.Ska testa med att sänka termostaten på pannan från 80¤C till 50¤C och se hur pannan beter sig då.Med lite tur så hinner inte panna komma upp i så höga temperaturer om man börjar spä med kallare vatten tidigare.
Du ska inte ha igång den pumpen annat än när du eldar.
Angående temperaturen så får du testa dig fram, det ska inte aldrig bubbla nån gång under uppstart med kall tank med det där systemet. Men du ska givetvis ha så hög inställning som möjligt.
Angående temperaturen så får du testa dig fram, det ska inte aldrig bubbla nån gång under uppstart med kall tank med det där systemet. Men du ska givetvis ha så hög inställning som möjligt.
Klicka här för att svara