Kamrater! Passar först på att tacka alla för de informativa och nyttiga inlägg (och svar) på detta så eminenta forum! Är ganska svårt att inte fastna, när man väl börjar läsa...

Ber Er om Era tankar i några frågor..

1: Jag har en CTC V25, vedeldar mot 1700 liter ack. Har dock inga fyllkroppar i tubulatorerna, planerar att skaffa. Men jag skulle vilja veta om någon upplevt skillnaden utan och med? Bättre, och på vilket sätt? Något negtivt?

2: Köpte min panna lätt beg, dock utan keramik. Har kört ett år nu, och inte tänkt på att det faktiskt fattas keramik. Är det värt pengarna att skaffa keramik?

3: till sist.. Jag upplever att skiktningen i tankarna (tre, seriekopplade) tar lång tid, samt att jag skulle önska att effekten var bättre. Jag får i toppen full effekt, alltså 85 grader.
Längre ner kan jag få 75 grader, men halvvägs ner i tankarna lyckas jag bara nå 40 grader..
Längst ner iskallt. Kör laddaren på läge tre, har även provat långsammare.

Ber Er om lite hjälp i detta. Har Du svar/tankar på någon punkt, tveka inte att svara.

Ha en skön helg!

Matsa

Ang nr 1
Turbulatorer sänker rökgastemp och det betyder att mer av producerad värme stannar i huset/ tankar. Ja, dom är bra att ha för då sparar du på veden och eldar inte för kråkorna = pannans verkningsgrad ökar.
Ang nr 3
Tja, du kan inte ladda mer värme än du producerar :). Du kan lagra i din 1700l tankar ca 100MW värme. Din panna ger max 25MW per timme. Du får elda ca 4 timmar på full fart ( 4hx25MW=100MWh) för att ladda dina tankar. Det betyder att du får lägga in ved och fylla eldstaden några gånger innan tankar blir varma ändå till botten.
Värms huset, används varmvatten under laddningstiden så måste du producera/ elda ännu längre tid för att kunna förbruka och samtidigt ladda i tank det som blir över. Jag gissar att det blir minst 5 timmar eldande för att dina tankar blir laddade.
Med andra ord det räcker inte med en inlägg.

Om du har inte provat innan att elda så länge så kan det ju hända att pannan kokar på slutet ... när det händer får du öppna alla element och förbruka varmvatten = låta varmvatten rinna ut fex i badrummet.... så lugnar det sej. Men helst kan du observera och lära hur mycket ved blir för mycket och elda försiktigt på slutet när temp i tankbotten närmar sej 70-80 grader för att undvika kokning.
Lycka till!
Ang nr 2 - vet du hur mycket keramik ska det finnas i din panna? Har ett minne att CTC hade ett tag gjutjärnsröster ( bra!) i sina pannor och bara någon enkel keramikbit i botten som skydd för plåten. Är det gjutjärnsgaller i din eldstad? Keramik i botten i askdelen brukar förlänga livet på en panna.
Ring CTC och fråga, dom är mycket servicevänliga och hjälper dej med svar på den fråga. Jag har mycket positiva erfarenheter av CTC. Fick trevlig bemötande och en instruktionkopia till panna anno 1960-talet hemskickat :)
gaia

Tjena Matsa! Jag tror att jag har svarat på något av dina gamla inlägg när du precis hade skaffat din V-25:a.

Precis som jag tror att jag skrev då så tycker jag att du skall skaffa turbulatorer. Antingen köpa eller göra egna. Jag gjorde egna, och märkte skillnad i rökgastemp. Blir säkert ännu bättre med köpta, beror på hur snål man är:)

Eftersom du säger att du inte har keramik i pannan nu, har du gjutjärnsroster nu? Förutom att pannan är mindre effektiv så håller inte gjutjärnroster så väldigt länge. Folk som jag känner som haft samma panna säger att dom såna roster rostar sönder ganska fort.

Jag har gjort en egen keramisk-insats till min panna, och det ångrar jag inte.
Jag har inte gjort några vetenskapliga undersökningar och fått fram hur mycket jag tjänat i vedförbrukning, men det märks att det går åt mindre ved nu. Bara det är ju bra! Men det blir mindre aska också. Förr blev det en massa aska och kol kvar i botten som man var tvungen att städa bort ganska ofta. Nu blir förbränns allt till fin aska i botten, och man behöver inte sota lika ofta.

Jag tittade också på en original-insats från CTC i början. Men någon skrev på nåt forum att den kostade runt 6000 så jag blev avskräckt. Hur lång tid det tar att tjäna in den kostnaden beror på hur dyr din ved är. Men verkningsgraden förbättras avsevärt så det är ingen tvekan om att du kan tjäna in kostnaden så småningom.
Nu har jag sett på blocket att folk har haft såna instatser till salu för runt 2000 ibland, det kan ju va ett alternativ. Men man vet ju aldrig när ett sånt erbjudande kommer.
En hemgjord insats som jag gjort är ju inte lika inprovad och exakt som en CTC-original, men den är ju garanterat bättre än ett gjutjärnsroster.
Du kan själv bygga av eldfast tegel som du köper på någon bygghandel eller så gjuter du egna stenar som jag har gjort.

Hör med mig om du vill ha ritningar på hur jag har gjort. Sen så kan nog användaren "Vedprofilen" på forumet http://pellets.info hjälpa dig också. Känner inte honom, men det verkar på hans inlägg som att han jobbat med att förbättra gamla vedpannor eller nåt liknande.

spaedgris skrev:
Eftersom du säger att du inte har keramik i pannan nu, har du gjutjärnsroster nu? Förutom att pannan är mindre effektiv så håller inte gjutjärnroster så väldigt länge. Folk som jag känner som haft samma panna säger att dom såna roster rostar sönder ganska fort.

.
har aldrig hört att gjutjärnsroster rostar sönder i en panna. Det kan hända att den bränns sönder i höga temp men det brukar verkligen ta många år innan det händer och håller inte lika länge som själva pannan. Allt beror ju på tjockleken i godset men dom brukar oftast vara rätt tunga. Gaselle-pannan har den typen av roster. Är säker att gjutjärn håller längre än keramik. Har man otur så spricker keramiken efter ett par år. Jag skulle klart välja en gjutjärnroster om jag hade ett val :).
Tror inte heller att gjutjärnroster minskar pannans effekt så det märks. Bara vid uppstarten kan märkas skillnad då metallen skall värmas medan den isolerande keramiken gör att man kommer upp i temp snabbare och får låga utsläpp till miljön redan från början. Keramiken kom till på got och ont på grund av miljökrav och inget annat, enl min mening.
gaia

Nja Gaia,
den uppfattningen är jag tveksam till. Eftersom keramiken är en isolator så kommer förbränningstemperaturen att bli mycket högre än om den sker på en metall, som snabbt leder bort värmen. Ger därför en mer fullständig förbränning, vilket syns som mindre aska.

Kamrater! Tack för bra svar. Jag har roster, gissar på gjutjärn, alltså ett galler med en liten grind =)...
Jag upplever att jag har ganska lite aska, grå och fin.
Tolkar jag Er rätt om det är så att keramiken "bara" är till för att skydda pannan?
Tror jag har läst att förbränningen med keramik, är mer effektiv?

Gaia, bra svar till en som inget fattar.. Jag skall, vid första bästa köldknäpp ge mig på att sträckelda! Hittills har jag när jag "dragit" på, fått expansionen att öppnas, varmt vatten töms ut. Jag tror att jag ställt pumpen för högt, 90 grader. Gissar att det kan vara läge att ställa ner till runt 80?

Igen tack för Era svar!!

Matsa

Spaedgris, tack igen. Jag är nyfiken på vad Du använt som fyllkroppar?

Keramiken höjer verkningsgraden på pannan genom att du förbränner rökgaserna bättre, och får på så sätt ut mer energi ur veden.

Jag har bara vanlig takplåt som jag klippt i lagom stora bitar och böjt till så den blivit vågig. Ingen optimal konstruktion, men betydligt bättre än utan några alls.
Du kan ha nästan vad som helst som fyllkropppar. Huvudsaken är att det stoppar upp gaserna lite grann och skapar turbulens i tuberna. Då hinner mer värme överföras till pannan innan röken sticker ut i skorstenen.
Du kan prova dig fram, och kolla på rökgastempen för att se vilken modell av fyllkroppar som fungerar bäst.
Och helst ska dom vara lätta att ta ur och sätta tillbaka, annars blir det jobbigt att sota.

Daddy-R skrev:
Nja Gaia,
den uppfattningen är jag tveksam till. Eftersom keramiken är en isolator så kommer förbränningstemperaturen att bli mycket högre än om den sker på en metall, som snabbt leder bort värmen. Ger därför en mer fullständig förbränning, vilket syns som mindre aska.
Det behövs inte så höga temp för att fullständigt förbränna ved och det uppnår man med gjutjärnroster också. Ibland blir temp så hög så askan smälter och bildar slagg på rostern så jag tror inte att metallroster kyler ned så markant mycket.
Det är bara vid uppstarten som man vill få snabbt en hög förbränningstemp och då måste man ha keramiken i eldstaden för att förkorta uppvärmningstiden.
Det är ju känd att mest utsläpp till miljön blir vid uppstarten av vilken panna som helst för att sen minska till moderata värden. Lufttillförseln påverkar också. Gaselle -panna med gjutjärnroster är faktiskt godkänd :).

Hade det varit lätt och billigt att få mycket korta serier av gjutjärnsroster till dagens pannor så skulle vi ha gjutjärn men det är enklare och tydligen biligare att svetsa plåt och tillverka keramiska insatser. Dessutonm finns det inte många gjuterier kvar i norden som skulle ta på sej uppdraget. Kunden får byta keramiken allt efter den spricker och det blir som med bilar och reservdelar. Man säljer en bil och tjänar i många år framöver på att sälja delarna. Hade jag varit panntillverkare så skulle jag köra på samma linje :).

Nu är jag bara en enkel köpare som skulle bli glad att få mer hållbar roster. Är det nu så viktigt att isolera så skulle man ju kunna isolera gjutjärnroster från pannkroppen med några få standardtegel och i slutändan få en bra roster som tål lite stryk och är enkel/ billig att byta ut slitdelen. Som det är nu så får man lägga varenda vedbit mycket försiktigt för att inte skada den tillkonstrade komplicerade keramiken som är så dyr att ersätta.... och som ändå tärs ut av tempväxlingar och blir skör till slutt . Har man dessutom en liten påfyllningslucka och djup vedmagasin så förr eller senare knäcker man sin keramisk roster eller bränner sina armbogar eller bådadera :).

Jag har inte blivit överbevisad än att keramisk roster är det bästa som har hänt en vedpanna. Miljö är en sak men pannans hållbarhet och materialkvalitet ska också spela med. Gamla pannor var kanske inte bygda med tanke på miljön men med tanke på hållbarhet i godset och dom håller länge ... för länge? Idag får man vara nöjd om pannan håller 10-15 år ...lika länge som kylskåp. Utbyteskeramiken kan också till visa fabrikat kosta lika mycket som en kylskåp ... och det irriterar mej ibland. Pannluckor av plåt som slår sej har jag också hört om - finns det inget bättre material för att göra en eldstadslucka?
Varför konstruerar man ordentliga prylar för industri och till oss små vedeldare säljs omtåliga leksaker?
gaia

Det verkar råda delade meningar om vilket material som rostret skall vara tillverkat i.
Men det är inte det som det handlar om i det här fallet. Det man vinner mest på om man stoppar i keramik i V25:an är att man går från en underförbränningspanna till en med omvänd förbränning. Med underförbränning brukar oftast all ved i vedutrymmet ta eld så småningom. Effekten går liksom berg-och-dalbana, först låg när man fyler på ved, och sen väldigt hög när all ved brinner samtidigt. Då hinner inte pannan ta upp all värme i rökgaserna.

Med keramiskt roster så brinner det jämnare och man får inte övertändning lika ofta.
När det gäller priset så kan man faktist tillverka egna stenar mycket billigare. Dom håller nog inte lika länge, men gjuter man flera åt gången så går det snabbt att byta ut när dom går sönder.
Sen är det oftast en liten del av keramiken som får störst påfrestning och slits ut. Alla keramikdelar behöver oftast inte bytas ut samtidigt.

spaedgris skrev:
Det man vinner mest på om man stoppar i keramik i V25:an är att man går från en underförbränningspanna till en med omvänd förbränning.
Är det keramiken som material som omvandlar pannan så markant eller är det en annorlunda luftfördelning ( primär, sekundär) skapad av insatsens utformning som gör den skillnaden?
gaia

Det bli en helt annan panna med omvändförbrännig. Hade själv en Vemax innan (samma keramik, utom en del), nackdelen är att vedmagasinet minskas till 90liter. Men det jämnar säkert ut sig...

Jag vet ett ställe som har formar till V:25 och kan gjuta billigare än CTC, kommer inte ihåg priset nu.

Du kommer dock att saknas 1. Fyra isolerblock 9. sekundärluftdon och 10. sekundärluftsventil om du tittar här http://www.ctcvarme.se/enertech/p259/files/Inst_CTC_V25.pdf under 2.1. Skyddsplåten kan du skita i, bara du ser till att det blir i framkanten.

Nummer till gjuteriet är : 0270-67210

/danso

Redigerat:
OK. Massor med nyttig info. Har ytterligare en fråga om detta med keramik.
Jag har sågat 10 kubik ved drygt 50 långa. Får denna ved plats i pannan med
keramik? Vore synd och skaffa detta, och inte få plats med veden,,, långnäsa.

Tack igen

Mats

Ja du kommer att få plats med veden. Keramiken tar ingen plats i längdled, den ligger i botten av vedutrymmet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.