8 980 läst ·
24 svar
9k läst
24 svar
1500kronorsklyven Skräp?
Sida 1 av 2
Har en fråga om den lilla hydraulklyven som nästan varenda affärskedja säljer under sitt egna namn och i princip alltid kostar 1500kr.
Tänkte ha den i stället för huggkubbe samt slippa inköp av yxa.
Kommer att klyva lite sporadiskt då det för tillfället inte finns tillräckligt med tunna pinnar i vedförrådet.
Eldar med kammin.
Hur länge håller de eller är det rent skräp?
Tänkte ha den i stället för huggkubbe samt slippa inköp av yxa.
Kommer att klyva lite sporadiskt då det för tillfället inte finns tillräckligt med tunna pinnar i vedförrådet.
Eldar med kammin.
Hur länge håller de eller är det rent skräp?
Jag har bara använt en sådan en förmiddag - aldrig mer. MEN det berodde nog mest på att jag dagen innan stått och kluvit med en riktig vedklyv + transportör. Så länge du inte provat det så fungerar det nog.
..Nästa gång jag klyver braskaminved(33cm) åt svämor så blir det med yxa i stället, går snabbare än den vedklyven som hon köpt iaf + att jag får lite mer motion.
..Nästa gång jag klyver braskaminved(33cm) åt svämor så blir det med yxa i stället, går snabbare än den vedklyven som hon köpt iaf + att jag får lite mer motion.
Visst är det trevligt att stå och svinga en yxa men efterssom jag varken äger en yxa och i det fallet inte skulle nöjja mig med en budgetvariant.
Något som även där spelar in är att pinnarna är sådär halvstora så det är jobbigt att få dem att stå upp vilket retar mig.
Visst har jag kört seriösa vedklyvar i min dag men bruket av denna blir inte till själva "produktionen" av veden utan bara kompletterande klyvning.
Om man tittar på öb på en trave klyvar är det alltid någon som oljan har läckt ut i
Känns som en chansning? Såg att jula tar 1900 :-/
Något som även där spelar in är att pinnarna är sådär halvstora så det är jobbigt att få dem att stå upp vilket retar mig.
Visst har jag kört seriösa vedklyvar i min dag men bruket av denna blir inte till själva "produktionen" av veden utan bara kompletterande klyvning.
Om man tittar på öb på en trave klyvar är det alltid någon som oljan har läckt ut i
Känns som en chansning? Såg att jula tar 1900 :-/
Vi köpte 4 tons varianten på Rusta, typ billigast på marknaden för 37 cm ved.
Den har vi kört ganska hårt och haft i 4 år utan nån slags ompyssling eller service. Den har stått ute i långa perioder under en pressenning (även vinter) och varken läckt olja eller blivit sämre på något sätt.
Förra fritidshuset vi hade fällde vi 40-50 träd som vi klyvde upp och det var inga små träd. På nya fritidshuset har vi fällt nästan lika många träd och klyvt upp 12 m3 på en veckas tid och den har fått gå moron till kväll, samma maskin.
Så inget fel att köpa en billig klyv för lite vardagsklyveri !!
Den har vi kört ganska hårt och haft i 4 år utan nån slags ompyssling eller service. Den har stått ute i långa perioder under en pressenning (även vinter) och varken läckt olja eller blivit sämre på något sätt.
Förra fritidshuset vi hade fällde vi 40-50 träd som vi klyvde upp och det var inga små träd. På nya fritidshuset har vi fällt nästan lika många träd och klyvt upp 12 m3 på en veckas tid och den har fått gå moron till kväll, samma maskin.
Så inget fel att köpa en billig klyv för lite vardagsklyveri !!
har en sådan med...funkar klockrent om man inte klyver enorma mängder eller för försäljning. ´Till vardagsbruk funkar de perfekt! Har en 5tonnare från Jula och har inte haft några problem alls med den på två år.
Hej.
Vi har 5t varianten ifrån jula och vi har klyvt 60m3 ved (lösmått) med den.
Eftersom den inte är så snabb så underlättar det ganska mycket om man är två, En som kör klyven och en som styr klabben. Då kan man lättar känna när man har klyvt tillräckligt och kan stanna klyven.
Man måste vara på sin vakt bara så man inte klämmer sig.
så vi är nöjda med klyven och för det priset vi betalade känns det helt ok att klyva lika mycket nästa vår.
Vi har 5t varianten ifrån jula och vi har klyvt 60m3 ved (lösmått) med den.
Eftersom den inte är så snabb så underlättar det ganska mycket om man är två, En som kör klyven och en som styr klabben. Då kan man lättar känna när man har klyvt tillräckligt och kan stanna klyven.
Man måste vara på sin vakt bara så man inte klämmer sig.
så vi är nöjda med klyven och för det priset vi betalade känns det helt ok att klyva lika mycket nästa vår.
bryggtomten skrev:
Alla har vi ju olika referensramar men att stå morron till kväll under en veckas tid med en liten kinesklyv för att få till 12 kubik verkar ganska drygt.
Varför inte hyra in en större klyv a´la Faxe eller liknande och göra samma mängd på en dag? Brukar kosta omkring 300 kr per dag. Hyr en sån och gör fem års behov på samma tid som det tar att få fram ett års behov med den lilla putteklyven.
En yxa gör jobbet minst 3 ggr snabbare och man hinner inte med att stå och bli frustrerad över slöheten.
en klyv för 1500 är ganska dyr och helt värdelös om man jämför med min vedklkyv för 8000 som trycker 19 ton och är snabb, hemmabygge från en i närhten han har byggt klyvar en 35 år och aldrig fåt tillbax en enda han ger livstids garanti på alla delar, så 8000 är ju då väldigt bra pris för en klyv man kan ha hela livet 
Nu får vi se om investeringen funkar.
Jag köpte en "homework" (eller kalla den det du vill klyv) för de berömda 1500kr så får vi se hur länge den går.
Jag kollade under paketen så det inte var någon oljeläkage från början.
Kollade sammtidigt på en riktig yxa och den låg på samma varuhus i 600kr klassen.
Jag köpte en "homework" (eller kalla den det du vill klyv) för de berömda 1500kr så får vi se hur länge den går.
Jag kollade under paketen så det inte var någon oljeläkage från början.
Kollade sammtidigt på en riktig yxa och den låg på samma varuhus i 600kr klassen.
Du hade sparat 900 kr på att köpa yxan istället och dubblat vedproduktionen.JanneT5 skrev:
Investeringen är på samma nivå som att köpa Volvo-aktier idag....
Yxan är otroligt effektiv i jämförelse. Dessutom slipper du bli galen av att inget händer. Du får motion dessutom. En bra yxa, klyvkil och en rejäl huggkubbe. Det är inte dumt. Lite manligt sådär.
Vilket det inte är att stå med lillklyven och skämmas.....
Peace