F
Fishermansfriend: hejhej.Det är så att runt den sista synliga biten på toppen av rökröret som sticker upp är inte isolerad.kan det vara detta som göra att det bildas tjära på insidan av röret just på den delen som sticker upp?ingen tjära längre ner i röret Hur kan man isolera den isåfall?
0 svar · 1,1k läst
Hocke
Hocke: Du kan ha hur stor tank du vill ;-) Jag har 1200L till min Vedex 3000 men skulle gärna ha det dubbla. Nu måste jag vänta på att tankarna kallnar innan jag kan elda en full panna
2 svar · 2,4k läst
apersson850
apersson850: Det gör man förstås, men med ett laminärt flöde är det ändå så, att mycket av gaserna inte kommer i direkt kontakt med de värmeupptagande ytorna. När det gäller vätskor är detta väldigt uttalat. Vätskan vid rörets kant rör sig nästan inte alls, men vätskan i centrum rinner dubbelt så fort som medelflödet (ja, inte exakt, men i princip).
9 svar · 1,9k läst
·
_ap_
_ap_: från 71000kr till 92870kr tändning 5775kr inkl moms.
17 svar · 2,4k läst
·
T
Tim: Någon som kan rekommendera en bra och pålitlig murare i Stockholm? Ska bygga enl ovan med lite rördragning till skorstensstock, jötul-insats. Tänker mig att det hela skall ske i lättbetong, typ kakelugnsform på trägolv med ordinärt bjälklag så ett par tre hundra kilo blir det vär allt som allt. Behöver man då förstärka bjälklaget? Tim
0 svar · 1,6k läst
L
leifa.k: Och att lågorna inte träffar kylande ytor utan hinner brinna ut.
3 svar · 1,8k läst
A
aprilia-tobbe: Jepp
8 svar · 1,7k läst
·
A
8 svar · 1,7k läst
·
K
kungerik: hejsan!! köpte en shuntstyrning landis & gyr rvl 41.10 söker med ljus å lykta efter nn manual till den, nån som har eller som har installerat? det saknades dessutom utegivare till den, nån som vet vad för sorts givare man kan köpa till?? ha de mvh erik
0 svar · 6,0k läst
A
Alfred 54: Enklast är övermålning.
3 svar · 22,6k läst
M
Matss: [citat] Då är ju valet glasklart 3x1,6
12 svar · 6,8k läst
M
Matss: Något som tydligen väldigt få vet är att man skall hålla emot kulventilen på den sida man drar ihop, dvs aldrig dra åt själva ventilen hårdare. Ofta görs precis tvätsom eftersom det faller sig naturligt. Gör man så kan den spricka och falla isär närsomhelst, kan bli fin vattenskada om den sitter på fel ställe...
7 svar · 4,2k läst
Fotografen
Fotografen: [citat] Amen.
10 svar · 1,8k läst
Fotografen
10 svar · 1,8k läst
S
Sjörre: Tack för era tips!
3 svar · 3,5k läst
·
P
pr95: Temperaturmätare som används på bilar tex. VDO eller dylik med flera givare 3st i tank 1fram/ retur går att koppla så att man väljer mätpunkt dvs.en mätare flera givare sk. fjärravläsning upp till 50m(om minnet inte sviker) finns12/24 volt utförande.
4 svar · 2,2k läst
J
JPe: :o:o Nu syns det varför jag gärna hoppar över räknandet :o:o
55 svar · 5,3k läst
R
roke: [citat] 3m3 tank med varmvattenberedningsslingor. Tanken håller 80° i 10 dygn trots rejäla varmvattentappningar varje dag. Den hade lätt hållit 80 gr 14 dagar om varmvattentappningarna hade varit sparsammare. 40 cm gullfiber runt tanktoppen. 25 cm på sidorna. Okej, det låter ju bra.
17 svar · 1,4k läst
P
pr95: Liten rättelse av tidigare inlägg #3det blev lite oklart uttryckt!! Hoppas det klarnar nu, ibland tänker man mera än det som blir skrivet sas tror att alla andra också förstår,läser mellan raderna :det är ibland svårt att uttrycka sig klart i text mvhpr95
8 svar · 1,4k läst
G
gnoll: problemet är ju att se skillnad mellan klibbalen och gråalen men jag undrar om det verkligen finns klibbal i Norrland. Alen torkar långsamt, vilket jag tror är problemet sur ved=dålig effekt+mycket sot Aspen är fint att tända med i pannan och ger snabb effekt men brinner för fort för min smak. Asp i öppna spisen är ingen hit precis.
39 svar · 21,8k läst
P
Patrik79: ja kapar o klyver 30 kubik
34 svar · 23,5k läst
·
P
34 svar · 23,5k läst
·
G
gillis018: En offert till har ramlat in under kvällen, innova 50kw med 3.5m3 ack 123.000kr installerat & klart från en röris härifrån bygden. Helt i min smak det priset, iofs får jag kånka ner allt i pannrummet & koppla elen men det får jag ta.
8 svar · 1,5k läst
P
plm: Hej! Ring sotarn, han borde veta. Höjd kraven har jag för mig är ändrat till 1 m över taktäckning samt att den måste mynna ut över nock. Tidigare krav var 1 m över nock. Är inte säker så du får forska vidare. MVH / plm
1 svar · 1,2k läst
P
pr95: Ett enkelt sätt att undvika dess "puffar" är att minska arean på hålet i keramiken något så att gashastigheten ökar eller att minska primär så att ett överskott på gengas undviks i vedmagasinet. Här har också utformningen av brännkammaren betydelse om sekundärluften till kammaren utförs så att draget igenom denna fungerar som en ejektor dvs drar med sig gengasen och på så vis
23 svar · 10,1k läst
bax
bax: [citat] Tusan, jag förstår inte vitsen med en vedpanna i pausläge, det är väl samma som farsans och svärgubbens pyreldning (?) Termostaten slår till, pannan laddar vedmagasinet fullt och tänder sedan på, är där lågt effektuttag så skall den sedan strypa sig själv efter ett litet tag. Jag tycker denna verkar vara en avancerad vedförugn:rolleyes: Vitsen med tändanordning av en
24 svar · 9,3k läst
·
CHEMAS
CHEMAS: Frågade svärfar om hans vatten va surt. Nja fick jag till svar så där har vi nog svaret. Tack grabbs!
6 svar · 4,2k läst
K
kent.82: Har lånat hem mätare hemma för att mäta draget nu. Ett medel ligger runt 18Pa och pendlar imellan 15Pa - 21Pa. Runt -1 ute och snöar.
18 svar · 8,2k läst
P
PX-21: Snyggt;)..!!.Hur gick det med spjället. förresten .:) Mvh
18 svar · 6,1k läst
·
P
pr95: Här kommer ännu mera mest negativ kritik!!! http://skogsforum.se/viewtopic.php?t=2465
20 svar · 4,6k läst
Fotografen
Fotografen: Beror helt på vad det är för skorsten, finns plåtskorstenar som inte klarar annat än olja pga värmen, en skorsten till något vedeldat måste tåla en soteld, ~1000 grader.
4 svar · 1,1k läst
W
wodda: Ok för att vi inte ska hamna helt snett i diskussionen gör jag en ändring på mitt tidigare inlägg och säger såhär då. Är+2°C medeltemp under vinterhalvåret där du bor? Är det så så vet du att 6kW är vad du i genomsnitt kommer att behöva största delen av tiden.Anpassa anläggningen därefter. Har du lägre medeltemp ökar du på anläggningen och vicevers.
27 svar · 9,9k läst
_ap_
_ap_: Själv får man bara huvudvärk när avbetalningen kommer. :D
3 svar · 726 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.