Hej!

Tycker mig ha läst om detta ämne här på forumet förut, men kan nu inte hitta något. Enligt boken "Ackumulatorsystem - en installations & dimensioneringsguide" så har radiatorsystem framlednings /returtemp på 60/40 grader och ett golvvärmesystem har framlednings/returtemp på 35/25 grader. Borde man inte då kunna använda radiatorreturen som framledning till golvvärme (som i mitt fall inte finns än, men kommer att installeras i ett kommande garage)?

Eller vilka nackdelar finns med detta sätt?

Om du tex vill köra golvvärmen under sommaren.

Har själv funderat men det blir lite väl dyrt och egentlig besparing törs jag inte gissa på men i teorin borde man ju kunna utnyttja det varma vattnet bättre.

Du uppnår alla fördelarna utan nackdelarna med en bivalent shunt.

Matss skrev:
Du uppnår alla fördelarna utan nackdelarna med en bivalent shunt.
Verkar klart intressant detta ämne. Kan du Matss som verkar begripa dig förklara funktionen på en bivalent shunt för sånna som jag.
Jag ska inom 3 veckor byta hela min anläggning och vill ha tips och idéer om vad man kan göra för att förbättra ytterligare.

Du kan gå in på Esbe.se och läsa.

Principen är enkel: upp till halvt öppen tar den bara vatten från nedre halvan av tanken. Vid större öppning blandar den vatten mellan mitt och topputtag. Fördelen är att du kan utnyttja mer av energin i tanken dvs få en lägre medeltemp i tanken när det är dags att elda. Den spar inte energi men tanken kan lagra mer.

Jag har (håller precis på och monterar) en biv shunt till mina radiatorer. Bör jag i det här fallet sätta ett T-rör på radiatorreturen med en kran som jag sedan pluggar för att i framtiden kunna koppla på ännu en biv shunt och köra golvvärmen till största delen på radiatorreturen?

Det ger isåfall att jag även bör sätta ett T-rör + kran på radiatortilloppet nu för att slippa tappa systemet vid utbyggnad med golvvärme?

Bör jag även efter T-röret på radiatorreturen sätta en kran som i framtiden kan stängas och "tvinga" returvattnet genom "golvvärmeshunten" och golvvärmeslingorna?

Vilka tankefel har jag gjort i ovanstående resonemang?

Jag håller precis på att få mitt system installerat och har nu chansen att komplettera med vettiga "utbyggnadsmöjligheter". Kommer vilja ha golvvärme i garage + ev i utbyggnad.

Mycket tacksam för synpunkter på om det går eller ej, samt om det är vettigt rent kostnadsmässigt. Jag kommer att köra dubbla solslingor i min tekniktank, varför jag är extra intresserad av att få ner returvattnets temp... Ska sägas att jag nu tar in radiatorreturen i tankbotten.

Problemen med såna speciallösningar är att komma ihåg hur man tänkt i framtiden. Tar du ut vatten via bivalenta shuntar där dom ansluts på mitten (ungefär)respektive topp av tanken kan det inte bli mycket bättre, så varför krångla till det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.