Dom solpaket jag sett har givare i acktanken som ser till att man inte laddar kallare än vad som redan finns i tanken.aprilia-tobbe skrev:Det man bör tänka på är att om det finns tex 80gr i toppen på tanken vill man inte ladda på med tex 50gr i från toppen på tanken även om man bara har tex 35 i botten. Därför kan det vara bra att alltid ladda långt ner på tanken eller väljer man att ladda på olika nivåer med hjälp av ventiler.Vilket som är bäst vågar jag inte svara på.Men välj den lösning som ger lägst temp i botten på tanken.
Men det finns förmodligen alla varianter.
Tycker det är en fin lösning med växlare så slipper man låsa upp pengar på en kopparslinga för 5000:- som bara kanske ska användas.
Jo det förhindras att man laddar om hela tanken är full men poängen jag har är att man ska kunna ladda när tanken är halv full utan att störa den redan varma tanktoppen.
Vidare bör man se till att ha förvärmning av tappvatten i botten av tanken för att maximera uttaget från fångarna.
http://dalea.du.se/research/archive/a8717de4-8d6b-4e00-9419-317053c32ba8/f049bbce-b72b-40c2-ae25-dc42a893dc9b.pdf
Lite intressant läsning om att efektivisera sina fångare med hjälp av rätt tappvatten tillverkning.
Ursäkta om jag skenar iväg detta kanske blev lite off
Redigerat:
Jag föreslår att du delar upp tankvolymen om du skall ha solvärme.
Jag och en polare installerade solvärme för drygt tio år sedan. Min anläggning blev förträfflig, hans "ger tillskott" men räcker inte för tanken hinner inte laddas pga storleken.
Min anläggning är på 750liter / 12kvm solfångaryta (gammal typ av solfångare) och från mitten av april försörjer den mig nästan helt och hållet med tappvarmvatten.
Du skall absolut INTE köra upp tankvatten i solfångaren. Gissa vad som händer första frostnatten på året... solslinga i botten av tanken funkar förträffligt oavsett vad teoretikerna vill ha det till.
Solvärme handlar precis som vedeldning om att lära känna sin anläggning och "styra in den". När man väl kan den är den är den i princip underhållsfri.
Jag har haft min anläggning i snart femton år och det enda underhåll jag gjort är att byta reglercentralen efter ett åsknedslag
När det kommer till dimensionering så ta råd av de som har anläggningar redan och räkna, räkna, räkna. En f.d. chef till mig fick vattna gräsmattan varje natt med varmvatten för att bli av med överskottsvärmen. han "tog i för att det skulle räcka".
Jag har mina monterade utanpå teglet uppe på taket och är nöjd med detta. Skall jag någon gång skaffa en ny anläggning kommer jag bara att ändra på en enda sak och det är möjligheten att reglera vinkeln efter årstiderna.
Jag och en polare installerade solvärme för drygt tio år sedan. Min anläggning blev förträfflig, hans "ger tillskott" men räcker inte för tanken hinner inte laddas pga storleken.
Min anläggning är på 750liter / 12kvm solfångaryta (gammal typ av solfångare) och från mitten av april försörjer den mig nästan helt och hållet med tappvarmvatten.
Du skall absolut INTE köra upp tankvatten i solfångaren. Gissa vad som händer första frostnatten på året... solslinga i botten av tanken funkar förträffligt oavsett vad teoretikerna vill ha det till.
Solvärme handlar precis som vedeldning om att lära känna sin anläggning och "styra in den". När man väl kan den är den är den i princip underhållsfri.
Jag har haft min anläggning i snart femton år och det enda underhåll jag gjort är att byta reglercentralen efter ett åsknedslag
När det kommer till dimensionering så ta råd av de som har anläggningar redan och räkna, räkna, räkna. En f.d. chef till mig fick vattna gräsmattan varje natt med varmvatten för att bli av med överskottsvärmen. han "tog i för att det skulle räcka".
Jag har mina monterade utanpå teglet uppe på taket och är nöjd med detta. Skall jag någon gång skaffa en ny anläggning kommer jag bara att ändra på en enda sak och det är möjligheten att reglera vinkeln efter årstiderna.
Nu vet jag inte vars du fått att man ska köra tankvatten i panelen vi har pratat om växlare istället för slinga, som oxå är en typ av växlare.Fulefejs skrev:
Det handlade väl från början om att sätta en solslinga i en större tank, typ 3000L
då tycker jag det är bättre att ladda från toppen med en växlare.
Vattnet vet ju inte om det åker in i en 750L tank eller 3000L, att köra med slinga i botten på
en 3000L blir som du säger ett tillskott.
Det var det här som fick nackhåren att resa sig... om jag kunde missförstå så kan någon annan oxå göra det.mikaelbe skrev:
ang. reglering som jag såg nämndes så är det vanligt att man har tre givare. En i överkant på solpanelen, en på returen från solslingan i botten av tanken och en i tanktoppen. Fabriksinställt på min senaste anläggning var vid 3 grader varmare i solpanel än tankbotten startar den sedan varvtalsstyr den efter tempdiff. När tanken är fulladdad stänger den pumpen.
Om man är riktigt nördig köper man givetvis en reglercentral som man kopplar upp mot pc;n.
För den händige som gillar att pyssla med sin anläggning finns ingen bättre hobby då det går att optimera och finjustera i all oändlighet. Jag tycker mig ana att det finns några sådana här på forumet
Vad var fel i den utsagan? Inget tankvatten skall upp i solfångarna, det varma vattnet från solfångarna växlas in i tanken med värmeväxlare. Framgick dock inte av mitt inlägg, fast det trodde jag var givet då alla pratade om det.
Redigerat:
Klicka här för att svara