5 356 läst ·
43 svar
5k läst
43 svar
Ni med Orlan pannor !
Sida 1 av 3
Tjenare alla glada Orlan ägare.
Jag har ju nu börjat elda i min Orlan 40 de funkar rätt hyfsat, tror det är bara lite små stora problem på själva eldaren. (för ltien start brasa m.m
)
Undrar lite hur ni har ställt in primär luft och secundär luften.
På min panna är primär luftens justerplåtar stängda till max

Tror nästan jag borde öppna dom lite mera borde inte det fungera så att det brinner mera i över kammare? har haft några gånger så glödbädden "sinat"
Secundärluften har jag skruvat in i botten sedan ut 2,5 varv.
Cirkulations pumpen startar vid 75c fläkten stannar vid 97c startar igen vid 95c
Så hur har ni ställt eran panna?
Mvh
Fredrik
Jag har ju nu börjat elda i min Orlan 40 de funkar rätt hyfsat, tror det är bara lite små stora problem på själva eldaren. (för ltien start brasa m.m
Undrar lite hur ni har ställt in primär luft och secundär luften.
På min panna är primär luftens justerplåtar stängda till max

Tror nästan jag borde öppna dom lite mera borde inte det fungera så att det brinner mera i över kammare? har haft några gånger så glödbädden "sinat"
Secundärluften har jag skruvat in i botten sedan ut 2,5 varv.
Cirkulations pumpen startar vid 75c fläkten stannar vid 97c startar igen vid 95c
Så hur har ni ställt eran panna?
Mvh
Fredrik
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Fredrik, enligt bilden så verkar det vara en springa mellan skjutplåten och pannkroppen fast den går inte att få mindre!
Låter som att du får öka springan.
Tror det står 9-12 mm i instruktionen iaf till gamla modellen..
Mina var ställda på 11 mm vid leverans (gamla modellen med högt placerad primärluft)
Nu har jag nyligen ändrat primärluften efter Åskars modell men jag tror jag får öka lite...
Ligger 1-2 varv på sekundär.
En länk till orlan instruktion:
http://goto.glocalnet.net/romoheat.skelleftea/pdf/Igankorning.Injustering och allmanna tips.pdf
/ Anders
Låter som att du får öka springan.
Tror det står 9-12 mm i instruktionen iaf till gamla modellen..
Mina var ställda på 11 mm vid leverans (gamla modellen med högt placerad primärluft)
Nu har jag nyligen ändrat primärluften efter Åskars modell men jag tror jag får öka lite...
Ligger 1-2 varv på sekundär.
En länk till orlan instruktion:
http://goto.glocalnet.net/romoheat.skelleftea/pdf/Igankorning.Injustering och allmanna tips.pdf
/ Anders
Min panna står inställd efter tillverkarens anvisningar med en modikfikation om 3,5 varv på sekundären.
Startbrasa har jag skrotat helt efter att ha kört Romoheats variant i snart ett halvår. Den funkar alldeles utmärkt men jag tycker nog att detta är ett bättre sätt
Gör såhär.
2 blad aftonbladet eller annan tidning av bra kvalite för att tända (inte reklamblad)
En rejäl bunt med 2-5cm tjocka stickor/pinnar (ca 1,5-2 lager över botten)
Fyll på med 50cm ved (minsta först)(största sist/högst upp)(Mina största = typ 20x20x35 i triangelform)
Stäng övre luckan (låt spjället vara utskjutet)
Tänd med gasbrännare eller papper via brännskålen.
Vänta tills du hör att det dånar (typ 20-30sek beroende på drag i skorsten)
Starta fläkten och vänta tills fläkten går för fullt (maxhastighet 10 och vidöppen).
Stäng nedre luckan
Vänta ett par minuter tills panntemperaturen har stigit 1-2° på displayen.(obs! Viktigt).
Stäng spjället lååååååångsamt.
Klart
Återkom om 3-4 timmar för eventuell påfyllning.
Startbrasa har jag skrotat helt efter att ha kört Romoheats variant i snart ett halvår. Den funkar alldeles utmärkt men jag tycker nog att detta är ett bättre sätt
Gör såhär.
2 blad aftonbladet eller annan tidning av bra kvalite för att tända (inte reklamblad)
Fyll på med 50cm ved (minsta först)(största sist/högst upp)(Mina största = typ 20x20x35 i triangelform)
Starta fläkten och vänta tills fläkten går för fullt (maxhastighet 10 och vidöppen).
Stäng nedre luckan
Vänta ett par minuter tills panntemperaturen har stigit 1-2° på displayen.(obs! Viktigt).
Klart
Redigerat:
Tjenarewodda skrev:Min panna står inställd efter tillverkarens anvisningar med en modikfikation om 3,5 varv på sekundären.
Gör såhär.
Stäng nedre luckan
Klart
De där var kanon bra tips
Satte fyr i pannan på de sättet idag och jo jag har varit ut x antal gånger MEN i onödan pannan har surrat på perfect.
I övrigt så justerade jag upp pumpen att starta vid 80 c och fläkten stannar nu först efter 20c temp fall.
Så nu försvann onödiga stoppen ska vi hoppas.
Och jo primär luften öppen med hela 14mm nu.
Nu bara skaffa nytt termostat till laddomaten kollade att vid 80c så tog den 40 c från tankbotten rakt in till pannan.
mvh
Fredrik
Tog den in så kallt vatten hela tiden?
Då är det nog fel på tempmätarna annars så skulle pann tempen ha sjunkit.
Normal skall det vara en temp diff på ca 17-20°C om man kör pumpen på läge 3 och pannan lämnar mellan 40-50kW med 78°C termostat.
Då är det nog fel på tempmätarna annars så skulle pann tempen ha sjunkit.
Normal skall det vara en temp diff på ca 17-20°C om man kör pumpen på läge 3 och pannan lämnar mellan 40-50kW med 78°C termostat.
Det var mattias på lindquist heating som hade provat sig fram till detta.
Och sedan har jag jämnfört med både min egen anläggning och andras och det stämmer rätt bra.
Det är ju långt ifrån exakt men det ger ju en fingervisning iaf.
Dock är det ett måste att mätarna visar samma temp om man flyttar dom mellan uttagen.
Det är ju ett enkelt sätt att kolla iaf.
Och sedan har jag jämnfört med både min egen anläggning och andras och det stämmer rätt bra.
Dock är det ett måste att mätarna visar samma temp om man flyttar dom mellan uttagen.
Dock verkar det som att nerver2000 har något fel på sin laddomat.
Kanske är luft det brukar vara den vanligaste fel orsaken.
Kan även vara termostat patronen som inte riktigt sitter i läge.
Eller så kanske det hjälper att öppna rens pluggen i botten och rengöra där.
Kanske är luft det brukar vara den vanligaste fel orsaken.
Kan även vara termostat patronen som inte riktigt sitter i läge.
Eller så kanske det hjälper att öppna rens pluggen i botten och rengöra där.
Jo jag har provat skifta termometrar men dom verkar visa ungefär samma...kricken_ skrev:Det var mattias på lindquist heating som hade provat sig fram till detta.
Kollade i iaf i termovars manual där det fanns nå tabeller å 14 grader motsvarade 40kw sen vet jag inte om man kan jämföra med en laddomat21.
Finns nån formel jag såg på ett annat forum som jag glömt..... vattnets värmelagringskapacitet,flöde och tempdiff....
Ja vill man ha det exakt så skall man installera flödes mätning osv.
Men som en finger visning så tycker jag att det fungerar bra.
Helst skall man nog ha bättre temp mätare än dom på laddomat21 tycker inte att dessa är konsekventa.
Visar olika mycket fel beroende på temp.
Är samma termometer som visar svalast när pannan inte är i drift kan ju även visa varmast vid drift.
Men som en finger visning så tycker jag att det fungerar bra.
Helst skall man nog ha bättre temp mätare än dom på laddomat21 tycker inte att dessa är konsekventa.
Visar olika mycket fel beroende på temp.
Är samma termometer som visar svalast när pannan inte är i drift kan ju även visa varmast vid drift.
Ja nu var vi där igen....
Om det går att räkna eller inte alltså. Precis som kricken säger så blir det mellan tummen och pekfingret som får råda. Men när nån påstår något dylikt så börjar det klia i tankarna och man bara måste kolla och se med egna ögon hur det ligger till
Jag har inte kikat på detta tidigare så det var ganska intressant. Jag har nu ikväll gjort tre mätningar på pannan eller rättare sagt laddomaten och rgt.
De värden jag får fram är:
När Rgt är 250°C så får jag diffen 14° mellan in och ut på laddomaten.
Vid 225° ligger diffen på 11° och vid 180° är den endast 9°.
(Eftersom jag loggar rgt kan jag plocka dessa tempnivåer ganska exakt) (obs genom att sitta som ett pucko och kolla online
)
Om nu min Wilo 25-6/3 levererar 2500l/h(har inte kollat) så har jag endast 40kW vid 250°(rgt) & endast 25kW vid 180°(rgt).(om nu termovars info stämmer på L 21)
Det här skapar ju en massa frågor och funderingar t.ex så anger ju Orlan att nominell temperatur på pannan är 180°? Hur får dom då ut 40kW?
Skulle det vara möjligt att styra detta genom ett betydligt lägre flödeshastighet av rökgas genom pannan? Alltså ett betydligt lägre drag och fläkthastighet.
Hur ska man annars få ut 40kW vid rgt 180°? Har någon nån ide?
Om det går att räkna eller inte alltså. Precis som kricken säger så blir det mellan tummen och pekfingret som får råda. Men när nån påstår något dylikt så börjar det klia i tankarna och man bara måste kolla och se med egna ögon hur det ligger till
Jag har inte kikat på detta tidigare så det var ganska intressant. Jag har nu ikväll gjort tre mätningar på pannan eller rättare sagt laddomaten och rgt.
De värden jag får fram är:
När Rgt är 250°C så får jag diffen 14° mellan in och ut på laddomaten.
Vid 225° ligger diffen på 11° och vid 180° är den endast 9°.
(Eftersom jag loggar rgt kan jag plocka dessa tempnivåer ganska exakt) (obs genom att sitta som ett pucko och kolla online
Om nu min Wilo 25-6/3 levererar 2500l/h(har inte kollat) så har jag endast 40kW vid 250°(rgt) & endast 25kW vid 180°(rgt).(om nu termovars info stämmer på L 21)
Det här skapar ju en massa frågor och funderingar t.ex så anger ju Orlan att nominell temperatur på pannan är 180°? Hur får dom då ut 40kW?
Skulle det vara möjligt att styra detta genom ett betydligt lägre flödeshastighet av rökgas genom pannan? Alltså ett betydligt lägre drag och fläkthastighet.
Hur ska man annars få ut 40kW vid rgt 180°? Har någon nån ide?
Faan vad roligt äntligen en med rediga test resultat på fötterna.
Men tydligen ligger det en det i vad mattias sa.. temp diffen följer kW..
Sedan kan jag ju inte gå i graven på vilken temp diff som representerar en viss kW finns ju många variabler att väga in för att få ett exakt reslutat.
Men vid modifikationer av pannan kan det ju vara en vägledning iaf.
Vi är nog rätt många puckon som tycker att sådan info är intressant så tack wodda..
Men tydligen ligger det en det i vad mattias sa.. temp diffen följer kW..
Sedan kan jag ju inte gå i graven på vilken temp diff som representerar en viss kW finns ju många variabler att väga in för att få ett exakt reslutat.
Men vid modifikationer av pannan kan det ju vara en vägledning iaf.
Vi är nog rätt många puckon som tycker att sådan info är intressant så tack wodda..
Redigerat:
Kollade Orlans instruktioner igen och antingen så är det mitt minne som sviker eller så har dom ändrat. Nu står det nämligen att medeltemp är 240° vilket då skulle stämma bättre med 40kW.
Tänker pröva att sänka draget till 15Pa och se om det blir skillnad.
Tänker pröva att sänka draget till 15Pa och se om det blir skillnad.
Humm ni som inte verkar vara främmande för tester.. hur mycket högre kW kan ni pressa ur era pannor med höjt drag?
Jag har med min viadrus insett att låg rgt är inte allt.
Högre rgt och högre kW kan vara minst lika bra och i mitt fall bättre.
Det är en jungel detta med verkningsgrader och förbränning!!.
Jag har med min viadrus insett att låg rgt är inte allt.
Högre rgt och högre kW kan vara minst lika bra och i mitt fall bättre.
Det är en jungel detta med verkningsgrader och förbränning!!.