5 356 läst ·
43 svar
5k läst
43 svar
Ni med Orlan pannor !
T.o.m dubbla dragbegränsare
,dock är den ena låst sen dom inte kunde komma överens om vem av dom som skulle jobba. Och jag håller med dig om att kanske är det lättare att styra flödet genom en sugande fläkt än en tryckande. Skorstensdraget har nog stor betydelse för om det ska funka eller inte i båda fallen.Om det har någon större betydelse vet jag inte. En tanke som slagit mig är att draget måste vara större än den tryckande fläktens kraft. Sen är det ju frågan om vilken kraft trycker fläkten med??? Borde kanske varvtalsregleras den också.
Dock kvarstår faktum att pannan levererar mest brännbar gas efter ungefär en timmes eldning med fasta spjäll och därmed även den högsta temperaturen.
Om jag inte miss minner mig så har du installerat en Lambda sond som reglerar både primär och sekundär på din panna? Hur som helst så tror jag att det är det enda som kan reglera rgt på ett effektivt sätt.
Ska själv installera min lambda(ligger och väntar vid pannan) vilken dag som helst det närmaste årtiondet
(obs.Lambdaprojektet är endast ditt fel ska du veta)
Men jag tackar ödmjukast för inspirationen, här håller dock inte min tjej med.

Dock kvarstår faktum att pannan levererar mest brännbar gas efter ungefär en timmes eldning med fasta spjäll och därmed även den högsta temperaturen.
Om jag inte miss minner mig så har du installerat en Lambda sond som reglerar både primär och sekundär på din panna? Hur som helst så tror jag att det är det enda som kan reglera rgt på ett effektivt sätt.
Ska själv installera min lambda(ligger och väntar vid pannan) vilken dag som helst det närmaste årtiondet
(obs.Lambdaprojektet är endast ditt fel ska du veta)
Redigerat:
Jag har min L-21 inkopplad via en rökgastermostat(60°C tror jag) & säkerhetstermostat (97°). Jag kör alltså inte min pump via ekoster. Sen har ju jag fejkat temperaturen i pannan så jag har 65°C(83° i verkligheten) på pannan när fläkten stannar.never2000 skrev:Back to settings
Vid vilken temp startar ni c pumpen i laddomaten?
Har själv den på 80 nu och fläkten stannar vid 96
DT är på 15 så då borde ju fläkten stanna/starta vid 81 ??
Troligen därför jag haft endel onödiga stopp när den först kommit upp i temp sen sjunkit igen. (har läst lite ikväll i nånting som kallades instuktions)
Men skall pannan svalna till 65c efter att elden slocknat före c.pumpen slutar snurra då??
Ja jag håller på o blir lite yr med detta att ställa in min panna![]()
Men ikväll körde den på förfullt när man väl fick fart iden
Mvh
Fredrik
wodda skrev:
Hur fejkar man till sig det ??
Kunde man inte köra med rökgastermostatet till hela ekoster?? Möjligen dumt förslag men skjut ner det då
Mvh
Fredrik
Incoming...........boooom
Nä skämt åsido det kanske skulle funka faktiskt....måste fundera lite. Med alla moddar man gjort så varför inte en till. Det enda man tappar som jag ser det är pausningen av pannan och frågan är om det är en förlust. Viktigt tror jag är hur och vart man har sin tempgivare för rökgastermostaten så att den startar fläkten när man vill.
At fejka temperaturen för styrenheten Ekoster är simpelt. Man håller in knapparna (pil upp & ner) medans man slår på ekostern (obs inte spöar på
då går det lilla gröna monstret sönder). När detta är gjort flimmrar temperaturen och man kan enkelt höja och sänka siffran i fönstret med pil upp eller ner. Bekräfta med start knappen.
Nä skämt åsido det kanske skulle funka faktiskt....måste fundera lite. Med alla moddar man gjort så varför inte en till. Det enda man tappar som jag ser det är pausningen av pannan och frågan är om det är en förlust. Viktigt tror jag är hur och vart man har sin tempgivare för rökgastermostaten så att den startar fläkten när man vill.
At fejka temperaturen för styrenheten Ekoster är simpelt. Man håller in knapparna (pil upp & ner) medans man slår på ekostern (obs inte spöar på
Shiled up
Vilken temp ligger rökgaserna på under pausblåsningarna då?
Som ny tänker jag mig under pausblåsningen är de tju fortfarande en hiskelis glödbädd där, värmen skall bort ställ rökgasgivaren lägre än det. :eek:
Och så funkar det utmärkt
Fire in the hole
/
Fredrik
Vilken temp ligger rökgaserna på under pausblåsningarna då?
Som ny tänker jag mig under pausblåsningen är de tju fortfarande en hiskelis glödbädd där, värmen skall bort ställ rökgasgivaren lägre än det. :eek:
Och så funkar det utmärkt
Fire in the hole
/
Fredrik
Ja det är konstigt att man inte tänkt så långt förut. Man ser liksom inte skogen för alla träd som är ivägen
(varför ska man ha Ekostern överhuvudtaget?).Pausblåsningarna och begränsningarnas tid är förbi helt om man gör så, nu går man liksom på gränsen och tassar.
Jag ska definitivt prova detta när jag får min pannrumsdag av regeringen
Nån som har några invändningar / betänkligheter?
Jag ska definitivt prova detta när jag får min pannrumsdag av regeringen
Nån som har några invändningar / betänkligheter?
Redigerat:
Jag styr bara sekundärluften, vid ilägg räcker inte det till dom första minuterna utan det brinner med fet blandning.wodda skrev:T.o.m dubbla dragbegränsare,dock är den ena låst sen dom inte kunde komma överens om vem av dom som skulle jobba. Och jag håller med dig om att kanske är det lättare att styra flödet genom en sugande fläkt än en tryckande. Skorstensdraget har nog stor betydelse för om det ska funka eller inte i båda fallen.Om det har någon större betydelse vet jag inte. En tanke som slagit mig är att draget måste vara större än den tryckande fläktens kraft. Sen är det ju frågan om vilken kraft trycker fläkten med??? Borde kanske varvtalsregleras den också.
(obs.Lambdaprojektet är endast ditt fel ska du veta)Men jag tackar ödmjukast för inspirationen, här håller dock inte min tjej med.
![]()
Kul att nån har blivit inspirerad! Jag har i dagarna tagit mig tid att bygga klart styrningen. Tanken är att fläkten skall slås av när röken innehåller för mycket syre. Blir nog en rapport när grejerna funkar.
Vad har du för sond?
Det blev en Innovate LC-1, känns den igen kanske?
Jag har en liten dröm om att styra både primär, sekundär, fläkt & pump med hjälp av LC-1, Rgt° och den varvtalsreglering jag har i PLC'n. Men vägen dit känns just nu ganska omfattande eftersom den måste även innehålla någon form av spjällreglering som inte bara ska fungera utan måste byggas också.
Men snart så.......
Jag har en liten dröm om att styra både primär, sekundär, fläkt & pump med hjälp av LC-1, Rgt° och den varvtalsreglering jag har i PLC'n. Men vägen dit känns just nu ganska omfattande eftersom den måste även innehålla någon form av spjällreglering som inte bara ska fungera utan måste byggas också.
Men snart så.......
Om ni vill vara utan pausblåsningar så stänger man väl av dom när man sätter parametrarna på ekostern på noll.
Jag tycker det är bra med pausblåsningar då får man hela tanken varm och hela tanken kan va varm på morgonen om du eldat kvällen innan. Om man kastar in nån pinne extra.
Jag tycker det är bra med pausblåsningar då får man hela tanken varm och hela tanken kan va varm på morgonen om du eldat kvällen innan. Om man kastar in nån pinne extra.
Vad är det för parameter som säger att min fläkt skall stanna??
Testade ha c pumpen på 65 nu drifts tempen på 96.
dt på 15 skall fläkten då stanna när den kommer upp till 81 ?? eller vad är det som händer? har inte hundra koll på vad tempen är när fläkten stannar men något har jag eller ekoster fel.
Mvh
Fredrik
Testade ha c pumpen på 65 nu drifts tempen på 96.
dt på 15 skall fläkten då stanna när den kommer upp till 81 ?? eller vad är det som händer? har inte hundra koll på vad tempen är när fläkten stannar men något har jag eller ekoster fel.
Mvh
Fredrik
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden