knekten
knekten: Ok tack för klarläggande 2an..:)
13 svar · 1,7k läst
_ap_
_ap_: bättre med ingen skorsten än en trång och kort är nog sant, utan skorsten "blåser" ju röken i väg men har man en trång skorsten måste fläkten trycka ut gaserna och det är den inte gjord för. 150mm och 5m lång blir bra till dom flesta sugfläkts pannor. Vad är det egentligen du undrar över?
16 svar · 7,1k läst
·
2
2an: Man bör inte köra brännaren på mer än ca 12 kW i en 265:a men att räkna med mer än 70% årsverkningsgrad ska man inte göra, Moderna pannor typ Bomatic har en årsverkningsgrad på 85%..
5 svar · 4,8k läst
P
pr95: Se där lärde vi oss alla något ! ETT LITET TIPS sätt fast en magnet på påfyllnings korken så att den går ner i botten på tanken och kan dra åt sig eventuella metallspån /rost i oljan ,lätt att kolla om det samlas metalliska rester från tanken. mvh pr95
39 svar · 19,1k läst
slipperman
slipperman: Denna tråd har jag missat fullständigt. Lägger upp länk till mitt pannrum.
72 svar · 18,7k läst
·
P
pr95: http://www.woodheat.org/chimneys/aboutchimneys.htm
6 svar · 1,7k läst
V
Ved?: [citat] Tack för intressanta och givande svar.
7 svar · 3,1k läst
L
larsos: Hej, Jag funderar på att sätta in en pelletskamin i mitt sekelskifteshus med direktverkande el. Jag har inte en extremt öppen planlösning så jag vill ha kanalanslutning för att kunna leda värme till andra delar av huset. Jag skulle också vilja ha möjlighet att ta upp pellets underifrån kaminen, från ett förråd i källaren (med hjälp av någon automagisk mekanism). Tänker mig också
0 svar · 1,2k läst
B
bordercollie: Har ungefär samma erfarenheter med keramikbytet som du. När jag bytte rev jag ut all keramik på en gång och plockade sedan in den nya "kompletta keramiksatsen",upptäckte direkt att något var fel då hela satsen var placerad alldeles för lågt. Efter en koll i installations-anvisningarna upptäcktes felet..det fattades ett lager keramikplattor i botten, plockade ut alla delarna igen och
4 svar · 8,4k läst
·
E
exerg: har en gammal La Croix som står o rostar utanför verkstan.Allt utom rostervippan fungerade då den avställdes,men gör du en egen brännkopp behövs ju inte vippan.Gratis vid hämtning. www.brattnebruk.se
1 svar · 4,0k läst
V
Ved?: Jag har kombipanna ved/olja och tog ett snack med sotaren idag. Han skall se om den är rätt installerad när jag är klar.
2 svar · 1,5k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Mäter oxå med dallas givare. Skall väl inte vara mycket fel marginal på dom [bild]
20 svar · 8,7k läst
·
M
mattepojkaa: Hej... Har funderingar på att köpa en Handöl 26t på 420kg så golvet behöver förstärkas... Har en enplansvilla på 1 plan och platta på mark, byggt 1965... Hur ska jag enklast gå till väga? Gjuta? \\Mattias
0 svar · 1,9k läst
F
Fulefejs: Tack för tipsen, inköpet är skjutet på framtiden. Fick bli ett hembygge istället. Bild finns i min vedbodstråd om någon är nyfiken. /D
5 svar · 8,0k läst
G
Ghia64: Sedan får man inte missa frakten. Ligger på 1100:- inom Tyskland. Vet inte hur mycket dyrare det blir till Sverige. Det får förbli en våt dröm skulle jag tro. Har så gott som bestämt mig för en Handöl 26T Braskamin med extra värmemagasin istället. Under halva priset iaf mott denna. Plus att jag vill ut och hugga ved.... :D
10 svar · 2,4k läst
W
willysmartin: Ett bra och billigt tips om ni vill ha ett stort expensionskärl är att konvertera en gammal varmvattenberedare. Materialet finns ju både i RF och emalj ooch fördelen är att den är isolerad och har en ganska tilltalande utsida. Det är bara att kolla blocket, den lokala skroten eller en rörmokare i närheten. Priset är nog inte så dyrt heller om man jämför med ett nytt expansionskärl.
14 svar · 1,5k läst
M
magentis: [citat] Nästan omöjligt att få högsta kvalite på virket, skulle jag vilja påstå..., alltid hittar dom nåt att klassa ner en stam på :mad: Å andra sidan är det bättre med ett högt snittpris, än bra betalt för nåt enstaka träd... Låg drivningskostnad t.ex, finns det myckat att tjäna på. magentis
10 svar · 23,9k läst
P
pr95: För er med orlan 25 http://www.youtube.com/watch?v=xX-RcXHgeYQ&NR=1 http://www.youtube.com/watch?v=ROMUCMB3BRU&NR=1 http://www.youtube.com/watch?v=JE1kezxoGeY&NR=1
43 svar · 5,4k läst
L
Lars K: exerg Den nedre gröna kranen är radiatorreturen, men den går inte in i tanken där - den går in längst ner i den bortersta av 3 tankar. Har inte haft igång systemet mer än ett par dar och eldade för första fången i helgen. Tycker jag inte får det att snurra perfekt... Tänker mig att dra en möjlig retur direkt till tekniktanken (för att kunna slå av de andra vid el- och
7 svar · 3,2k läst
·
saturnus
saturnus: och så här ser den ut, monterad [bild]
1 svar · 3,2k läst
slipperman
slipperman: Nix, men det kanske man skulle göra. Det kanske finns nån på kommunen man kan låna?
4 svar · 1,2k läst
·
Snurre
Snurre: Jag hade samma problem och trodde ett tag att vi hade misslyckats med att få tätt vid genomföringen, nästan rann om skorstenen vid regn. Kollade och hittade inga fel, ringde schiedel och de berättade att skorsten är starkt kapillärsugande och bör behandlas med plåt eller puts. Putsade skiten och med en vattenavvisande tillsats, regnmössa på toppen och sedan dess har skorstenen varit
8 svar · 5,0k läst
pellefant
pellefant: lite svårt att få garnet att ligga kvar i en "lodrät" springa 1/2 meter in i pannan bara, annars så vore det inte så dumt.
16 svar · 4,1k läst
V
Ved?: Är det nån som har en bild eller skiss på hur roslagsbrännarens monteringsplåt ser ut och hur fastsättningen av brännaren fungerar?
8 svar · 3,1k läst
M
magentis: Hmm, kom att tänka på "mannen som försvann". Ni vet han som dom hittade död efter några månader..., fasklämd i springan mellan oljetank å yttervägg..... Å frun mår bra... magentis
15 svar · 6,2k läst
E
exerg: Den Irlänska Paddy (inte whiskyn utan kaminen) ger 4kw till vatten och 4 kw till rummet sist jag köpte kostade den 12-13000:- (Narvells)
2 svar · 5,0k läst
H
holmertz: Äldre ctc 265 har inte uttag för elpatron. Nyare modeller kunde fås med elpatron men det blir oftast rostbildning läkage och elände där elpatronen sitter så var glad att du inte har någon. Ctc 265 strålar ut varme som en braskamin så det är riktigt oekonomiskt att ha elpatron i den. En billig och bra lösning som slår tre flugor i en smäll är att koppla in en beg. "elpanna" till
5 svar · 4,1k läst
V
Ved?: [citat] Det blev en Roslagsbrännare men jag upptäckte att det fattades monteringsplåten mot pannan.Och sedan läste jag på RB:s hemsida att det skall vara med en driftstermostat med överhetningsskydd som heller inte var med,det kanske fattas mer saker som jag inte vet om än.Tråkigt när man åkt 35 mil ToR.
3 svar · 1,8k läst
M
mikaelbe: Vad var fel i den utsagan? Inget tankvatten skall upp i solfångarna, det varma vattnet från solfångarna växlas in i tanken med värmeväxlare. Framgick dock inte av mitt inlägg, fast det trodde jag var givet då alla pratade om det.
21 svar · 2,5k läst
·
M
Matss: Väldigt svårt att ge dig nåra råd utan att du beskriver hur det ser ut idag. Men 1600 liter är ju inte mycket vatten. Sen är det säkert bättre att lägga pengarna på att få veden att funka än att lägga ut det på solleksaker :)
3 svar · 839 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.