hur gick det med era vedhanterings lösningar!? bilder vill vi se! :)

Ja det vill vi absolut ;)

Såg en bild på ett annat forum där man hade små "tågvagnar" på ett järnvägsspår som ledde rakt in i pannrummet :D
Kanske den optimal lösningen men inte genomförbart för alla.

Travar idag veden på pall, för att sen lasta över dom i conteiner som sen körs in i pannrummet, har 4st cont. som alla får plats i pannrummet, där står dom 2-3 veckor inne i värmen innan dom ska in i pannan.
Blir att trava 2ggr med den lösningen - så förslag på hur vi löser det här bättre vill vi se.

edit: Bilden tillagd.

• bild104.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
roke skrev:
jag har inte heller någon traktor :-(
Det är bara storfräsare, dragandes i hängslena, däst avspänt stående på förstubron med storslagen utsikt över nejder, stilla sägandes med putande underläpp "allt jag ser är mitt" som äger traktor.
hmm, intressant, då är jag en "allt jag set är mitt" fast min tomt är på 1500m^2 tryp..... iofs så är traktorn splirranes ny från 1961 med ca 3500h på mätaren...

i alla fall, jag kom över såna där 1kubiks tunnor, med galler kring för inga pengar alls, bara att hämta så nu har jag tre stycken , sen råkar jag ha ett 4m transport band till min vedmaskin , som passar perfekt när man ska ha in veden i källaren. Tyvärr är källaren alldeles för liten för mängden ved jag kan få in endast 4 kubilmeter, så plan på utbyggnad av källaren är på G...

roke skrev:
Finns det någon här som har det så ordnat att man vidrör veden endast vid ilägget?
Det vore kanske det optimala?
Jag vill nog gärna både klyva veden och torka den innan ilägget, så att vidröra den endast vid ilägget blir knappast optimalt :p

Jag kommer bygga vedskjulet på två transportörers längd från källarfönstret till pannrummet, sen är det bara att dra igång transportörerna och mata veden rätt genom förnstret och ner i en binge bredvid pannan i källaren. Mindre hantering får man knappast om man inte bygge in pannan i vedskjulet...

Min hantering är nu följande:
Köper 3-4m längder, kapar med motorsåg och klyver med hydraulklyv. Travar in i vedboden och det får torka.
När det är dags för eldning körs det in med en hembyggd enaxlig liten vagn och travas, rymmer ca 1,5m3 i bredvid pannan, så det brukar bli ungefär en 8-10 vändor med kärran.
Bara inkörning i pannrummet brukar ta ca 2-2,5tim. Vilket är helt åt hel..:mad:
Har alldeles för mycket hantering av veden innan det är dags att elda.

Min framtida hantering, som ska bli till vintern 08-09:
Har köpt en liten Bm Buster 320 med lastare, ska ta upp port in till pannrummet ca 2m bred.
Köper 3-4m längder, kapar och klyver med vedprocessor, samlat på mig ca 15-20 sj-pall, sj-pallen är försedd med armeringsnät ca2m högt på ena kort samt bägge långsidorna (pallarna ställs in på stick och veden tas från den öppna kortsidan till pannan). Veden (40cm lång) travas i 3 travar på pallen, det kommer att rymmas straxt under 2m3 på en pall och jag får in 2 pallar i bredd. Efter att pallen travats full ställs den in i vedboden för tork. Sen är det bara lyfta in när det är dags.

När detta har förverkligats så har hantering och travandet minskat till ett minimum, att skifta pallar kommer att ta max 30min.
Nu har jag turen att ha pannrummet i markplan, vilket inte alla har.

Fixar 320'n att lyfta 2kubik tror du? Väger en hel del innan det torkat.

Jag har funderat på det också, har frågat runt lite bland äldre och oftast gick lastaren sönder innan orken försvann. Tror lastaren ska ta runt 8-900kg som max innan nåt går sönder.
Sen gäller det på framaxel och spindlar också, axeln är förstärkt så det är spindlarna som kanske är klena i längden.

Funkar det inte får jag väl sätta gafflar på 3-punkten och se om det fungerar.
Problemet är att jag måste ha en liten låg traktor (under 220cm) för att komma in i vedbod och carport.
Kommer att lasta in pallarna i pannrummet genom carporten.

Red...
Ops, visste att det var tungt, men inte såå tungt!
Verkar som jag får göra fler pallar som bara rymmer 1m3, det ska kunna gå när veden är färsk.
Går ju att stapla på höjden iaf.

Christian Eriksson skrev:
Jag har funderat på det också, har frågat runt lite bland äldre och oftast gick lastaren sönder innan orken försvann. Tror lastaren ska ta runt 8-900kg som max innan nåt går sönder.
Sen gäller det på framaxel och spindlar också, axeln är förstärkt så det är spindlarna som kanske är klena i längden.Funkar det inte får jag väl sätta gafflar på 3-punkten och se om det fungerar.

Kör med 3-punkten om du kan . Körde själv med en gammal Ferguson 25 med lastare den orka inte en pall med färsk klyvet på ca 1kubik ens:D:D Sen går det ju lättare att styra också med baklass:p:p

Ska iaf testa med lastare, måste nästan ha den för att komma åt ordentligt.
Velat haft en Bm Boxer egentligen men den är för stor för både tomt och vedbod/carport.

Det löser sig på nå vis, bara hanteringen blir mindre än nuvarande.:D

Denna vinter har jag genomfört mitt hanteringsprojekt avseende vedhantering. Tröttnade på alla ggr som varje vedklamp skulle hanteras. Jag köpte plockvagnar från ett nedlagt företag à 200 kr, varje vagn lastar ca 1.3 M3 travad ved och mitt behov är ca 5-6 vagnars volym per år. Jag köpte 7 vagnar för att ha lite flexibilitet. Numera staplar jag veden direkt från klyven på vagn, när vagnen är full så rullas den till uppställningsplats. Från denna plats rullar jag resp vagn in i garaget efter behov, från vagn plockar jag sedan veden till plats vid kaminen. Hantreringen har minskat med 60% och jag är mycket nöjd med min lösning.

Den där lösningen med rälsvagnar var ruskigt fin. Lutar det bara lite utför mot slutstationen på resan så borde det vara lätthanterat. dessutom har de tänkt till riktigt snyggt med stickspår och allt för avställningen av de tomma tågvagnarna. Alternativt är det ännu roligare om det är motlut mot pannrummet så man får anledning att skaffa sig ett litet ånglok till sin privata järnväg.

Ruskigt manligt att ha en vedmaskin modell denna http://www.youtube.com/watch?v=2bVAAx3mMKY sen ett helt privat litet godståg med vedvagnar.

Fy vad roligt det skulle vara. Risken är väl att man mest skulle sitta och köra tåget fram o tillbaka hela tiden och bara leka.

Cheesus skrev:
-klipp-
Fy vad roligt det skulle vara. Risken är väl att man mest skulle sitta och köra tåget fram o tillbaka hela tiden och bara leka.
Men då får man ju användning för veden i alla fall :D (till loket)

Jag tycker jag har sett det där någon annanstans, eller var det här. Har för mig det var flera bilder, med en bild med spår mot huset

Minnet är bra, men kort..

Sorry att jag bumpar en ett år gammal tråd, men vi satt och diskuterade på jobbet om vedhantering, och då kom jag ihåg denna tråd med "Vedtågbilden".

Så efter lite googlande lyckades vi hitta sidan:
http://medlem.spray.se/ngj/vedbana.html

Den var så pass kul så jag var tvungen att posta :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.