Tänkte prova på pelletseldning och se om det är något för oss. Har tänkt att köpa en brännare på blocket och testa den till min oljepanna,en CTC 265 B från -73.Vad ska man titta på för typ av brännare,ska den brinna uppåt eller framåt som oljebrännaren.Och finns det nån som man kan installera själv?

Eftersom din panna ursprungligen är ämnad för oljebrännare så är det naturliga valet en pelletsbrännare som brinner framåt. De allra flesta brännare kan man installera själv, naturligtvis krävs det att man har de kunskaper som behövs. I annat fall får man skaffa sig kunskaper eller leja in en yrkesman.

H
Man kan installera de flesta moderna brännare själv utan problem. Svårare är det att ställa in brännaren. Väljer man en sort som är lätt att justera in klarar man den saken också. Annars får man anlita installatörer och då blir det ju med ens inte så billigt som planerat.
Tänker du byta panna senare så tänk ett steg längre och välj en brännare som passar också i den nya pannan.

Det går bra med en uppåtbrinnande brännare ochså i den pannan. Thermia Bequem är en bra uppåtbrinnande men svår att få tag på begagnad. EcoTec A3 säljs ofta billigt på blocket, den har inte eltändning utan går ned på sparlåga när pannan är varm.
Ska man bara elda pellets på vintern så fungerar det bra utan eltändning.

Framåtbrinnande brännare är vanligast och går att installera genom att såga upp ett fyrkantigt hål i luckan där oljebrännaren satt.
Dragbegränsare behöver införskaffas om eldningen ska gå bra. Storlek på dragbegränsaren bestäms av skorstenens längd.

Jag har tänkt mig en vedpanna som har bra verkningsgrad för pellets om det nu finns någon.Har tittat på Baxi bonus 30 som kanske har lite väl litet vedmagasin,men ganska bra verkningsgrad för både pellets och ved.Har även spanat in Calmar V33. Båda är väll lämpade för frammåtbrinnande brännare. Jag ska värma upp 180-190m2. Jag har sett en Pellx med 1,7m skruv på blocket. är det en brännare som går att ha för mig nu och om jag byter till ex.v. Baxi.

Redigerat:
VedSol har en ny Gaselle ved/pellets-kombi

Jag känner bara till min egen brännare i detalj, en Roslagsbrännaren.

Det är nog den brännare som är mest lämpad av alla för oss GDS'are. Allt som behöver justeras kan du justera själv. Oerhört enkel att installera. En mycket robust brännare med billiga reservdelar och bra support.

Hälsa från mig när du handlar, annars missar jag min bonus ;)

Edit: ska väl tillägga att installation av brännare inte är något för den som tycker att Ikeas bokhyllor är en utmaning. det krävs en hel del kunskaper oavsett vilken brännare man väljer

Redigerat:
H
Det lilla jag kan om ved skulle jag slopa kombiaspekten och gå på en renodlad vedpanna. Blir bra verkningsgrad även där.
Pellx fungerar bra till ctc265. Fungerar också i vedpanna men har du kommir så långt då vill du nog sälja Pellx och skaffa en brännare med automatisk uraskning. Är det en gammal Pellx så får du skaffa dyra uppgraderingar och då var du genast uppe i samma pris som en modernare! Här har du en modern digitalstyrd http://www.blocket.se/vi/20815155.htm?ca=10_s

Håller med där, Roslagsbrännaren är GDS brännaren framför allt, finns numera också med automatisk uraskning. En modell med program för tankstyrning finns också. Brukar bli extrakostnad för dem som flyttar brännaren till vedpanna i och med att man måste köpa till en dubbeltermostat som klarar av styrning från tanken. Pellx har ialla fall en termostat, men det finns brännare som är helt nakna på alla nödvändiga tillbehör.

En annan variant: Köp en riktigt billig brännare och prova om det är nåt. Sälj brännaren för samma pris och köp en ny när det blir dags för vedpanna.

Redigerat:
Tack ska ni ha för hjälpen och alla tips. Dn brännaren du tipsade om holmertz verkar intressant.Jag har sökt i Västra götaland med omnejd och den var i Sundsvall men det går säkert att lösa om den är nåt att ha.

H
Hmm Kanske den Eurofiren är riktigt gammal. Tittar man på kontrollpanelen så finns ingen digital display. Då var det nog en förhastad rekommendation. Skruv verkar inte heller följa med.

Jag installerade en pellx p21 i min ctc 265b för ett par veckor sedan, ville gärna ha framåtbrinnande som oljebrännaren varit, plus att jag snålade lite vid brännar-val :p
Installationen var inga konstigheter, så länge man har tillgång till vinkelslip och gängtappar, men det krävs nog för de flesta brännare som finns, har svårt att tänka mig att någon skulle passa perfekt i en panna den inte byggts för.
Justeringen var inte heller några konstigheter, har man bara intresse och en termometer så är man en rejäl bit på vägen. I mitt fall kom de första driftstoppen dagarna efter att en installatör varit och justerat den. Dessvärre krävdes det för att garantier och skit skulle gälla.

holmertz skrev:
Hmm Kanske den Eurofiren är riktigt gammal. Tittar man på kontrollpanelen så finns ingen digital display. Då var det nog en förhastad rekommendation. Skruv verkar inte heller följa med.
Det är lungt.

Danne031 skrev:
Jag installerade en pellx p21 i min ctc 265b för ett par veckor sedan, ville gärna ha framåtbrinnande som oljebrännaren varit, plus att jag snålade lite vid brännar-val :p
Installationen var inga konstigheter, så länge man har tillgång till vinkelslip och gängtappar, men det krävs nog för de flesta brännare som finns, har svårt att tänka mig att någon skulle passa perfekt i en panna den inte byggts för.
Justeringen var inte heller några konstigheter, har man bara intresse och en termometer så är man en rejäl bit på vägen. I mitt fall kom de första driftstoppen dagarna efter att en installatör varit och justerat den. Dessvärre krävdes det för att garantier och skit skulle gälla.
Verkar det funka med den brännaren?

Ja den har gått klockrent än så länge, enda stoppet var dagen efter att den certifierad installatören var hemma och finjusterade (han hade nog tummen mitt i näven eller alldeles för bråttom hem). Något som var tvunget för garantier och sånt.

H
Ja det blir dyrt att köpa en brännare där det krävs kontroll av installatör för att garantin ska gälla. Där ryker 1500 helt i onödan.

holmertz skrev:
Ja det blir dyrt att köpa en brännare där det krävs kontroll av installatör för att garantin ska gälla. Där ryker 1500 helt i onödan.
Finns det någon annan tillverkare i Sverige än Roslagsbrännaren som inte kräver det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.