D
DIY:aren: Gjutning upptill och ingjuten stos nertill är borttaget. Röret hänger fritt nere i pannrummet och är flexibelt. Rimligen borde flexibiliteten i röret finnas kvar i den del av skorsten som befinner sig i de uppvärmda boytorna. Antar att röret stelnat i höjd med husets ouppvärmda vind, alltså i skorstenens sista 3m. Lyftkran lät brutalt :)
7 svar · 5,5k läst
E
exerg: har ett par luckor liggande till modellen före miljö:n.Gratis vid hämtning.Men fortfarande för er egen skull:byt kamin.
9 svar · 4,6k läst
H
holmertz: TB Mini brukar fungera utan några större problem. Tidiga modeller förbrukade tändelement men omkring 2005 bytte man till varmluftständning och tändfunktionen blev bättre. Brukar fungera bra också vid lägre effekter som 9 och 12 kW. Ska man köra i vedpanna behövs ju köpas till grejor som acktanksstyrning av brännaren. Finns utförlig handbok på
6 svar · 3,5k läst
Hocke
Hocke: Sorry att jag bumpar en ett år gammal tråd, men vi satt och diskuterade på jobbet om vedhantering, och då kom jag ihåg denna tråd med "Vedtågbilden". Så efter lite googlande lyckades vi hitta sidan: http://medlem.spray.se/ngj/vedbana.html Den var så pass kul så jag var tvungen att posta :)
42 svar · 40,1k läst
·
F
flurre87: hej. har nu skaffat mig en vedex 3000. i skrivande stund så har jag precis tagit bort alla täckplåtar som senare ska på lackning. men det jag undrar är vart köper man isolering till luckorna.
0 svar · 1,8k läst
V
Ved?: En värmebaronens brännare från 06-07, kan det va nåt till ctc 265 b?
24 svar · 5,0k läst
M
Matss: Problemen med såna speciallösningar är att komma ihåg hur man tänkt i framtiden. Tar du ut vatten via bivalenta shuntar där dom ansluts på mitten (ungefär)respektive topp av tanken kan det inte bli mycket bättre, så varför krångla till det?
6 svar · 1,8k läst
V
Valbobygge: Jag har vv-slinga i toppen, under denna sitter elpatronen. Den lägre temperaturen plockar jag ut ca 10 cm under elpatronen. Ser ingen anledning att ta ut den på lägre höjd än så. Jag vedeldar och vill inte att vv ska värmas med dyr el i onödan.
1 svar · 1,5k läst
swoosh
swoosh: Nu har jag fått in pannan i källaren och började då fundera lite på problemet kring att ansluta rökröret mot skorstenen. Jag har ett insatsrör i murstocken som går hela vägen ner till botten och jag vet inte hur man ska göra för att ansluta mot det. Kan man bara bila ett hål i muren för att sedan skära hål på insatsröret? Om jag inte är helt fel ute så måste man väl ha helt
25 svar · 3,3k läst
P
pjac: Vilka erfarenheter finns om BioTech Toplight pelletspanna i detta forum? Enl. spec. helautomatisk, med lamdasond och rosterrengöring. http://www.kardonar.com/biotech.html
0 svar · 1,8k läst
K
kricken_: Det är väl samma med alla pannor som matss har knäppt kort på. Dom är inte klara till försäljning än. En kompis ringde till ctc och frågade om den pannan det var knappt dom visste att den fanns en ny, viadrus folket har jag pratat med och dom fick hem den första hefaistosen för ett par veckor sedan men det var inte klart med pris på den än. Pappa ringde till romoheat om orlan pannan
8 svar · 3,3k läst
·
Cujo
Cujo: http://www.kakelugnspannan.com ???
3 svar · 1,2k läst
G
gnoll: kanske man slipper att sota helt i framtiden:D http://www.ruegg-cheminee.com/ww/en/pub/products/particle_separator/particle_separator_functions.htm
31 svar · 67,5k läst
S
SÄBD: Då får jag önska lycka till med pannan! Jo, det går nog att lösa det med separat utrustning, men pannan har ju en rökgastermostat, samt en automatik som ska slå av fläkten och pumpen, då kunde man ju tänka sig att det inte borde vara så svårt att få det att fungera. Pumpplinten verkar fungera även för laddomaten - jag kan starta och stoppa den via pannan, samt den startar när
7 svar · 3,9k läst
V
Ved?: Nån som vet hur tjock isolering Värmebaronens acktankar har, dom är lite snåla med informationen i sina broschyrer.Och är det nån som tycker att dom är bra?
0 svar · 1,5k läst
O
olle45: Hej Om jag fattat Athenaten rätt om Atmos.... Lite allmänt om vad som händer när evakuerings spjället glöms bort.. Panna kan övergå till överförbrännings typ om nu primär spjället är begränsat öppet blir det alldrig full fart, men sekundär tilluften kommer aldrig till slutförbränningen.. Vad som händer då...Svar... Mycket lägre förbrännings verkningsgrad, Rökgastemperatur
5 svar · 5,0k läst
G
Grund Anders: Tack för synpunkterna. Låter (!) ju som att det är uthärdligt att leva tillsammans med pannan. Är det någon som klagar får man väl förklara att det är ett "varmt" ljud samt att tystnad innebär kyligare inomhusklimat.. . :)
7 svar · 1,6k läst
2
2an: Det är justeringen du behöver hjälp med av nån som har tillgång till rökgasinstrument, Ofta kan sotaren ha det så det kan du kolla upp innan köp el om det finns installatör kan komma o utföra detta.. Finns det så köp beg o då kan du köra med px21, Viking bio mf.l men det går även med janfire/Iwabo o lågriktare
4 svar · 905 läst
H
Hobber: Hej Jag har en ganska ny (1år) IVT Optima luft/vatten. Nu till frågan: Kan man koppla in en mindre vedpanna som jag hittar begagnad eller ny till rätt pris, en acctank och få detta till att fungera. Vill ju inte vara beroende av el utan skulle önska att när man ändå går hemma o lallar så kan man pytsa in lite ved. Ska helst vara en smidig lösning som kopplar om automatiskt. Blir det
0 svar · 1,2k läst
V
Ved?: Jag har också tänkt på det viset, men vilket man nu väljer så skulle man valt det andra.Och tack för uträkningen med verkningsgraden.
4 svar · 1,3k läst
P
PX-21: Måste komma över 1000 papp först för avdrag? Dyr sotning iså fall :rolleyes:;) Mvh
11 svar · 3,7k läst
2
2an: Kompisen kopplade in exp.kärlet i botten sedan drog han ångröret från panntoppen/laddkretsen oxå till exp.kärlet vilket inte vart helt optimalt då det verkar som att endel av luften sugs med o skickas in i acktanken, Därför monterades från toppen på 500 l tanken ett rör som bara går rakt upp mot taket oxå så den oxå har avluftning.. Shuntuttaget är på sidan áv tanken ca 25-30
21 svar · 3,5k läst
P
pr95: Efter att ha studerat uppbyggnaden av focus ser jag att den inte har samma konvektordel som jämä den sotas framifrån till skillnad från focus uppifrån. Keramiken liknar jämä lätt att ändra/byta den dagen det behövs Frågan är väl om den är värd sitt pris i förhållande till andra pannor,i mitt fall var den just då prisvärd samt att den sas. passade i pannrumet om man bygger nytt
5 svar · 10,3k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Coolt.Forsätt posta bilder.Det här är riktigt intressant
3 svar · 1,6k läst
·
M
Matss: Den såg jag på mässan, Therminator II, 290 liter ved och effekt 13,7 till 49 kW http://www.solarfocus.at
14 svar · 3,6k läst
2
2an: Som nämnts så är det främst sommarhalvåret det ger mest med acktank men det beror på vad det är för panna/brännare oxå.. Jag kör min Bequem 20D i en Niba alpha keram ub mot en 500 l acktank, Det blir långa gångtider även sommartid o även få starter.. Varannan dag startar brännaren o då går den i 2 tim..
5 svar · 1,2k läst
M
Matss: Sugande fläkt är alltid bäst, i synnerhet om du har dåligt drag.
1 svar · 1,3k läst
2
2an: [citat] Du förstod vad jag menade :) Tyvär är jag kass på att rita men om tanken har diametern du anger så blir det 520 l som värms av elpatron om den sitter 55 cm från toppen o tanken är plan uppe på men det är den inte så det blir mindre mängd som värms.. Här är en ritning på en tank som tanksvets gjort åt en kompis
41 svar · 10,8k läst
·
P
PX-21: Inga problem med baffelplåten den skall vara i.. Du skall ha fullt öppet spjäll bara;)...Sen ställer du brännaren på 14-16 kW så kommer det funka som klockan...:) Mvh
6 svar · 1,8k läst
cederbusch
cederbusch: De flesta kaminer vi är intresserade av kräver minst 50 avstånd på sidorna. Om jag uttryckte mig slarvigt så ska väggen byggas bredvid kaminen.
2 svar · 2,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.