Någon som har erfarenhet av vedhantering på pallar.
Vad skall man ha, kragar eller nät.
Var köper man nät?
Blir det mycket smidigare än att köra i skottkärra?
 
Skall jag tolka uteblivna svar med att ni som satsat på pallsystem tyckte det blev så dåligt och omständigt att ni numera använder skottkärran??
 
Jag travar veden på pallar, som i sin tur ligger på gatsten på gräsmattan. Då ligger inte pallarnas bottenbräder direkt på marken, vilket gör att de håller mycket längre.

När veden ska in i huset lastar jag den på släpkärran efter bilen, backar till vid källartrappan och bär in den i pannrummet.

Skottkärran kommer inte in i handlingen alls.
 
Om du har plan mark och inga trappor så är "postkärror" modell stora överlägsna.
Alltså öpnningsbara gallerburar med hjul på. Har sett en som har sånna, verkligen bekvämt.
Han travar veden för torkning i vagnarna och ställer dom i ett vedskjul med helt öppen framsida, när han sen ska elda rullar han bara in dom och plockar direkt ur vagnarna. Även lätt att stuva om i vedskjulet så att man kommer att den ved som lagrats längst. Har sett vagnar någon gång på blocket, men går ju även att bygga i trä..borde hålla i många år om dom bara hanteras under tak.

/danso
 
solo_innova skrev:
Någon som har erfarenhet av vedhantering på pallar.
Vad skall man ha, kragar eller nät.
Var köper man nät?
Blir det mycket smidigare än att köra i skottkärra?
Jag har lite bilder på mitt vedsystem på min hemsida där jag använder pall. Skitbra!
 
Ved på pall ska hanteras med pallyftare och eller traktor med pallgafflar om det ska vara rationellt.

Att stapla på pall och sedan lyfta av det därifrån utan att flytta pallen verkar inte vara i linje med pallsystemets tanke. Nu kanske det bara är jag som har traktor och pallyftare och dessutom så eldar jag bulklevererad pellets. Men som sagt ved värmer flera gånger.

Prototypen
 
Jag använder inte pallen för hanteringens skull, utan för ventileringen av traven. Skulle jag sätta gafflarna under en pall och lyfta rasar allt runtomkring.

Det ska ändå ner i källaren, och dit klättrar inte trucken.
 
Jag har varit med och producerat en hel del ved för avsalu och finska pallar var bra då de är 1 m breda och rymmer tre travar 33 cm ved. tre st brädor på var kortsida och järntråd eller brädor som håller ihop gavlarna. sedan hanterades dessa från vedbacken till torkning och sedan upp på kundens bilsläp med traktor. Kunden kunde ofta tippa upp släpet och kunde låta pallen kana av.

I och med att pallarna står fritt så torkar det bättre.

Har ibland fantiserat om postvagnar som det skrivits om tidigare och bara låta det falla ned direkt från transportbandet (utan att trava).

En annan fantasi är att ha en panna så stor att man kör in en hel pall (1m3) med pallyftare och sedan tänder på.

Som resemontör måste man ha ett system som fungerar utan min dagliga insats och då har det blivit pellets trots skog och maskiner.

apersson 850: Källaren är inget hinder, ett utvändigt schakt och en pallyft för bilkran (kommer inte på vad den heter, ser ut som ett"C") så går det att ställa ned en hel pall i källaren med traktor eller bara att stroppa pallen.

Har även varit med och fyllt källarföråd med transportband genom ett fönster, veden bars fram på pall och sedan plockades den bara ned på bandet. I källaren var det störtexponerat.

Prototypen
 
Jag har "säckat" min ved på pall och har man som jag pannrummet i markplan och garageportar in där så är det perfekt med ved på pall.

Jag kör med en kombinerad kap/klyv som jag har ett transportband bakom, veden trillar direkt ner på bandet efter klyven och vidare till säcken/pallen. För att få ordentlig fart så är det bra om man är 2, en som klyver och en som är med och rättar till vedträna i säcken.

Vidare så krävs det ju så klart en traktor med lastare och en palldragare för att det ska vara hanterbart.

Säckarna kan man återanvända kommande år bara man är lite försiktig med dom.

Sök efter vedsäck på google så hittar du nog ett flertal leverantörer.........
 
Fördelen med dom sk. postvagnarna är ju att dom har rejäla hjul så det behövs ingen ingen pallyft mm.
Med källare är ett lite större problem som jag själv lider av, fönstren är små( går iofs att ändra på ;) ) men man kommer ju inte ifrån travningen nere i källaren om man rullar ner ved en via band.
Det bästa jag kommit på är en form av säckakärror liknande denna
Clas Ohlson - Transportkärra Transportkärror handla beställ postorder
Har dock bara hittat två begagnade, den ena är betydligt större än classe modellen. Man kan ju alltid bygga själv eller bygga om vanliga kärror, dessa klättrar lätt ner för trappor bara hjulen är stora nog.

/danso
 
frågan är varför man måste trava veden hela tiden! se till att ni har någon galler "grind" lösning så man kommer ifrån det eviga travandet,,
 
Travad ved tar mindre plats.
I mitt fall passar det så illa att gräva ett schakt till pannrummet. Längs en av väggarna blir det genom altanen, inte så bra.
Längs den andra väggen finns redan en källartrappa, men det är det tak över.
Gräver jag ett schakt utanför trappan lär jag ju trilla ner i det, eller så får jag göra ett jättehål och fixa en trappa upp i annan riktning från den.

Mycket gräva blir det.
 
Jag tänker nog bygga för pall lösning.
Men man vet ju hur det blir. inte så smidigt att koppla bort griplastarkärran var gång man skall ha in en pall. Jag kommer i och för sig få plats för minst fyra pallar.
 
Jag har ännu inte byggt min vedanläggning (till sommaren) men jag kommer att försöka trava veden på hemmabyggda pallar mått ca h:160 b:70 d:50(som veden är). Dessa tänker jag sedan lyfta och köra med säckakärra. Upp för en liten backe och sedan ner för en trappa, in i pannrummet i källaren. Pallarna kommer att ha enkla gavlar med ståltråd överst, som nämnts ovan.

Innan jag bygger alla pallar kommer jag att teste mig fram till vilken storlek som är bäst. Gärna hög så jag kan utnyttja höjden i vedlagret och i pannrummet. Men inte större än att jag orkar köra pallen.

Jag såg en liknande vedkärra som den från Klas Ohlsson (fast större och öppen upptill). Han som använde den saknade broms på den. Och det kan jag tänka mig att det skulle vara gott att ha när man skall ner för plankorna som ligger utlaggda i trappen. Börjar det rulla snett så är det inte lätt att få stopp på.

Intressant ämne detta.
Martin
 
storahuset skrev:
Jag har ännu inte byggt min vedanläggning (till sommaren) men jag kommer att försöka trava veden på hemmabyggda pallar mått ca h:160 b:70 d:50(som veden är). Dessa tänker jag sedan lyfta och köra med säckakärra. Upp för en liten backe och sedan ner för en trappa, in i pannrummet i källaren. Pallarna kommer att ha enkla gavlar med ståltråd överst, som nämnts ovan.

Innan jag bygger alla pallar kommer jag att teste mig fram till vilken storlek som är bäst. Gärna hög så jag kan utnyttja höjden i vedlagret och i pannrummet. Men inte större än att jag orkar köra pallen.

Jag såg en liknande vedkärra som den från Klas Ohlsson (fast större och öppen upptill). Han som använde den saknade broms på den. Och det kan jag tänka mig att det skulle vara gott att ha när man skall ner för plankorna som ligger utlaggda i trappen. Börjar det rulla snett så är det inte lätt att få stopp på.

Intressant ämne detta.
Martin

Jag klättrar ner för trappen, ett hjul i taget..annars hade det gått för fort kan jag lova...

/Danso
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.