G
gaia: röstar på kakel/klinker. Köp billigt, lägg själv så blir chefen mera medgörlig :). Risken finns att du får tvättlinor på kors och tvärs i pannrummet när det blir så rent , varmt och torrt :) lycka till! gaia
5 svar · 1,8k läst
P
pling3: Se bara till att ha inspektionsluckor överallt.... Så att du kan kolla packningar, eventuella läckor osv.... Bara ett tips, då min tank läckte och är helt slut efter bara 15 år.
3 svar · 927 läst
P
Patrik79: har aldrig hört namnet,. men lyssna med www.kenjonugnen.se dom kan veta
1 svar · 1,4k läst
N
never2000: Tja Kan ju bara säga har en Orlan 40 kw och efter att ha kommit underfun med hur man eldar rätt i den så har den fungerat mycket bra. Blir oftast förvånad hur lite ved jag egentligen behöver kasta i för att värma 2000liter Så jag är öjd men det tr ca 2 veckor att få in kört tekniken åtminstone för mig som är helt ny med underförbränings pannor Mvh Fredrik
17 svar · 9,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: Kan jag också passa på och gå lite OT i min egen tråd. :o Om vi sätter en vattenmantlad kamin men har acctanken några meter bort, hur och vilka rör drar man för att flytta varmvattnet att ladda tanken med? Är det lämpligt att gjuta ner rören i betongplattan? Annars blir kanske enda möjligheten att dra i taket istället ...
7 svar · 13,3k läst
Bödde
Bödde: När jag ser bilden på "rätt" sida blir jag ännu mer övertygad om att en maxette hade varit perfekt! Men smaken är ju som baken... [bild]
6 svar · 4,4k läst
·
N
Nikoneer: Har en gammal JÄMÄ / Focus överförbränningspanna från 1980. Den är nog inte mycket sämre än något annat från denna tid. Eftersom den funkar och är tät får den hänga med ett par år till, men det är klart att man hellre skulle lassa in ett eller två inlägg per dygn jämfört med 4 eller 5... /Magnus
4 svar · 2,4k läst
T
toysoldier: Hej Sitter och försöker utrymmesoptimera vårt kommande pannrum. Ni som har denna panna, hur mycke utrymme behöver man på varje sida för att utföra alla serviceåtaganden?
0 svar · 1,4k läst
G
gnoll: just nu lutar det åt en maga 40 priset för en dp 45 är 36250:- och för en gaselle 43100:- :(
20 svar · 4,3k läst
E
exerg: Har 1600 liter ack, 15 kvm sol, Thermia vp-83 (som bara är i drift när vi reser bort) vattenmantlad pelletskamin samt kökspanna 20Kw. Fungerar i stort sett utan avancerad styr. När man eldar i pannan stannar p-kaminen automatiskt mm. Däremot har en polare byggt ett mindre hus ca: 85 kvm där vi nu monterat en v-mantlad kamin +500 l tank och där solpanelerna skall upp så fort snön är
3 svar · 732 läst
_ap_
_ap_: Jag kör med sluten exp, med 1,5bar ventil. Trycket vid varm anläggning är ca 1,2-1,3bar Högt eller lågt, det viktiga är att det är rätt för anläggningen och inte högre än säkerhetsventilen. Onödigt att överdimensionera slutna kärl då dom dels är dyra och tar mycke plats. Kan du så satsa på ett öppet. Ångröret ska väl sticka ut genom taket? iallafall inte ihop med
41 svar · 27,6k läst
·
S
storkarp: Låter ju bra om detta stämmer. Misstänkte att man skulle ha hårdare krav när man "återupplivar" en murstock. Murstocken måste naturligtvis renoveras och provtryckas men jag ger mig inte på et sådant arbete om det sedan blir underkänt p.g.a. takstolarnas placering. Jag skall absolut ringa sotaren innan jag sätter igång.
3 svar · 1,8k läst
2
2an: http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?@where.ItemID@EQ;=438700&denied;=yes&mainpage=ItemDetails.jsp Ju högre effekt ju lägre temp behöver den
9 svar · 3,3k läst
D
duvan1: njae, jag ser nog i så fall snarare framför mig att jag fyller min kärra på 2 m3 och parkerar utanför pannrummet där jag går och hämtar en kasse med spån till varje brasa... När jag förrbrukat en släpkärra med spån hämtar jag en ny...osv
4 svar · 2,0k läst
ylven
ylven: Vi har provat det i de hus vi tidigare bott i, empirisk testning så att säga. Det har ännu inte börjat brinna trots brännheta element (full utsjuntning från varm panna) i mååååånga år. Jag tror du kan sova lugnt. Brandvarnare är dock aldrig fel. Det finns ju annat som kan börja brinna.
4 svar · 1,9k läst
K
keijot: Du kan hitta teknisk data och monterings och eldnings instruktioner från Google. skriv bara contura 350!
3 svar · 7,3k läst
2
2an: Helt klart tycker jag du ska köpa en renodlad pelletspanna om du ska forsätta med pellets, Du vet ju hur det är idag vilket blir det samma av att köpa en beg oljepanna.. Finns inga pannor med 50 liters asklåda.. :) Ariterm Biomatic o Ctc Ecoflex är i grunden likadana pannor, Det sitter samma brännare i båda men Biomaticen har fler/bättre funktioner.. Biomatic har spaksotning o
10 svar · 1,8k läst
H
HenkeBoy: Får väl försöka lyfta tråden med ett inlägg till för å se om man får nån respons... - Kan man nyttja en vanlig 3-vägs shuntventil på detta sätt? - Behöver den inte större differens mellan varm&kall för att fungera bra? - Kan jag klara mig utan cirkulationspump till golvvärmen? (ha det enligt skissen) Golvvärmen är wirsbos system 20 med en 2-slingors fördelare. ...eller är det
1 svar · 3,4k läst
·
Macke202
Macke202: Tänkte uppdatera tråden ilte, kommer att köpa en Ecoidro istället http://www.pelletskungen.se/wpage.aspx?pageno=18 Denna kommer att kopplas till en 750 liters tank tillsammans med två solpaneler från Solarventi. Alla förslag och rekommendationer är välkomna, även pekpinnar om de är konstruktiva. Ett och annat glatt tillrop är också uppskattat, :) Motto: Ingen direktverkande el i mitt
1 svar · 1,6k läst
J
j78: Var visst så enkelt att länka.... Hittade förövrigt en firma i malmö som sålde viessmanpannan kostade 24200kr för 18kw, Jämfört mot knappt 18300kr för orlan..
24 svar · 6,2k läst
·
P
plubbe: Hur har det gått? Har själv samma fundering, men skillnaden är att i min murstock finns en gammal bakugn så tänkte bara utöka hålet lite o installera en kassett. Min tanke är att slå två flugor i samma smäll: bättre klimat i källaren och en murstock som kan tillföra lite extra värme.
7 svar · 4,3k läst
S
shaman: har samma problem, vil installera en ny kamin i köket...har penetrerat skorstenen för att hitta en annan rökkanal men det värkar som om den ekisterande kanalen kryssar hit och dit så dom 2 närliggande kanalarna har blivit pluggade. jag ringde muraren som inte gillade idèen, ringde sotaren som han med var mycket skeptisk...han var klar över det bovärket skriver och sa han inte kunne neka
3 svar · 7,7k läst
R
roke: [citat] Jag håller med.
5 svar · 6,3k läst
R
roke: [citat] :)Hehe, turbulatorerna sitter fast? I tuberna? Underbart. Jag skulle säga att det är väldigt väldigt VÄLDIGT hög tid att sota pannan. Ta isär grejjorna och gör rent. Jag har en annan panna, men ungefär så här kan det se ur när jag tycker det är dags att sota. Jag sotar typ en gång i veckan.
11 svar · 3,3k läst
·
L
Liber: Ja , jag har den nya styrningen. Fungerar perfekt. Man får vara försiktig och inte ställa temperaturen för högt (typ 97grader), då är det risk för kokning.
15 svar · 7,0k läst
N
Nockpannan: [citat] Våran tillbyggnad hamnar 8m ifrån skorstenen samt att vi inte kommer att ha någon takkupa eller öppningsbart fönster åt det hållet.
12 svar · 13,4k läst
M
Mats_C: jag hade samma problem för några år sedan, det var termostatventilen i laddkopplet som inte öppnade ordentligt. bytte ventil & sen funkade det som vanligt.
4 svar · 1,8k läst
E
exerg: Nej. Ofta är de högre vilket kan hindra luftcirkulationen. Det viktiga är ju att få ut värmen i rummet. Har man en spis med kupa(överbyggnad) så löser en gallerförsedd öppning i kupan att varmluften tar sig ut. Har man inte det bör det vara minst 15 cm ovanför spisen för att utnyttja spisens värmekapacitet annars är det bara strålningen från glasluckan och skorstenen som blir
6 svar · 6,5k läst
A
Akhenaten: Panntemp omkring 80 grader vid en eldning, 60 i ack.tank. För at tuttrycka mig mer korrekt så gäller mitt problem luftsspjällets min och maxläge, jag har nu satt spjället i maxläge annars pyreldas det bara efetr som spjället hela tiden verkar växla mellan min och max därav det klickande metall ljudet, kan fläkten vara defekt? Dvs. inte gå för full effekt? Risken för att pannan blir
4 svar · 2,7k läst
B
bryggtomten: Undrar om någon vet vilka pelletskaminer man kan elda med ved i, för myseldning alltså? Är det enkelt att bara lägga in ett vedgaller och elda på eller är det mer komplicerat? Vill ha en vattenmantlad pelletskamin och helst kunna myselda med ved i den också.
0 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.