Jag har kollat och funderat över min nya bivalenta shunts placering. Enligt ESBE ska den billigaste energin (Dvs det lägsta uttaget på tanken) in på 1;an och det övre uttaget in på 2:an - jag tror mina rörisar har gjort fel och vänt på dessa. Kan någon kunnig verifiera om det är korrekt eller fel...
Skulle röris inte tro dig så visa honom installationsanvisningen Anvisning-PDF.
Tyvärr har han säkert antagit hur ventilen fungerar och inte läst instruktionen.
Tyvärr har han säkert antagit hur ventilen fungerar och inte läst instruktionen.
Om det nedre gröna handtaget är inlopp för returen från radiatorerna så skall det flyttas ner till en lägre punkt än det nedre uttaget för värme.I så fall sitter även elpatronen ok (lite beroende på vad du har för annan värmekälla dockad till tanken)
exerg
Den nedre gröna kranen är radiatorreturen, men den går inte in i tanken där - den går in längst ner i den bortersta av 3 tankar. Har inte haft igång systemet mer än ett par dar och eldade för första fången i helgen. Tycker jag inte får det att snurra perfekt... Tänker mig att dra en möjlig retur direkt till tekniktanken (för att kunna slå av de andra vid el- och solfångardrift)
Den nedre gröna kranen är radiatorreturen, men den går inte in i tanken där - den går in längst ner i den bortersta av 3 tankar. Har inte haft igång systemet mer än ett par dar och eldade för första fången i helgen. Tycker jag inte får det att snurra perfekt... Tänker mig att dra en möjlig retur direkt till tekniktanken (för att kunna slå av de andra vid el- och solfångardrift)