5 030 läst ·
24 svar
5k läst
24 svar
pelletseldning på prov
Det finns väl några brännartillverkare som ger garanti också när man sätter in brännaren själv. Förutom Roslagsbrännaren så finns Bionordic Viking B16 att skicka efter, bl.a. hos Amexa, Energibiten.net och Pelletsteknik.se.
Biona brännaren kunde man också installera själv men den verkar ha slutat att tillverkas.
PellX eller P21 är en variant, den andra är PX21 som tillverkas av KMP.
De blev visst oense och en brännare blev två men de är väldigt lika.
KMP tillhör nu Ariterm.
PellX säljs också under namnet Swebo och Effecta som det verkar, kanske med vissa skillnader.
Biona brännaren kunde man också installera själv men den verkar ha slutat att tillverkas.
PellX eller P21 är en variant, den andra är PX21 som tillverkas av KMP.
De blev visst oense och en brännare blev två men de är väldigt lika.
KMP tillhör nu Ariterm.
PellX säljs också under namnet Swebo och Effecta som det verkar, kanske med vissa skillnader.
Ja så är det, från början var det en brännare. Konstruktören gick till KMP och de fortsatte vidareutveckla med PX21. Pellx fortsatte utveckla med P21. I grunden exakt samma brännare alltså. Dock verkar det vara mer bekymmer med PX21, i alla fall om man följer folk lite på pellets.info.
Jag tror att Effecta köpte Pellx, för årets brännare som jag köpte står det Effecta på.
Jag tror att Effecta köpte Pellx, för årets brännare som jag köpte står det Effecta på.
överhängande Problemen med fallrörsbrännarna är inte brännarna...
Det är matningen =spån i pelletsen =För liten(Stor) startdos..driftdos ..Rengör man förråd och förhoppningsvis får bra pellets den man köper så går dom fint?.Helst ..px-21
Dom "fallrörs" som finns nu fungerar mycket bra...Det är väl som med bilen man måste kolla oljan ibland även om man inte behövt fylla på tidigare
Mvh
Det är matningen =spån i pelletsen =För liten(Stor) startdos..driftdos ..Rengör man förråd och förhoppningsvis får bra pellets den man köper så går dom fint?.Helst ..px-21
Dom "fallrörs" som finns nu fungerar mycket bra...Det är väl som med bilen man måste kolla oljan ibland även om man inte behövt fylla på tidigare
Mvh
Jag skulle rekommendera en Viking Bio från Värmebaronen.
Det är en enkel framåtbrinnande brännare, med hög säkerhet och tydlig felindikering, vilket jag kände var viktigt när vi köpte pelletsbrännare för några år sedan.
Den kan dock vara svår att få tag på begagnad.
Det är en enkel framåtbrinnande brännare, med hög säkerhet och tydlig felindikering, vilket jag kände var viktigt när vi köpte pelletsbrännare för några år sedan.
Den kan dock vara svår att få tag på begagnad.
Då får man alltså klara och tydliga felmeddelanden på en textdisplay på Värmebaronens Viking Bio och inte några mystiskt blinkande lampor som jag har på min ¤!* Canon skrivare?
Vad är det som gör att just den har så hög säkerhet. Ligger det i själva konstruktionen?
Hur lång garanti är det och är garantin giltig om man skruvar dit brännaren själv?
Vad är det som gör att just den har så hög säkerhet. Ligger det i själva konstruktionen?
Hur lång garanti är det och är garantin giltig om man skruvar dit brännaren själv?
Redigerat:
Om jag förstått det rätt så är de flesta framåtbrinnande fallrörsbrännare ruskigt driftsäkra för att de är väldigt simpla. Det betyder ju dock samtidigt att de generellt har en något sämre verkningsgrad än en mer avancerad brännare (som då får desto fler saker som kan fela).johanpelle skrev:
Jag vet inte om du är ironisk, men någon textdisplay har inte Viking Bio, utan det är lampor som visar driftsförhållanden och felmeddelanden. Dock väldigt enkelt att avläsa.johanpelle skrev:Då får man alltså klara och tydliga felmeddelanden på en textdisplay på Värmebaronens Viking Bio och inte några mystiskt blinkande lampor som jag har på min ¤!* Canon skrivare?
Den har flera, av varandra oberoende, säkerhetssystem. Bland annat avkänning för högt mottryck i brännkammaren, för hög temperatur i fallröret.
Jag är tyvärr inte insatt i garantiförhållandena, utan hänvisar sådana frågor direkt till leverantören, www.varmebaronen.se.
Klicka här för att svara