Har köpt en Roslagsbrännare -06 och upptäckte att monteringsplåten inte var med, den finns inte kvar alls.Hur ser en sådan ut? Har någon en skiss med mått osv.? Skall sitta på en Ctc 265 B -73.

Redigerat:
H
Plåten brukar vara 4 mm och 25-30 cm i fyrkant. Plåten skruvas lämpligen i pannluckan (nedre) i vilken man gör ett fyrkantigt hål som passar brännarröret. På CTC 265 är det en fördel att få hålet högst upp i luckan. Man får plana till luckan med slip och täta med avgastätning eller kaminsnöre. Stenarna i botten på förbränningsutrymmet kan man ta bort. Sitter brännaren i nedre luckans övre del så finns det då plats för tre veckors aska.
Ändå bättre blir det om man gör en utbyggnad på 6-7 cm från luckan.

Termostatgivaren är nog ett NTC motstånd så där går det nog att kopiera från någon som har en brännare..
Givaren till kokningsskyddet måste vara original. Om den givaren saknas går det annars att ansluta brännarens elingång till oljebrännarens matning. Ställs pannans termostat upp till högsta värde så får brännaren då ström genom pannans överkokningsskydd och panntermostaten. Givare till brännarens termostat måste finnas om det ska fungera med renblåsning osv.

Menar du att brännaren skall placeras på oljebrännarsidan eller på ved sidan?
Jag pratade idag med Roslagsbrännarens support och enligt dom så sitter det ett relä (Hager ER 120) i styrboxen som gör att det ska gå att använda pannans termostat, det relät sitter inte i boxen när det ingår en orginaltermostat tydligen.Funkar det inte med ren blåsning osv. då? Renblåsning! Är det med fläkten eller tryckluft? Det är en RB -Total, en -05 och inte en -06 som jag först trodde men det var tydligen ingen skilnad,...mer än åldern.

Angående den andra tråden ang. elpatron så har jag en Nibe vvb på 110-120L, har jag nån nytta av den i sammanhanget?

Redigerat:
H
Köra med pannans termostat är inte bra. den slår om efter 3-4 grader och brännaren hinner just starta innan det är dags att stanna. Med roslagsbrännare brukar medfölja givare till termostat och då blir omslaget 10 grader. Kanske skiljer mellan olika modeller för den här verkar ju klara av båda alternativen.
Brännaren ska in i luckan för oljebrännare nederst till höger.

Har man en vv-beredare så sätter man den efter pannans varmvattenslinga så kan man stänga av pannan på sommaren. Gärna med en fungerande backventil mellan så inte varmvattnet drar ned i pannan.

Jag är helt grön på detta med pelletseldning,men jag fattade det som det fungerade på detta viset när jag pratade med RB.Det kanske bara är ett önsketänkande att det ska funka så. Det kanske är som du säger ändå.

Redigerat:
Ctc -265 är det 5 C Hysteres...på panntermostaten...Har oljebrännaren en egen?

Mvh

PX-21 skrev:
Ctc -265 är det 5 C Hysteres...på panntermostaten...Har oljebrännaren en egen?

Mvh
Du har helt rätt,hann inte redigera, läste av en gång till

Redigerat!

Är det nån som har en bild eller skiss på hur roslagsbrännarens monteringsplåt ser ut och hur fastsättningen av brännaren fungerar?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.