6 212 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
luktar usch om varm panna
Sida 1 av 2
Har märkt en lite obehaglig doft efter en timmas eldning i pannan.
Det är en svag kräkdoft som jag känner.
Denna doft har vart ända sen installationen(080915), och jag trodde först att det var normalt med lite konstig lukt innan man "kört in systemet" och att det skulle bränna bort efter ett tag.
Kan inte hitta direkta källan då hela pannrummet luktar.
Kan va panna, tankar, rören ,isoleringen?
Någon som har nån ide på vad det är som luktar och om man kan göra något åt det.
vh Simon
Det är en svag kräkdoft som jag känner.
Denna doft har vart ända sen installationen(080915), och jag trodde först att det var normalt med lite konstig lukt innan man "kört in systemet" och att det skulle bränna bort efter ett tag.
Kan inte hitta direkta källan då hela pannrummet luktar.
Kan va panna, tankar, rören ,isoleringen?
Någon som har nån ide på vad det är som luktar och om man kan göra något åt det.
vh Simon
Gissar också på isolering eller tätmedel, eller möjligen en mus som krupit in och dött men då brukar det gå över när de sorgliga resterna torkat till.
kan vara att när du eldar så behövs det ju mycket luft som skall genom pannan. Kanske blir det undertryck i ditt pannrum och undertrycket gör att det sugs in dåliga lukter ur en golvbrunn eller annat otätt. Försök öppna dörr eller fönster så trycket jämnar ut sej -luften kommer in fritt ... hjälper det så leta efter otättheter vart lukten kunde ha kommit från och tätta. Kolla avloppsrör ? golvbrunnen?
gaia
gaia
Jag har nu provpissat och konstaterar att det inte är samma lukt.
Pisset luktar friskare, pannrummet luktar mer spya.
Musteorin tror jag inte på då jag har färdigisolerade tankar från värmebaronen, dessutom luktade det första dagen efter installationen.
Jag eldar alltid med gott om tilluft, ungefär 4 gånger rökkanalarean, så jag tror inte riktigt att det har med det att göra, dessutom luktar det spya, avlopppslukt är mer åt det man oftast gör på toaletten, men jag skall lukta vid brunnen nästa gång ändå för att testa
Jag har luktat på rörisoleringen som är av typen climaflex xt, tycker att de luktar ganska gott.
Kan det va tryckkärlet som luktar kanske?
Tryckkärlat blir tyvärr lite varmt eftersom det är kopplat till panntoppen istället för till sista acktanken,hmmm får ta att kolla det om 4 dagar(då jag skall elda igen)
Pisset luktar friskare, pannrummet luktar mer spya.
Musteorin tror jag inte på då jag har färdigisolerade tankar från värmebaronen, dessutom luktade det första dagen efter installationen.
Jag eldar alltid med gott om tilluft, ungefär 4 gånger rökkanalarean, så jag tror inte riktigt att det har med det att göra, dessutom luktar det spya, avlopppslukt är mer åt det man oftast gör på toaletten, men jag skall lukta vid brunnen nästa gång ändå för att testa
Jag har luktat på rörisoleringen som är av typen climaflex xt, tycker att de luktar ganska gott.
Kan det va tryckkärlet som luktar kanske?
Tryckkärlat blir tyvärr lite varmt eftersom det är kopplat till panntoppen istället för till sista acktanken,hmmm får ta att kolla det om 4 dagar(då jag skall elda igen)
Luktar det hela tiden eller endast då du eldar?
Min anläggning kan lukta konstigt när man eldar iofs har lukten minskat med tiden skulle tro att det är någon sorts tätningsmassa som inte avger så angenäm lukt i mitt fall.
Min anläggning kan lukta konstigt när man eldar iofs har lukten minskat med tiden skulle tro att det är någon sorts tätningsmassa som inte avger så angenäm lukt i mitt fall.
Det luktar bara när jag eldar, ungefär efter en timme efter uppstart,
Jag har funderat på om pannan måste "brännas" in så lack och eventuella tätmassor härdar(slutar lukta) med tiden.
Det kanske tar sin tid, hur länge har du eldat i din panna kricken_?
Jag har funderat på om pannan måste "brännas" in så lack och eventuella tätmassor härdar(slutar lukta) med tiden.
Det kanske tar sin tid, hur länge har du eldat i din panna kricken_?
2år lukten blev dock starkare efter att jag bytt vedinkast lucka nu i vintras så det verkar vara något i färgen eller nått sånt som luktar illa i mitt fall.
Men det finns kan även vara oförbrända gaser som smiter ut i någon lucka eller liknande det luktar heller inte så angenämt.
Vad har du för panna tryckande/sugande fläkt?
Men det finns kan även vara oförbrända gaser som smiter ut i någon lucka eller liknande det luktar heller inte så angenämt.
Vad har du för panna tryckande/sugande fläkt?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Min erfarenhet är att pannkittet luktar så fort det blir varmt i pannan. Jag använde kittet mellan rökrör och en insatsspis och det verkade aldrig gå ur(5år). Nu är dock den spisen borta och så även lukten.
Lukten var som du säger liknande frän spya.
Lukten var som du säger liknande frän spya.
Redigerat:
har du pissat på pannan?templar skrev:
provspytt då?
pannkittet brukar man väl hänga upp på väggen eller? dvs askrakan och viskan mmtemplar skrev: