Hej
jag ska inhandla en ny panna och ska ha pannan i garaget, och värma både garaget och huset,. allt som allt blir det ungefär 250m2

Jag har funderat på att ha 2*500 liters akumelator tankar eller bör jag ha mer kanske ?

Pannan jag har kollat en del på är CTC V35

Jag är ute efter era tips.. vad tror ni är de ett bra alternativ eller ska jag slå till på större aku tankar eller kanske en helt annan panna ? kommer ha kulvert in till huset på ungefär 12.- 15 meter

Edit : en fråga till hur mycket ved åtgång kan de gå per/år till detta ?
har idag enbart en kamin som värmer huset och direkt verkande el och gör av med ungefär 15 - 20 kubik bara för att värma huset..

Redigerat:
C
Oj, jo, du bör ha mycket mer tankar och en avsevärt större panna om du ska värma den ytan, annars får du inte göra annat än elda...

Absolut större tank och mer effekt i pannan om du vill ha en bekväm anläggning.

45kw+ och 3m3 minst hade jag satt dit.

Redigerat:
_ap_
Att värma ett hus enkelt kostar, vad kostar din TV?

_ap_ skrev:
Att värma ett hus enkelt kostar, vad kostar din TV?
Min tv kostade inte ett skit.. fick den..

det här med ackumulatortank
Är det någon större skillnad mellan ackumulatortank och ackumulatortank
tänkte på olika märken och så eller spelar de ingen roll kanske så länge dom är isolerad ?

_ap_
kick3n skrev:
Min tv kostade inte ett skit.. fick den..
kul för dig, då skulle jag lägga dom pengarna på en bra panna.

C
kick3n skrev:
det här med ackumulatortank
Är det någon större skillnad mellan ackumulatortank och ackumulatortank
tänkte på olika märken och så eller spelar de ingen roll kanske så länge dom är isolerad ?
Skillnad och skillnad, det finns ju säkert skittankar som är dåligt svetsade, klent gods osv, men överlag är det ingen större skillnad.

Man bör försöka köpa så få och så stora tankar som möjligt, allra helst en jättestor. Sen köper man lämpligast oisolerade tankar och isolerar själv.

Du kan köpa beg tankar också. Så länge de är hela.

Säljs en del begagnade pannor också.

acctank bör vara minst 10 liter per kvm (välisolerat), men gärna 13-15.
Det blir i ditt fall minst 2500 men helst 3500-4000.

för att förenkla uträkning så rymmer 1000 liter runt 115kWh (dt på 50 grader)
då rymmer 2500 290kWh och 4000 460kWh

för att ytterligare förenkla så är en liter ved ca 1kW (det är mer, men om man räknar med torrhetsgrad, verkningsgrad och fyllnadsgrad så är det inte helt uppåt väggarna)

så, för att fylla 2500 liter acc behöver du elda 290 liter ved och för att fylla 4000 liter 460 liter ved.

Du behöver inte en panna som klarar det på ett ilägg, men gärna en som tar det på två, så du inte behöver elda hela dagarna. Med två ilägg skulle det kunna se ut såhär; du kommer hem från jobbet och startar pannan, efter 3-5 timmar, innan du gör kväll slänger du i andra ilägget.

Ju större tank/ar, desto mindre noga när du måste elda, man behöver inte heller fylla knökfullt om man har stort

man kan oxo säga att man kan inte ha för stor/a tank/ar, men man har ju ofta begränsningar (utrymme, pengar, fru... )

Redigerat:
vad tror ni om denna panna då? Fokus ECO natur 40 och kanske 2* 750 liters akumulator tankar ??

Minst 3000 liter i en tank, ev två. Själv skulle jag nog satsa på minst 4000 liter. Börja med att bestämma hur stor acc kapacitet du ska ha sedan väljer du panna utifrån det.

parkway skrev:
Minst 3000 liter i en tank, ev två. Själv skulle jag nog satsa på minst 4000 liter. Börja med att bestämma hur stor acc kapacitet du ska ha sedan väljer du panna utifrån det.

OKej, men vad är de för skillnad på ha tex 3*1000/ liter eller
1*3000 liter ?

eller 2*1500/liter

osv

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.