7 636 läst ·
9 svar
8k läst
9 svar
Uppdatera min pelletsinstallation
Skulle behöva lite tips på att uppdatera min pelletsinstallation, har haft Iwabo Villa-S med digitalt styrkort i 8 år, har funkat bra, den stannar bara när pelletsen tar slut. 
Pannan är en CTC-256 med inbyggd VVB men utan elpatron. Det är lite risky när man reser bort på vintern. Jag har planer på att byta ut elgolv i garaget (60m2) och källaren (ca 20 m2) till vattenburet, och funderar då på att installera en annan panna för att få lite mer effekt ur pelletsen. När det var som kallast (-20) så räckte det precis till.
Jag kör på ganska låg effekt, (tror det är runt 12 kW) för att hålla nere rökgastemperaturen (200 grad), men brännaren skall kunna ge mer, kanske uppåt en 20kW. Men inte i befintlig panna.
Jag har även tröttnat på den bökiga sotningen/askningen av pannan, vill nog ha spaksotning med asklåda i alla fall.
Önskemål alltså:
20 kW effekt => <200 grader rökgastemp-
VVB inbyggd eller extern med värmeväxlare
Elpatron för nöd och ev. sommarbruk (6-9kW )
Smidig sotning/askning.
Pannrummet är jäkligt litet just nu, så jag får nog inte plats med ack-tank eller stor panna.
Integrerad panna/brännare eller ny panna bara? Förslag?
Pannan är en CTC-256 med inbyggd VVB men utan elpatron. Det är lite risky när man reser bort på vintern. Jag har planer på att byta ut elgolv i garaget (60m2) och källaren (ca 20 m2) till vattenburet, och funderar då på att installera en annan panna för att få lite mer effekt ur pelletsen. När det var som kallast (-20) så räckte det precis till.
Jag kör på ganska låg effekt, (tror det är runt 12 kW) för att hålla nere rökgastemperaturen (200 grad), men brännaren skall kunna ge mer, kanske uppåt en 20kW. Men inte i befintlig panna.
Jag har även tröttnat på den bökiga sotningen/askningen av pannan, vill nog ha spaksotning med asklåda i alla fall.
Önskemål alltså:
20 kW effekt => <200 grader rökgastemp-
VVB inbyggd eller extern med värmeväxlare
Elpatron för nöd och ev. sommarbruk (6-9kW )
Smidig sotning/askning.
Pannrummet är jäkligt litet just nu, så jag får nog inte plats med ack-tank eller stor panna.
Integrerad panna/brännare eller ny panna bara? Förslag?
Om det "bara" blir ny panna föreslår jag en Combifire 20 med automatisk spaksotning och askurmatning.
www.vedsol.com
Vad är din budget?
www.vedsol.com
Vad är din budget?
Ariterm Biomatic 20+ är väl mer eller mindre standard för den som vill ha något bra.
Den är inte särskilt stor heller. För riktigt små pannrum kanske CTC Ecoflex passar bättre men har du nu en ctc265 så är det på höjden det kan bli trångt.
Ecoflex har samma brännare som Biomatic men saknar automatsotning av tuberna.
När det gäller nyinstallation tror jag knappast det säljs något annat idag. Hopplock av en panna här och en brännare där var vanligt förr men blir inte lika bra, möjligtvis blir det något billigare.
Den är inte särskilt stor heller. För riktigt små pannrum kanske CTC Ecoflex passar bättre men har du nu en ctc265 så är det på höjden det kan bli trångt.
Ecoflex har samma brännare som Biomatic men saknar automatsotning av tuberna.
När det gäller nyinstallation tror jag knappast det säljs något annat idag. Hopplock av en panna här och en brännare där var vanligt förr men blir inte lika bra, möjligtvis blir det något billigare.
Medlem
· jönköping
· 73 inlägg
Hej
Kolla på Baxi novo pellet, vg 94% snygg o kompakt
Kolla på Baxi novo pellet, vg 94% snygg o kompakt
Verkningsgraden i en dålig panna blir dålig vilken effekt man än hör på.
Begagnad oljepanna kan ge bra verkningsgrad men då är det asktömning varje vecka.
Bra begagnade oljepannor ser man sällan på Blocket nu för det är länge sedan någon installerade olja nytt.
Kompletta pelletsanläggningar säljs ibland till bra pris. Här är en. kanske går att pruta lite.
http://www.blocket.se/stockholm/Pelletspanna_Biomatic_20__med_pelletsforrad_25457315.htm?ca=10&w=3
Begagnad oljepanna kan ge bra verkningsgrad men då är det asktömning varje vecka.
Bra begagnade oljepannor ser man sällan på Blocket nu för det är länge sedan någon installerade olja nytt.
Kompletta pelletsanläggningar säljs ibland till bra pris. Här är en. kanske går att pruta lite.
http://www.blocket.se/stockholm/Pelletspanna_Biomatic_20__med_pelletsforrad_25457315.htm?ca=10&w=3
Verkningsgraden varierar med effekten på brännaren. Det får vara en vädligt dålig panna om man får dålig förbränning, och oftast går det att fixa genom att ställa in lite eldfast tegel. Så verkningsgraden blir en fråga om rökgastemperaturen, och mitt mål är att få den under 200, men inte lägre.
Oljepanna är inte aktuellt.
Såg den annonsen, men det är för långt bort. Behåller nog min brännare.
Oljepanna är inte aktuellt.
Såg den annonsen, men det är för långt bort. Behåller nog min brännare.
Verkningsgraden varierar knappast med effekten hos brännaren på en panna liknande ctc 265. Med låg effekt får man vettig rökgastemperatur, med hög effekt får man en mycket hög rökgastemperatur. Verkningsgraden ungefär samma.
Det måste till tuber eller rökgångar i pannan där värmen kan överföras till pannvattnet om det ska bli effektivt. Turbulatorer eller bafflar i dessa rökgångar anpassas till brännarens effekt så att värmen lämnas av effektivt. Med tegelstenar och plåtar får man ingen ordning på en panna liknande ctc 265, många har försökt.
Isoleringen är också dålig så att mycket av värmen stannar i pannrummet.
Rätt vad det är dyker det upp något på Blocket men ingen mening vänta på något fynd i närområdet, man får hyra släpvagn och åka om man ska ha något.
Det måste till tuber eller rökgångar i pannan där värmen kan överföras till pannvattnet om det ska bli effektivt. Turbulatorer eller bafflar i dessa rökgångar anpassas till brännarens effekt så att värmen lämnas av effektivt. Med tegelstenar och plåtar får man ingen ordning på en panna liknande ctc 265, många har försökt.
Isoleringen är också dålig så att mycket av värmen stannar i pannrummet.
Rätt vad det är dyker det upp något på Blocket men ingen mening vänta på något fynd i närområdet, man får hyra släpvagn och åka om man ska ha något.
Pannans verkningsrad är direkt beroende av vilken temperatur rökgaserna har.johanpelle skrev:
Förbränningsverkningsgraden skiljer inte mycket mellan brännare.
Jodå, vid låga effekter har jag mätt upp bra verkningsgrader.
Det gör den inte, den går ut i huset och värmer upp det. Ingen större förlust.
Klicka här för att svara