jag förstår- men ska men lika hugga ved så känns det enklare att tugga upp det i flis för att slippa lyfta om det så många ggr för hand. men får man köpa ved så pass billigt så är det ju det smartaste. se till att köpa så mycket du kan lagra hemma, ifall veden du ska köpa försvinner i det långa loppet som en panna håller.

dcdc skrev:
jag förstår- men ska men lika hugga ved så känns det enklare att tugga upp det i flis för att slippa lyfta om det så många ggr för hand. men får man köpa ved så pass billigt så är det ju det smartaste. se till att köpa så mycket du kan lagra hemma, ifall veden du ska köpa försvinner i det långa loppet som en panna håller.

de är ingen fara det för min del, det finns många som säljer ved här så nog finns det :)

Matss skrev:
kulverten kommer att värma marken så att det aldrig fryser där.
Det stämmer för en granne har en snöfri gång till sitt pannhus.
Jag däremot har vår färdigisolerade kulvert tillsammans med vattenrör, elrör och telerör på 1.5 meters djup, men vi kan inte se var de ligger när det är snö och aldrig har de frusit.
//Bosse

Redigerat:
så om jag lägger kulverten på 1,5 meter från garaget till huset och sedan en vatten ledning tillsammans med kulverten från huset till pannrummet så kommer inte vattnet att frysa heller då med andra ord ?

1,5 meter räcker gott o väl.Vattnet cirkulerar ju hela tiden,så det fryser inte i första taget.Har man en välisolerad kulvert o shuntar direkt från pannhus (någelunda låg framledningstemp) så slipper man ett "tjällossningsdike" mitt över tomten..d^_^b

knekten skrev:
.Vattnet cirkulerar ju hela tiden,
På vintern tar vi inte mycket vatten i garaget. Det blir mest på sommaren när bilen ska tvättas.
//Bosse

Desto närmare ytan man lägger kräver mer isolering. Om du nu inte vill gödsla med värme för djuren utomhus. Jag behåller värmen hellre inomhus ;)

Bosse_A skrev:
På vintern tar vi inte mycket vatten i garaget. Det blir mest på sommaren när bilen ska tvättas.
//Bosse
Jo men kallvatten ledningen ligger väl i samma grav? En kulvert läcker väl lite,så det "hjälper" kallvatten ledning att inte frysa.I värsta fall får du lägga en markisolerskiva över innan du petar igen graven..d^_^b

knekten skrev:
Jo men kallvatten ledningen ligger väl i samma grav? En kulvert läcker väl lite,så det "hjälper" kallvatten ledning att inte frysa.I värsta fall får du lägga en markisolerskiva över innan du petar igen graven..d^_^b

Jag kan lägga göra som en låda med markisolering runt kulverten och kallvatten lednine, har ett gäng markislerings skivor liggandes.. så det räcker till att göra en låda runt kulverten och vattnledingn,..

Fniss... Då kan du ju bygga en tunnel som tillåter att du knallar in och inspekterar, om det behövs... :D

Ursäkta, kunde inte låta bli.

kick3n skrev:
Jag kan lägga göra som en låda med markisolering runt kulverten och kallvatten lednine, har ett gäng markislerings skivor liggandes.. så det räcker till att göra en låda runt kulverten och vattnledingn,..
Lite trist med ljummet KV kanske?

Lägger du PEM-slangen under din låda så är det garranterat fryssäkert...

Baxi solo innova 50kW 3m2 eller 4m2 kolla nätet för bra priser ved eldnings paket!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.