Hemmakatten
Blir inte klok på vilket sotningsintervall det skall vara på vår pelletskamin. Det är en vattenmantlad pelletskamin (ej panna) på upp till 10kW som är kopplad till ack.tank för golvvärme och varmvatten. Vi fyller på med säckar, inget bulkförråd. Rostfritt, isolerat skorstensrör. Kaminen går dygnet runt, under ej värmesäsong går den ett par timmar varannan dag för varmvattnet. Själva kaminen plockas isär o storrengörs ett par ggr per år minst.

Har pratat med sotarna tre gånger, men får olika besked. Lika dumma svar alla tre gånger. Första gången när kaminen var installerad och godkänd fick jag svaret att det vet jag inte, du får ringa chefen. Andra gången för ett år sedan då jag fick svaret att det räknas som braskamin så vart 4:år räcker. Tredje gången för några dagar sedan och fick då svaret att du bor ju i ett fritidshusområde, så dit kommer vi bara vart 4:e år.... Suck!

På kommunens hemsida hänvisar man till denna sotningsfirma, som i sin tur hänvisar till Storstockholms Brandförsvar, som i sin tur hänvisar till Räddningsverket där man efter lite möda hittar en skrift om sotningsintervaller.

Som jag förstår det behöver vi sota 1-2 ggr per år. 1 gång om årsmedeltemperaturen ligger över +5 grader, annars 2 gånger. Blir dock lite fundersam, tycker det inte är helt lätttolkat. Någon som vet bättre?

Som det är nu är skorstenen aldrig sotad, det var 2½ år sedan den startades.

Jag skulle ha sotat skorsten minst 1 gång/år alla gånger...

Jag skulle bara va tyst o nöjd om dom sa vart 4:e år :)
Därimot skulle jag skaffa en sotviska själv o dra pipan 1 gång/år, Funkar bara kaminen med bra förbränning så blir det knappt något sot i skorsten från t.ex 5 ton pellets..

• Gilla
HobbysnickareNrX
  • Laddar…
När det gäller just sotningen så är det den kommun i vilken fastigheten är belägen som, i Förordningen (2003:789) om skydd mot olyckor, fått bemyndigande att föreskriva (bestämma) om hur ofta rengöring (sotning) skall utföras.

Det är vanligtvis räddningsnämnden i kommunen som ansvarar för dessa frågor.

Eftersom en del av ansvaret (ex upplysa kommunen om vad du har för eldstad och hur mycket du eldar) ligger på dig som fastighetsägare, råder jag dig att formellt (email eller brev) ställa frågan till kommunens räddningsnämnd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.