7 008 läst ·
19 svar
7k läst
19 svar
Hur varm blir röken ?
tja, rök 200+ kommer ur pannan men den är kallare när den gått genom 12m murad skorsten. Läste någonstans att varje meter skorsten sänker röken 10 grader men vet ej vilken skorsten det handlade om, kanske en höftat genomsnitt? Med tanke på det blir min rök bara ca 100 grader varm när den kommer ut i toppen - helt OK, den förlusten tar jag gärnadanielr112 skrev:
Skulle jag släppa ut 100 gradig från pannan så får jag säkert kondensskador i skorstenpipan redan på 3-4 meters höjd som brev på posten. Det kostar att reparera en skorsten det kan bli en riktig dyr förlustaffär
Det får vara en förnuftig måtta i jakten på att minimalisera "förluster" , tycker jag.
gaia
gaia knekten. ni snackar nog båda om olika saker. gaia du snackade om 200 från pannan. jag snackade om tempen ut från skorstenen.
knekten du snacka helt plötsligt om 300 grader från pannan?
Jo över 80 grader 1 meter ner i skorsstenen bör man ha. gärna närmare 100.
Ut från pannan är 200 grader helt ok. 300 funkar om det är kombipannan men det är ändå ganska bra med förluster då
Jag snittar 350-370 på min kombipanna från -70 talet. Lååångt ifrån bra :/ Ska bli skönt med den nye pannan där jag kommer kunna reglera det på annat sätt. Jag siktar på att ha 80-100grader ut från skorstenen. dvs knappa 200 grader ur pannan i mitt fall 
knekten du snacka helt plötsligt om 300 grader från pannan?
Jo över 80 grader 1 meter ner i skorsstenen bör man ha. gärna närmare 100.
Ut från pannan är 200 grader helt ok. 300 funkar om det är kombipannan men det är ändå ganska bra med förluster då
2200 är konstruerad precis som V20 och V25, keramisk panna med underförbränning, dessa pannor är inte samma som en klassisk komipanna.
Rätt eldad fungerar de.
CTC-Total däremot med två decimeter konvektionsytor en helt annan sak... verkar som ni pratar om en sådan?
Totalen har rökgaser på 300-600gr, men som sagt, 2 decimeter för värmen att upptas.
dock: 2200, 35cm ved och litet vedutrymme, inte bra men inte är det en katastrof.
nyansera katastroftalet herrar, 2200 är inte katastrofpanna
Rätt eldad fungerar de.
CTC-Total däremot med två decimeter konvektionsytor en helt annan sak... verkar som ni pratar om en sådan?
Totalen har rökgaser på 300-600gr, men som sagt, 2 decimeter för värmen att upptas.
dock: 2200, 35cm ved och litet vedutrymme, inte bra men inte är det en katastrof.
nyansera katastroftalet herrar, 2200 är inte katastrofpanna
Klicka här för att svara