Ved, Pellets, Flis
Akhenaten: Panntemp omkring 80 grader vid en eldning, 60 i ack.tank. För at tuttrycka mig mer korrekt så gäller mitt problem luftsspjällets min och maxläge, jag har nu satt spjället i maxläge annars pyreldas det bara efetr som spjället hela tiden verkar växla mellan min och max därav det klickande metall ljudet, kan fläkten vara defekt? Dvs. inte gå för full effekt? Risken för att pannan blir
bryggtomten: Undrar om någon vet vilka pelletskaminer man kan elda med ved i, för myseldning alltså? Är det enkelt att bara lägga in ett vedgaller och elda på eller är det mer komplicerat? Vill ha en vattenmantlad pelletskamin och helst kunna myselda med ved i den också.
Hocke: Jag hade en Siggestedt på min förra panna, som funkade så. Det var två termostater och elektromagnet. Man hängde upp kedjan på en krok så att luckan stod öppen, och när inställd temp på ena termostaten slog till så lyfte magneten av kedjan och höll luckan öppen, sedan stängde den den andra termostaten luckan om pannan blev för varm. När brasan var slut och pannan kallnade så
Liber: Grannen köpte en Maga. Själv har jag en Orlan 25. Maga jämfort med Orlan verkar vara en ganska primitiv panna. Själv har jag aldrig haft några problem varken med styrningen eller med den automatiska sotningen som fungerar perfekt. Ringde återförsäljaren, fabriken, som turen är, har inga tankar på att rationalisera bort den. Även i den nya modellen som ska komma på marknaden finns den
gaia: [citat] Är du säker att det är vatten från skvallerrör? Har du en tryckexpansionskärl så har du ju ingen skvallerrör! Skvallerrör har man bara till öppen expansionkärl . Det är vatten i varmvattenberedare som värms upp och utvidgas när du börjar elda ....och det brukar ge ett par liter beroende på hur stor vvb du har. Det är normalt och skall vara så för annars "exploderar" din
bryggtomten: Undrar om någon vet vilka pelletskaminer man kan elda med ved i, för myseldning alltså? Är det enkelt att bara lägga in ett vedgaller och elda på eller är det mer komplicerat?:confused: Vill ha en vattenmantlad pelletskamin och helst kunna myselda med ved i den också.:)
solo_innova: Ja, jag bytte keramiken. Ingen tjära i baxin, vad jag kan se. Sotar ur tubrören när rökgastempen stiger över 200 grader. Det brukar bli en gång mellan sotare besöken. Det låter ju lovande om det funkar med rensade hål, lycka till.
_ap_: återkom med resultat! Öppna inte sekundären för mycke bara, det kyler för mycke då. När den har brunnit ett tag kring timmen stänger du sek och kollar lågan öppna tills den ändrar färg, försök inte få den blå för det kommer inte ge någon effekt.
bryggtomten: Är ute efter en pelletskamin som kan eldas både med pellets och ved. Den ska dessutom ha vattenmantel mot ackulumatortank för tappvatten och golvvärme. Ecotec Tyr har ju tyvärr ingen vattenmantel vad jag förstår?:confused: Combikaminen från Combiheat är ju väldigt intressant men är lite för stor och tung för fritidshuset tyvärr.:( Det finns väl vattenmantlade pelletskaminer där
_ap_: På en anläggning jag gjort med 2st 1800L laddar Innovan (en 50) ganska precis 3000L på ett ilägg, ingen startbrasa bara ett ilgägg. Inget uttag.
Joukko: Så nu har jag förlängt plåten eller rättare sagt gjort en helt ny och lite längre. Om det blev bättre vet jag inte än men rg har lite längre väg att gå nu. Vad mer kan jag göra? Jocke
AnteB: [citat] Såg att din tank hade finare lösning! Var glad för det!:)
never2000: Tjenare Ja jag har alltid köpt billigt och bra och det har i 9 fall av 10 slutat med dyrt och ett stort j**la iritations moment. Min rörelse detektor kostade ca 300kr och inne i pannrummet satte jag en lampa med inbyggd detektor som kostade ca 700kr Mvh Fredrik
riek: Enligt Boverket är det numer helt OK med två eldstäder till en rökkanal. Jag försöker nu bygga in det i mitt nya hus men drabbas av bakåtsträvande leverantörer som skyller på sotaren m.fl. Det går, sotaren måste läsa samma regler som du. Boverket bestämmer
holmertz: En separat varmvattenberedare var ett steg i rätt riktning. Sitter den efter pannan i vattnets strömriktning slipper man alla förluster där. Kanske går det att minska pelletsförbrukningen 10-15% med en ny pelletspanna eller en rätt justerad oljepanna. Kan du montera dit oljepannan själv så lönar det sig att byta till en begagnad oljepanna men inte om du måste koppla in rörmokare.
HAES: Finns det ingen med erfarenhet av Strömsnäspannan? Vi får inte blåa lågan att brinna varför? MVH
2an: [citat] Det funkar inge bra med 30 cm ved i en panna för 50 cm ved..
exerg: Ett FTX -system innebär att du även blåser in ersättningsluft till upp emot 95 % av frånluftsmängden och du får egentligen bara 5% undertryck.Om detta vore hela sanningen så vore det inga större problem en vissa ftx-aggregat minskar tilluften ju kallare det blir ute och andra stänger helt av densamma vissa tider för att avfrosta den isbildning som kan uppstå i värmeväxlaren och då
kricken_: Men när du då är nöjd med priset per m3 skulle det då inte vara rätt roligt att få 1m3 och inte 0,5m3. Men det är ju upp till dig om du vill bli blåst. Det kanske finns dom som inte vill bli det och då kan dom använda ovanstående räknesätt för att kontrollera så att dom inte blir det. Sedan är det nog ingen större skillnad på en timmerbil vart i landet du än kollar. Utan vagn
pr95: Spontant !!ESBE har varit med länge, använder deras produkt fungerar fint alla kranar/unionventiler läcker om man rör dom i tid otid men brukar täta bara de får stå orörda en tid.
kricken_: [citat] Dragregulator kallas det för. Men den reglarar ju endast luften in i pannan inte draget. Även på en fläktstyd panna så finns det vinster i en dragbegränsare iom att alla pannor är byggda och optimerade efter ett visst drag. Dock blir det nog inga större vinster på en dylik panna men eldningscykel blir jämnare iaf.
2an: beesten ser man till din beräknade årsförbrukning på ca 25000 kWh/år så verkar den mycket väl stämma med nämda isolering o då kommer ditt behov vid DUT ligga på ca 9 kW/216 kWh/dygn men om man eldar varje afton vid DUT så behöver du rymma 180 kWh i tanken eftersom att pannan brinner några tim varje eldning.. Nu skadar det ju inte med större volym o panna heller men helt klart
SSAB: Hejsan! Här kommer en fundering.. idag så tog vi fram en gammal vägg i vårt hus och fann då att i ett hörn av rummet har där funnits en öppen spis. Bara sot och konturerna kvar - jag som står för allt ofog* kom då på att det allt skulle vara fint att bygga upp den igen - DOCK tänkte jag inte använda den till att elda i utan jag tänkte bara plutta in några blockljus i den. Ja, jag
templar: har köpt en 80 patron nu , funkar bättre tycker jag, är lättare att beräkna hur mycket man skall fylla på vid andra satsen. //Simon
0840: Tror inte att det är så bra att kyla avgaserna för mycket, har själv en vattenmantlad kamin och den kyler avgaserna lite för mycket, förmodligen när man startar eldningen, så det bildas tjära i toppen av skorstenen. Detta beror enligt sotaren på för låg rökgastemp.
Raven001: ja men min tanke är att ha kvar den gamla pannan tills den brakar.. den är i super skick. egentligen är det mest för eldningen på sommaren för varmvatten jag vill ha AC... Men det kanske lönar sig att köpa en 200L 300L beredare på el istället för sommartid..? 2 vuxna 2 barn..
Henrikd75: Vi ska renovera skorstenen och glidgjuta en av kanalerna till våren. Har någon tips på murare som gör jobb med bra kvalitet till anständiga priser? Tack!/Henrik
CHEMAS: Någon som eftermonterat en tryckfläkt på någon självdragspanna?
Dzerg: Då, efter normalt eldande har nu draget återvänt. Skulle tro att det enbart berodde på fukt som lagt sig i pipan efter dåligt sotningsarbete. Har någonstans i min mobil en bild på "lurvet" som jag kan publisera för att inviga icke Dalkarlar i vårt fantastiska språk :-) Kommer även att ta en bild till helgen så det finna något att jämföra med . Brännaren fungerar iaf.