T
Thorsella: Hur kopplar man in resterande el då? Det går ju startström och grejjer till utedelen
3 svar · 1,2k läst
Hocke
Hocke: Du bör minst ha en panna med 120L vedutrymme och 2500L ackumulator. Sen är det ju, ju större panna+tank, desto bekvämare eldning (mer sällan).
1 svar · 1,2k läst
O
OverAndOut: Jag tar till mig. Är väl dock mer övertygad om gamla gjutjärnsklumpars överträfflighet när det gäller snickerimaskiner:). Just nu lutar det nog mot en Jötul 370, man jag måste prata med någon leverantör till ang Morsö. Tack! /Ulf
3 svar · 3,9k läst
bejje
bejje: kolla med romoheat.se han har pysslat lite med pellets i dom iallafall han karnske vet
1 svar · 1,5k läst
T
Tompa74: Ska åka och titta på en Viadrus 90cm snart. Får se hur den verkar! Räknade dock på hur mycket värme man får ut av ett ilägg och det visar sig att jag får ut mer värme från min Calmarpanna, 120liter, 91% verkningsgrad, än 140 liter med 70%. Skillnaden torde vara att Viadrusen bränner upp veden snabbare eftersom den är på 50kW medan min är på 33kW. Så man hinner kanske ladda
25 svar · 3,8k läst
T
terhoy: Hei. Fyrer med flis i en Veto 30 stoker kjele og lurer på hvordan jeg best og enklest kan fjerne sot i brennkammeret? Til nå har jeg stått med en lang stålskrape for å fjerne sot men det er en tidkrevende operasjon. Har hørt om å små biter av sink sammen med ved i vanlig ovn men vet ikke om det er lurt gå gjøre med flisfyring? :S Alle tips mottas med stor interesse d^_^b Ps bilder fra
0 svar · 6,9k läst
S
saabdea: Ok, då verkar det som det skulle vara något längre in i pannan. Tror att våran köptes på sommar/höst -05 om jag minns rätt. Men helt klart så ska laddpumpen fortsätta att gå efter att fläkten stannar pga hög temp
32 svar · 17,6k läst
P
PST: Det här diagrammet tror jag stämmer ganska bra: http://www.mollepannan.nu/aktuella_energipriser.php
15 svar · 5,6k läst
mexitegel
mexitegel: Den gubben kan inte ens stava till ordet hobby ;-) Prylarna är köpta för indistruellt bruk...
13 svar · 15,3k läst
M
mikaelbe: Ja, det är speciallack. Vi fick panik precis som du när vi såg kaminen, inbränt fett som hade runnit samt bortskavd lack. Vi trodde att vi skulle få lämna in kaminen för omlackning. Vi skrapade bort fettet och gjorde rent så mycket som det gick. Vi behövde inte matta ner den gamla lacken innan, den nya lacken rann inte. Vi lackade om hela kaminen och det blev bra. Vi kontaktade vår
7 svar · 5,5k läst
·
M
mickael88: jag är helt nöjd om d är ngt att anmärka är d att inkastet till veden kunde varit större. Men 30cm längd får man lätt in... Är man ute efter att få up värme snabbt och inte kankse så långvarigt så är d väldigt bra allternativ. Ska man vara i verkstaden varje dag året runt så rek jag vatten buret system.
6 svar · 3,6k läst
G
gillis018: Jag har ett hus på 140kvm och satte in en SI50. Nu kanske det är i överkant men den laddar mina tankar snabbt och på så sätt slipper man elda så förbannat mycket = bekvämt. Så jag skulle inte välja den minsta möjliga pannan, utan ta 30 eller 50 och dubbla dom där 1800 literna minst.
2 svar · 2,2k läst
2
2an: Det måste vara sluss om man inte har separat ingång
14 svar · 2,3k läst
K
keja01: Mollepannan AB gör ovala stora oisolerade tankar. Måtten är anpassade för att tanken ska kunna komma igenom en vanlig dörröppning. http://www.mollepannan.nu/ackumulering.php#2
4 svar · 3,9k läst
A
Avemo: [citat] Du bör börja med att stålborsta av så mycket rost som möjligt från rören. Sedan finns ett par vägar. Du kan använda ugnsvärta som finns att köpa lite här och var. Det behöver göras om någon gång om året för att hålla sig snyggt. I biltillbehörsaffärer kan man hitta sprayfärg avsedd för grenrör. Den tål 650 grader och passar bra till skorstensrör. Erik
11 svar · 57,2k läst
M
-MH-: Det är trångt där pannan står, de gamla grova järnrören går ung 1,6m över golvet, och anslutningen till dem är på ca 1,5 m. Finns det låga spaksotade pannor?
9 svar · 7,6k läst
M
-MH-: Finns det någon pellesbrännareinstallation med SYR-ventil? Jag har det inte. Drift och överhettning styr brännaren, övertryck till slut.
10 svar · 2,2k läst
Bosse_A
Bosse_A: Det finns en annan här på forumet som kanske kan hjälpa dig: http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/111095-elektriskt-spjaell.html //Bosse
1 svar · 4,1k läst
D
danielr112: Då funkar inte luftpumpen så bra mot kallare delen av året dessvärre.
3 svar · 2,1k läst
Åskar
Åskar: www.polimex.se Funkade iaf för 30 sek sedan..
33 svar · 15,4k läst
·
H
Håkan Sten: När det gäller just sotningen så är det den kommun i vilken fastigheten är belägen som, i Förordningen (2003:789) om skydd mot olyckor, fått bemyndigande att föreskriva (bestämma) om hur ofta rengöring (sotning) skall utföras. Det är vanligtvis räddningsnämnden i kommunen som ansvarar för dessa frågor. Eftersom en del av ansvaret (ex upplysa kommunen om vad du har för eldstad
3 svar · 6,0k läst
D
Davestha: låter bra det!:)...skönt att inte bli totti lurad det första man gjorde när man flyttade till hus:]...hehe
16 svar · 16,4k läst
C
Christian Eriksson: Givetvis räcker den! Har gjort av med ca18 av ca50m2 (själpt mått) hittils.
23 svar · 2,3k läst
·
M
magnusT: Finns det någon mer som har erfarenhet av denna skorsten?
2 svar · 2,9k läst
Åskar
Åskar: Ska du göra ett helt nytt pannrum har du alla förutsättningar att bygga ett praktiskt och effektivt pannrum. Armera extra i plattan där acktanken skall stå. Jag satte min acktank i ett hörn, reglade upp två väggar och isolerade med lösull. 30-40cm på sidorna och ca 60-70 på toppen. Minimalt med värmeförluster som gör att brasorna under sommaren för varmvattnet inte blir många. Har
2 svar · 2,0k läst
K
kallemannen: Kan säkert vara så att sprickorna inte har någon betydelse, men man blir ändå lite fundersam. Känner dessa personer som har dem, och de är absolut inte den typen som kastar inn veden, är väldigt rädda om sina saker. Men visst kan skötslen vara av stor vikt. Mvh.
12 svar · 2,6k läst
magnusrx7
magnusrx7: Tackar för tipset. Bor på andra sidan pölen, mellan jkpg och gränna. Ska dock kolla upp det. // Magnus
2 svar · 1,8k läst
2
2an: Du lär inte bli besviken om du köper en 4m3 tank o effekta 60 ;) Om den lokale rörkrökaren kopplar in det så skulle jag köpa iaf panna o tank själv + ev försöka få det på plats så han bara behöver koppla.. Bra val med dubbla slingor på 15 meter, Du ska kunna duscha utan problem då tanken är 40° :)
21 svar · 3,7k läst
P
PST: [citat] Ja, du verkar ha gjort rätt..
13 svar · 7,6k läst
·
C
Chrille j: Baxi solo innova 50kW 3m2 eller 4m2 kolla nätet för bra priser ved eldnings paket!
56 svar · 4,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.