Räcker veden?

• Nej

21 Röster 23,3%
  • Vet ej

12 Röster 13,3%
  • Ja

57 Röster 63,3%
  • Antal röster
    90
  • Omröstningen stängd .
Hej!
Räcker er ved denna vintersäsong?
Jag tycker jag hade rätt gott om ved vid säsongens början, men nu verkar det som om den kommer att ta slut.
Dels beror det på att jag har vedeldat ända sedan pannan kom i somras och att det är så kallt.
För att dryga ut veden kör jag 2 små bergväremepumpat (Thorens) som ger nästan 4 kW och på det sättet behöver jag bara göra en eldning om 2.5 timmar (ett inlägg) per dag. Pannan rymmer 190 liter.
Jag har talat med en granne om att få köpa lite ved av honom.
//Bosse

Köpte 30 kubik (stjälpt mått) i april förra året plus att vi har en jäkla massa som förra ägaren lämnade kvar men som inte är sågat och kluvet. Skulle tippa på att jag vi har 10 kubik travat kvar så vi klarar oss nog... lutar dessutom åt bergvärme framåt våren :)

Japp det gör den, lämnades ett lass på 10 kubik idag till en också, men det är ganska fullt i vedbodarna fortfarande.

Har ca30m +50m klyven ved under tak räcker 3år:D
Det gäller att ha lite i reserv om hälsan inte räcker ,torkar minst 2 vintrard^_^b

Blir väl nga 1000m3 över :P men ska ju räcka ett tag med..

Har man utrymme så rekommenderar jag att man alltid förbrukar ved man har torkat över 2 sommarsäsonger, då har man ju en buffer för ovanligt kalla vintrar (som denna) dessutom torrare ved...

Kommer vi bara in en bit i februari brukar förbrukningen gå ned, det har sett oroväckande ut många gånger så här mitt i vintern men räckt bra till sist. Jag har sällan haft problem att elda ved som "bara" torkat en sommar.

Jag kommer att bli tvungen att nalla av nästa års ved. Har jag tur räcker årets februari ut.

helt slut-eldar lite me engångspall.....suck

Räcker, har eldat spån istället har ju sån liten acctank så jag ids inte elda 2 gånger per dag i typ 12 timmar :D

Har fyllt påmitt förråd två ggr, men inte f*n kommer det att räcka ändå. Gjorde av med 6 m2 förra året, iår har jag gjort av med 7-8m2 redan.

Jepp, den börjar tryta nu ,har kanske 5m³ kvar
Brukar snitta på 20m³/år men bara i Januari gick det 4,5m³.
Jag mäter min förbrukning kontinuerligt genom att notera tömningsfrekvensen i mina 0,5m³ staplar i pannrummet. I januari 2008 och 2009 gick det 3m³ . dvs jag har 50% högre förbrukning i år.

Majgårdarna
Tog ner för mycket förra året. Båda vedbodarna blev fulla.
Dom rymer en årsförbrukning
Fick göra en jätte stack brevid och täcka med pressening.

I år tror jag att jag bara tar ner lite och säljer som spis ved nästa år

Februari ut verkar det lugnt sen blir det att nalla av nästa års lager. Så en 10m³ extra totalt sett kommer det nog gå i år. Och ändå hade jag en jättebra höst med solenergi vilket gjorde att jag sparade ett par kubik i början av säsongen. Min normala förbrukning ligger på ca23m³ så 40-50% extra blir det nog alltid.
Är dock skitglad att jag inte kommer behöva starta elpatronen:D, undrar vad som kommer att hända när hälften av sveriges vedeldare får slut på ved och startar elpatronerna? Kommer elpriset att sticka i höjden då?

Redigerat:
Tror det kommer räcka, är osäker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.