Då tar vi frågeställningen kring att vattenmantla en vända till.

Har en Dovre 550 som primär värmekälla i huset och tanken var att vattenmantla rökröret en bit (har en bit tillgänglig innan det går in i murstocken) för att på så sätt kunna ladda acktanken i källaren (har även solfångare).

Men ju mer jag funderar i det här projektet och mäter och donar desto mer funderar jag på om det inte skulle kunna gå att tillverka en värmeväxlare/slinga som ligger i kaminen. Lågorna går framåt mot luckan och svänger sedan upp över en skiva för att gå ut i bakkant på kaminen. I utrymmet mellan den här skivan och översidan av kaminen skulle det kunna få plats någon form av konstruktion.

Vad jag funderar på idag är framförallt materialval. Funkar det med koppar i den miljön? Och i så fall, funkar det att hårdlöda skarvarna eller måsta jag skaffa stålrör och ta fram svetsen?

Min tanke är i så fall att tillverka en slinga med cirkulationspump som styrs med en termostat. I slingan lägger jag en trevägsventil som pytsar in nytt vatten beroende på temperatur. Som en laddomat m a o.

Eller ska jag förkasta den här tanken och återgå till att vattenmantla rökröret?

Nu har jag varit i kaminen och mätt lite. Jag har ett utrymme på 40x20x14 cm att spela på.

Min tanke nu är att svetsa en slinga som ligger i detta utrymme. Borde kunna ha hyfsad grovlek på röret utan att påverka rökgasflödet så värst mycket.

Rätt spår eller är jag ute och cyklar?

Någon som har en bra pump att rekommendera? Ska vara tyst och klara av att jobba varmt.

att lägga rörslinga i en rökkanal så nära eldstad - sot och askan kan lägga sej där, svårt att rengöra ? och försämrad verkningsgrad på slingan? ... bara mina funderingar om svårigheter som går att lösa förstås :)

En bra kamin som Dovre är säkerligen kalkylerad och inte ihopbyggd på måfå.
Sätter du in slingor för att hämta värme inne i själva kaminen blir resultatet ganska säket att elden avkyls på vissa ställen och ofullständigt förbränd brandgas åker ut i skorstenen.
Resultatet blir sämre verkningsgrad och skitigare avgaser. Du får ut mindre värme från kaminen än tidigare.
Tar du värme från rökröret bör du ordna en rökrörstermostat som styr vattenpumpen.
Kyler du rökgasen för mycket får du dåligt drag och skadlig kondens i skorstenen.

Jag var nog lite otydlig (blir ju lätt så på nätterna). Placeringen av min konstruktion kommer inte att kyla eldhärden på något vis utan den kommer befinna sig ungefär där lågorna slutar när man eldar ganska så hårt. Då svänger de upp runt kanten och sträcker sig väl som mest fram till där utgången till rökröret är. Och där i den regionen ska jag sätta min slinga i så fall.

Kylning av rökgaserna kan nog då vara ett större problem, alltså om man kyler så pass så det blir utfällning i skorstenen. Boten mot det blir väl att inte småelda utan att brassa på en del. Antar att det är därför man inte ska köra in helt kallt vatten i slingan utan att den ska jobba inom ett visst spann?
I det fallet har det dykt upp en tanke i skallen som jag inte riktigt vet hur jag ska förklara men som går ut på att förvärma vattnet med dubbla rör i slingan och låta det kalla vattnet gå i innerröret för att sedan gå tillbaka i det "yttre" röret.

Vi får se hur det funkar. Men nu är jag som sagt inne på att använda svetsen för den delen som ligger inne i kaminen. Alltså har jag lagt ner tanken på koppar.
Så nu har jag en ganska tydlig idé om hur jag ska göra i a f. Ska bara få tid att förverkliga den också.

Vanligt rostfritt funkar, eller ännu helre syrafast.

Laddomat! - tror det blir svårt att optimera din förvärmning. Vill du jobba vidare på den idén så går det ju att linda till-vattnet några varv runt kaminen :)

Säkerhetsventil o exp om det är långt till tanken. Vanlig cirk-pump. Ska ju sitta på kalla sidan.

Uppdatera oss om projektet!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.