15 412 läst ·
33 svar
15k läst
33 svar
Orlan 40 kW, problem med "puffar" och reservdelsleveranser
Min far har en Orlan 40 kW som ibland "puffar" så våldsamt så att frontplåten runt fläkten lossnar !?
Dessutom har han stora problem att få den keramik som han har blivit lovad av den Polska försäljaren, det har tagit flera månader och ingenting händer trots många påstötningar.
Någon som har nått tips i dessa båda frågor?
Dessutom har han stora problem att få den keramik som han har blivit lovad av den Polska försäljaren, det har tagit flera månader och ingenting händer trots många påstötningar.
Någon som har nått tips i dessa båda frågor?
Jag har eldat min orlan 40 knappt 2 månader och den har också "poffat" ibland. Upptäckte att den fick tjuvluft från övre luckan,så jag justerade den. Poffarna har minskat iaf.
Fläktluckan har då aldrig legat på golvet...
Men så har jag eldat med för kort ved också. Just nu eldar jag med rätt vedlängd.
"Polska försäljaren" är väl generalagent (polimex) men hör med någon annan återförsäljare för orlan om keramik, dom kanske har liggande på hyllan...
Är keramiken slut i pannan?
Men så har jag eldat med för kort ved också. Just nu eldar jag med rätt vedlängd.
"Polska försäljaren" är väl generalagent (polimex) men hör med någon annan återförsäljare för orlan om keramik, dom kanske har liggande på hyllan...
Zac skrev:Jag har eldat min orlan 40 knappt 2 månader och den har också "poffat" ibland. Upptäckte att den fick tjuvluft från övre luckan,så jag justerade den. Poffarna har minskat iaf.
Nej men den var nog lite sprucken från början och han blev lovad en ny uppsättnig gratis.
Tyvärr verkar den polska säljaren inte veta vad han har sålt eftersom han har skickat fel
keramik en gång redan.
Jag tror ju inte att nån annan återförsäljare är så intresserad av att hjälpa till med denna panna då den köptes direkt från generalagenten.
Staffan2000 skrev:
Jo att köpa ny keramik är säkert inga problem, men nu skulle han få den på garanti
och då är dom kanske inte lika villiga att hjälpa till.
Ingen som har nån mer teori om varför det puffar så våldsamt i denna panna?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hur har du det med tilluft i pannrummet? Sitter ventilen högt vill varm luft gå ut den vägen samtidigt som kallare luft ska sugas in, kan ge trycksvängningar i pannrummet som ger puffar. Prova att ha fönster eller dörr helt öppet när du eldar. Hjälper det kan man sätta ett rör från ventilen ner till golvet, detta ger också bättre drag.
En annan anledning till puffar kan vara övertändning av veden dvs för mycket ved brinner samtidigt. Det kan minskas genom att man är noga när man eldar. Gör en tändbrasa med stickor och grann ved. När det bara är glöd kvar för man den åt sidorna och fyller vedutrymmet noga med lagom grov och lång ved. Detta ska gå fort så att det inte börjar brinna för mycket. Efter det öppnar man inte luckan förrän det brunnit klart.
Brinner för mycket ved samtidigt sjunker verkningsgraden mycket eftersom det brinner för fort och pannan inte hinner ta vara på värmen. Ändå finns det många som eldar moderna pannor ungefär som man eldar en vedspis, det ökar vedförbrukningen mycket!
En annan anledning till puffar kan vara övertändning av veden dvs för mycket ved brinner samtidigt. Det kan minskas genom att man är noga när man eldar. Gör en tändbrasa med stickor och grann ved. När det bara är glöd kvar för man den åt sidorna och fyller vedutrymmet noga med lagom grov och lång ved. Detta ska gå fort så att det inte börjar brinna för mycket. Efter det öppnar man inte luckan förrän det brunnit klart.
Brinner för mycket ved samtidigt sjunker verkningsgraden mycket eftersom det brinner för fort och pannan inte hinner ta vara på värmen. Ändå finns det många som eldar moderna pannor ungefär som man eldar en vedspis, det ökar vedförbrukningen mycket!
Lite uppdatering av situationen vad gäller reservdelar.
Den polska försäljaren påstår att det inte finns stenar som är 33 cm långa som i farsans panna.
Mycket konstigt!?
Han har ju själv sålt denna panna!?
Har någon en vettig beskivning på hur man byter stenarna i denna panna ( om man lyckas få rätt stenar nån gång) ?
Vissa delar ser ut att vara platsgjutna i pannan
Den polska försäljaren påstår att det inte finns stenar som är 33 cm långa som i farsans panna.
Mycket konstigt!?
Han har ju själv sålt denna panna!?
Har någon en vettig beskivning på hur man byter stenarna i denna panna ( om man lyckas få rätt stenar nån gång) ?
Vissa delar ser ut att vara platsgjutna i pannan
Farsan har frågat generalagenten ett antal gånger men vi har inte fått något vettigt svar ännu.jorme skrev:
Att få tag på eldfast bruk är inget problem men farsan har sålt huset och lovat köparen att det skall finnas en ny omgång keramik eftersom det är lite sprickor i den befintliga.
Min slutsats är: Köp inte Orlanpannan!
Du får bara problem.
LÄGE FÖR GJUTNING AV KERAMIK ?
Gör egen form och gjut, sälj formen åt köparen han behöver säkert fler K-insatser längre fram.
(svårt att lita på en polack??? eller har man ingen logistik koll på serienr typ. Om man gjuter direkt i
panna får man väl skicka en säck gjutmassa som reservdel)
Gör egen form och gjut, sälj formen åt köparen han behöver säkert fler K-insatser längre fram.
(svårt att lita på en polack??? eller har man ingen logistik koll på serienr typ. Om man gjuter direkt i
panna får man väl skicka en säck gjutmassa som reservdel)
Jo jag har tänkt på detta med att gjuta själv, visst kan jag erbjuda mig att göra detta i värsta fall, men detta är en ny panna med garanti!!pr95 skrev:
Man får vad man betalar för har jag hävdat i tidigare trådar om Orlan pannan, detta är beviset.
Jag har inget emot polacker, jag arbetar ihop med en som jag har stort förtroende för.
Jag tror jag skall be honom att ringa till Polen och snacka lite med företagsledningen där.
Är det ingen annan Orlanägare här på forumet som har behövt byta sin keramik?
Det borde ligga i alla Orlanägares intresse att verkligen kolla hur det funkar med resevdelar och support.
Det kan bli en otrevlig överraskning om några år när alla vill ha tag i keramik till sina pannor och den " Generalagenten " har stuckit tillbaka till Polen!
Finns det fler som är intesserade av keramik om jag fixar formar?