Du skall anpassa eldningen,så att den inte överstigen 350 grader ut genom rökröret.
Ju svalare temp du kan köra med så innebär det att du behåller värmen i pannan och inte eldar för kråkorna,En dragbegränsare bör installeras så att du får jämnt drag,samt att den späder ut rökgaserna med luft från pannrummet.En rökgastermometer är bra att ha för att hålla koll på eldningen.
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/105377-montera-roekgastermometer.html

Lite mer
http://www.ctcvarme.se/enertech/p259/files/Inst_CTC_2200_Trio.pdf

Redigerat:
Hur kommer det sig att du installerar en sån panna?? Det är ingen vedpanna...

C
Det finns vedpannor med uttag på sidan för pelletsbrännare, som antagligen funkar bättre än en "gammal" kombipanna.

CTC 2200 är en riktigt urdålig panna både för pellets och för ved. Vedeldning i en sådan panna är bara tänkt som yttersta nödlösning vid elavbrott. Kan den leverera 18 kW vid vedeldning kan du inte värma ett hus med den. Dessutom är det inte tillåtet att elda med ved utan ackumulatortank. Med 230 liter vatten blir verkningsgraden urdålig även om du ansluter en acktank. En vedpanna ska ha liten vattenvolym.
Utrymmet för oljebrännare - pelletsbrännare är bara ett litet hål så du kommer att få mycket litet askutrymme vid pelletseldning. Verkningsgraden kommer också vid pelletseldning att bli dålig jämfört med eldning i en vanlig oljepanna. Det här är en panna som folk normalt tar bort och fraktar till skroten. Vill man elda med pellets klarar man sig med en begagnad oljepanna men vlii man elda med ved är det en ny modern vedpanna man ska skaffa.
TÄNK OM direkt. Calmar V33 är en godkänd vedpanna med pelletsuttag på ena sidan.

Jag tittade på databladet på pannan (länk i första posten).
Jag håller med. Om man tänker installera en sådan panna huvudsakligen för vedeldning är man antingen ordentligt okunnig eller skvatt galen.

gansks enkelt.. får ta både akumulatortankarna pluss pannan av grannen, den är från 06 , jag får de helt gratis och han har eldat med den och värmt sitt hus så nå fan funkar den. så varför ska jag släna ut 35 - 40 tusen på en ny panna när jag får denna ? och denna kommer ju måsta bytas den med med tiden och då äre ju en annan fråga...

Att den var gratis var en detalj som du inte nämnde i det första inlägget. Det förändrar naturligtvis kalkylen.
Annars är anledningen till att lägga ut pengarna på en ny panna förstås att den är vettig att elda i. Men får man en annan panna för ingenting förstår jag ju också att det är frestande.

Det är bara att lära sig leva med skiten.

Jag har en bekant som ett tag eldade i något liknande. Fast han visste inte hur varma rökgaserna blev, för hans termometer var bara graderad till 500°C. Sparade lite på strömmen gjorde det, för rökröret mellan panna och skorsten ville gärna bli lite lätt självlysande, så det blev inte så mörkt i pannrummet.
Nu har han grävt ner jordvärme istället.

Redigerat:
apersson850 skrev:
Att den var gratis var en detalj som du inte nämnde i det första inlägget. Det förändrar naturligtvis kalkylen.
Annars är anledningen till att lägga ut pengarna på en ny panna förstås att den är vettig att elda i. Men får man en annan panna för ingenting förstår jag ju också att det är frestande.

Det är bara att lära sig leva med skiten.

Jag har en bekant som ett tag eldade i något liknande. Fast han visste inte hur varma rökgaserna blev, för hans termometer var bara graderad till 500°C. Sparade lite på strömmen gjorde det, för rökröret mellan panna och skorsten ville gärna bli lite lätt självlysande, så det blev inte så mörkt i pannrummet.
Nu har han grävt ner jordvärme istället.
Nä jag gjorde ju inte det. men min fråga var inte heller om den var bra eller dålig.

De är nämligen så att jag har direktverkande el idag. och ska bygga ett pannrum och dra alla rören och en ny skorsten till panrummet. sätta in radiatorer. och allt som tillhör.. de är en kostsam historia och jag har ingen lust att låna upp massa pengar heller så därför ska jag till en början installera denna panna, efter som om att den är gratis och relativt ny...

Det vore ju oansvarigt å det grövsta om inte de (mig inkluderat) som svarade inte dessutom upplyste dig om hur pannan är. Annars blir det som att fråga "Kan jag gå över gatan här, utan att bli överkörd av en bil" och någon svarar "Ja", och sen säger det splatt, för han sa inte "Men det kommer en buss", bara för att det frågade du inte om.

Nu har både du förstått vad du får och vi varför, så den saken tänker jag inte älta mer.

En rörmokare tar normalt omkring 10000 för att installera en panna med all rördragning. Då är det väl knappast gratis? Att du sen inte kan använda eländet som du planerat utan får göra om och installera en riktig panna gör ju saken dubbelt så dyr. Apropå lån så är det just nu räntan är nästan gratis. Till sommaren höjs reproränta och bankräntorna till det normala igen och då blir låneräntan den dubbla minst.

Jag köpte en "riktig" vedpanna för runt 1500sek. så 30-40k behöver det definitivt inte kosta.

Den du har där går ju optimera lite men det är dock ändå ganska mycke spill på värme. Rökgasen snittar 300-350. men kan variera 250-450 tillochmed. Allt beror ju på om du har det som övriga över säger. Dvs dragbegräönsare och allt annat. Hamnar du på 300 så ligger du bra till på en sådan.

du kommer i alla fall ha stor nytta av akumulatortankar för dom överlever pannan ... dom åldras mycket långsamt.
Inte alla förluster är förluster, tycker jag, fex om rökgaser värmer skorsten och en oisolerad murstock går genom huset så avger den ju värme till dom rum den går genom :). Källaren och vinden blir varmare utan att elmätaren snurrar och huset mår bara bra av det.
Huvudsaken att röken inte blir för varm för skorstenen kan bli skadad. Man kan försöka sänka tempen med noggran sotning och fex installera turbulatorer ....
lycka till!
gaia

fast skickar du ur 200grader + ur skortsstenen är de större förluster än 100 grader dock ;)

Det säger ju en del om pannan om grannen med pannan från 06 är villig att skänka bort den.......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.