2 167 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Ackumulatortank ca 6,5 meter frpn panna
Hej!
Vad behöver jag tänka på om jag placerar en 3 kubiks ackumulatortank ca 7 meter från pannan "blir en effekta Lambda 35".
Min tanke är att placera ackumulatortanken i mitt garage som sitter i anslutning med hustes källare, dvs rören ska passera 2 st inner väggar innan jag är ute i garaget som ligger i samma våningsplan som mitt pannrum. Tanken är att jag ska spara lite plats i pannrummet.
Hur ska rören dras, i taket eller efter golvet eller spelar det ingen roll?
En laddomat 21 är väll uteslutet, vad ska jag ha i stället och vart kopplas "det" in?
Jag kommer att flytta ner expansionskärlet från vinden, ska det vara placerat vid tanken i garaget eller vid pannan i pannrummet?
Vart bör jag placera avluftningen för att få så lite problem som möjligt?
Finns det någonting annat som jag bör tänka på?
Gravis
Vad behöver jag tänka på om jag placerar en 3 kubiks ackumulatortank ca 7 meter från pannan "blir en effekta Lambda 35".
Min tanke är att placera ackumulatortanken i mitt garage som sitter i anslutning med hustes källare, dvs rören ska passera 2 st inner väggar innan jag är ute i garaget som ligger i samma våningsplan som mitt pannrum. Tanken är att jag ska spara lite plats i pannrummet.
Hur ska rören dras, i taket eller efter golvet eller spelar det ingen roll?
En laddomat 21 är väll uteslutet, vad ska jag ha i stället och vart kopplas "det" in?
Jag kommer att flytta ner expansionskärlet från vinden, ska det vara placerat vid tanken i garaget eller vid pannan i pannrummet?
Vart bör jag placera avluftningen för att få så lite problem som möjligt?
Finns det någonting annat som jag bör tänka på?
Gravis
Använd "grova" rör min 35mm, och gör ordentliga luftfällor sen är det bara köra på det går utmärkt att använda ett "vanligt" laddkoppel typ Laddomat 21 eller motsvarande.
Dra rören så att installationen blir snygg, tänk bara på luften måste hitta ut.
Ladda tanken/tankarna från sidan och sätt avluftare på toppen.
Kommer shuntningen ske i pannrum eller tankrum?
Jag skulle ansluta expkärlet på returen från värmesystemet, glöm inte att montera säkerhetsventilen direkt på pannans utlopp.
Dra rören så att installationen blir snygg, tänk bara på luften måste hitta ut.
Ladda tanken/tankarna från sidan och sätt avluftare på toppen.
Kommer shuntningen ske i pannrum eller tankrum?
Jag skulle ansluta expkärlet på returen från värmesystemet, glöm inte att montera säkerhetsventilen direkt på pannans utlopp.
Hej!
Jag har tänkt att ha shuntningen i pannrummet då jag tänkte gå på radiatorkretsen på samma ställe som jag har den idag i min nuvarande anläggning.
Då jag är lite novis i ämnet så måste jag fråga vad som menas med att göra luftfällor, hur drar jag för att göra en dylik.
Om jag har förstått det rätt så måste jag sätta dit en syr ventil för ikke kommunalt vatten "den dyrare modellen" nu när jag flyttar ner expansionen från vinden, stämmer det.
Jag har tänkt att ha shuntningen i pannrummet då jag tänkte gå på radiatorkretsen på samma ställe som jag har den idag i min nuvarande anläggning.
Då jag är lite novis i ämnet så måste jag fråga vad som menas med att göra luftfällor, hur drar jag för att göra en dylik.
Om jag har förstått det rätt så måste jag sätta dit en syr ventil för ikke kommunalt vatten "den dyrare modellen" nu när jag flyttar ner expansionen från vinden, stämmer det.
Tryckkärl och fastbränslepanna kräver "tre av varandra oberoende skydd mot personskada till följd av högt tryck eller temperatur", något krav på att det just ska vara en syrventil finns inte. Har pannan en drifttermostat som stoppar fläkten och ytterligare ett överhettningsskydd så sätter man en säkerhetsventil på stigaren så är man hemma.
Se till att expansionskärlet blir tillräckligt stort.
Se till att expansionskärlet blir tillräckligt stort.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det låter bra, det sitter ett skydd som bryter fläkten elektroniskt samt ett mekaniskt skydd om inte temperaturen skulle sjunka enligt manualen på Effecta Lambda. Det innebär att jag bara behöver sätta en säkerhetsventil på stigaren.
Jag har planerat för ett expansionskärl på 400 liter med resonemanget 300 liter för ackumulatorvolymen och 100 liter för radiatorkretsen "sektionsradiatorer som värmer ca 264 kvadrat " det borde gott och väl motsvara ca 10%.
Tackar och bockar nu sparar jag några kronor.
//Gravis
Jag har planerat för ett expansionskärl på 400 liter med resonemanget 300 liter för ackumulatorvolymen och 100 liter för radiatorkretsen "sektionsradiatorer som värmer ca 264 kvadrat " det borde gott och väl motsvara ca 10%.
Tackar och bockar nu sparar jag några kronor.
//Gravis
Redigerat:
Drifttermostaten är oftast lätt ställbar med en ratt, en konstruktion som näppeligen någon seriös inspektör skulle godkänna som överhettningsskydd eller säkerhetsfunktion. Sådana attiraljer ska inte vara ställbara.
Även om du räknar drifttermostaten och säkerhetsventilen är det i alla fall högst två saker, hur du än räknar.
Lägger du till SYR har du tre.
Lägger du till SYR har du tre.
Räknar man överhettningsskyddet blir det tre utan SYR.apersson850 skrev:
Sen tycker jag man ska tänka lite praktiskt på det hela och inse att det är säkerhetsventilen som är det viktiga. Så länge den öppnar kan pannan aldrig sprängas.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden