Hejsan!

Hemma på gården ska flisanläggningen byggas om o moderniseras, med hydraliskt matar-förråd på cirka 5-7 m3 på baksidan på huset. (Denna lösning är redan klar)

Meningen är att hydralförrådet normalt ska fyllas med på med traktor skopa. Att flisa direkt i innebär för mycket skräp o damm nära huset.

Jag söker en enkel lösning på ett flisföråd, som är avsedd endast att flisa i och kravet är att man ska smidigt kunna fylla traktorskopan från förrådet.

Vad är era förslag på lösningar ?

Övrig fakta: & önskemål:
* Önskad volym: 10 m3
* Valmet 505 med trimalastare + 2 m bred skopa.
* Brukshugg modell äldre

Mvh
Johan

Billigast och snabbast är väl ett plåtskjul med plåt överallt som hänger på en liten trästomme. Detta med 3 väggar och ena sidan öppen.

Ja, det kan vara en enkel lösning.....

Jag har funderat på att använda ett gammalt lastbilsflak, någon som provat det ?

/Johan

Har man ett flak så är det ju tämligen smart. Gäller att bottnen är ok bara.

Det går inte sänka det hydraliska förådet och bygga en liten ramp så du kan flisa upp på en tippkärra, sedan backa upp på rampen och tippa i all flis. På så vis kan du flisa där riset ligger, enkelt med en tork i tippkärran typ två slangar från framstammen?

Skall du ha ett stationärt föråd blir det ju en massa ris som skall flisas vid förådet + dammigt och stökigt + att du vill ha det nära hydral förådet + att det rasar alltid av lite flis från skopan när du kör fram till hydralförådet.

Hej Johan Jag har ett lastväxlaflak på 40kbm som jag gjort ett tak på , det är bara att öppna dörrarna och flis direkt in, sedan kör jag in med traktor och hämata flis och fyller förådet. funkar helt perfekt. Och skulle jag ev. få haveri på flishugg,traktor så kan jag hämta flaket med en lastväxkarbil och åka och hämta flis. Pelle

Peo G. skrev:
Jag har ett lastväxlaflak på 40kbm som jag gjort ett tak på , det är bara att öppna dörrarna och flis direkt in, sedan kör jag in med traktor och hämata flis och fyller förådet. funkar helt perfekt. . Pelle
Hur ryms traktorn in i den? Är det nån mindre traktormodell eller är taket avtagbart?

Hej Johan Lastväxlarflaket har öppningspart tak, men traktor går in utan att öppna taket, berdden är 2500mm.
Pelle

Hej igen!

Ett lastväxlarflak till rimligt pris har jag letar efter hela våren o sommaren, de jag sett ligger på minst 30000 plus moms. Innermåtten verkar ju annars bra, 2500mm

Alternativet är annars att gjuta en platta med sidoväggar och ett karftigt mothåll så man kan lasta med skopan. Då blir att täcka med en pressening.

Skulle vilja lagra upptill 15m3 flis vintertid, på sommaren kör jag varmvattenberedare

Jag har en spannmålsvagn med tipp som tar 7 m3, men tyvärr är huvudbehållaren med skrapor för hög, lasthöjd ca 2,2m

Hur löser ni detta som har fliseldning ?

Mvh
Johan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.