2 167 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Vattenmantlad pelletskamin + VVB som acktank?
Jag har en vattenmantlad pelletskamin som är direkt inkopplad på ett radiatorsystem. Finns alltså ingen shunt e.d, utan bara en termostatlös radiator i ytterhallen som det alltid kan cirkulera igenom. Gjordes så då kaminförsäljaren ursprungligen sa att det inte krävdes shunt då kaminen skulle gå att köra med så låg vattentemp som 40 grader. Det visade sig dock inte funka då värmeväxlaren i kaminen "beckade igen" med så låg systemtemp. Med minst 60 grader funkar det dock bra vad gäller den delen. Problemet med minst 60 graders vatten är att när utetempen är för hög, över c:a -10 till -5 grader så är kaminens lägsta effekt så hög att det blir så varmt i huset att man måste stänga av den, men den följden att det blir kallras och dragupplevelse från fönster mm. Är det kallare ute, under -10, så stämmer det bättre för då kan kaminen gå hela tiden.
Så min tanke var att utnyttja en 300 liters VVB som acktank och på så vis kunna hålla en jämnare systemtemp. Det är en VVB med en slinga på 15 liter som väl är den som är tänkt att värma upp varmvattnet med. Frågan är nu om VVBn är användbar till det ändamålet och hur koppla in den så att ett kallt system(när man varit bortrest värms huset med elpatron) får max effekt till elementen och att sen när det är nog varmt i huset så värms acken upp tills den har systemtempen varefter kaminen stängs av. Den kan då starta när systemtempen har sjunkit X antal grader.
Så min tanke var att utnyttja en 300 liters VVB som acktank och på så vis kunna hålla en jämnare systemtemp. Det är en VVB med en slinga på 15 liter som väl är den som är tänkt att värma upp varmvattnet med. Frågan är nu om VVBn är användbar till det ändamålet och hur koppla in den så att ett kallt system(när man varit bortrest värms huset med elpatron) får max effekt till elementen och att sen när det är nog varmt i huset så värms acken upp tills den har systemtempen varefter kaminen stängs av. Den kan då starta när systemtempen har sjunkit X antal grader.
Klicka här för att svara