Jag står inför att sätta in en liten gjutjärnskamin i det nyrenoverade sovrummet i stugan. Eftersom papptaket lades om för knappt två år sedan har jag ingen större lust att gå genom taket utan vill hellre sätta en stålskorsten på ytterväggen och ansluta kaminen i dess bakkant. Då skorstenen skulle hamna på stugans gavel och taket är av pulpettyp innebär det att taket går helt fritt. Väggen vetter åt den sida av tomten som inte nyttjas så mycket och därför skulle en utanpåliggande stålskorsten inte skämma nämnvärt.
Har kikat en del på olika tillverkare och fastnade för Schiedel och deras system Permeter. Är det någon som har erfarenhet av att installera denna skorsten? Någon som dragit en utanpåliggande så som jag vill göra?