Hej.
Har en Säätötuli stokerbrännare på 20kw som jag kör på sågspån i.
Även fast jag har alla inställningar på det lägsta så ökar temperaturen i pannan hela tiden (tar bara varmvatten). Samt så bränner den inte upp all spån vid den lägsta farten så skruven lär gå för fort.
Står i pappren till brännaren att den enda luften som ska in i pannan ska gå via brännarens fläkt.
Kan jag ändå öppna dragluckan längst ner på pannan för att få bättre drag genom tuberna och på det viset kunna köra lite högre inställningar och bränna all spån, med den nackdelen att jag eldar en del åt kråkorna.
Rökgastempen ligger på 70grader ungefär q(;^;)p

Eller går det på något vis att programera om styrningen?

I ditt läge är det elpatron som gäller.
Har försäljaren sagt att du kan elda på sommaren så ljög han.
Det går inte att förbränna något med så låg effekt som du skulle vilja ha
resultatet kommer vara något av följande:
Bakbrand.
Igen tjärad panna.
Arga grannar.

Hmm, lät ju inget vidare men men.
Står i broshyren att det ska gå att köra på sommaren då det är processorstyrt..
Men han som bodde här innan sa just att det inte gick..
Tokigt att köra på el när man har nästintill gratis spån :(

Kör hög effekt korta stunder istället. Har du ingenstans att lagra energin så är det alltid svårt. Man får se till att starta den när det inte finns någon värme kvar och låta den går en stund tills allt är fullt. Samma hemma när jag eldar

får lägga i 3-4 träpinnar max sedan har jag toppat tanken. Ska bli skönt med nya tankar nästa vecka.

Ok, men det känns lite väl häftigt att tända när pannan ligger lågt.
Känns som att den får gå på el tills jag hittar en lösning, eller om jag hittar en lösning.
Dock kör pappa samt mina 2 grannar på spån hela året om...

Men den ska väl inte behöva brinna konstant? Et sådant system ska väl typ tändas vid 50 grader och brinna tills det är 85 eller dylikt? För på sommaren ska den ju definitivt inte gå konstant.

Vi hemma eldar 1-2 ggr per vecka beroende på hur mycke vi dushar. gör ju inte av med knappt något varmvatten alls.

Problemet är att det inte finns någon typ av tändning, så det lär man göra manuellt.
Men som sagt pappa och iaf 3 till kör på spån dygnet runt året om.. Dock ett annat fabrikat än detta..

Ok. Men brinner de dygnet om då? Nu kan jag inte spåneldarna men verkar konstigt om de brinner konstant.

De brinner konstant. Finns ingen auto. tändning på dem heller.
Väldigt simpel konstruktion, spån matas från en behållare med hjälp av en skruv in i en kammare där det brinner. Samt att det finns en fläkt som tillför luft för en vettig förbränning.
Skillnaden mellan min och den som min far har är att min fläkt går hela tiden medan pappas bara går ibland.. Öppnade styrningen igår till brännaren men alla kretsar satt fastlödda så det går inte att göra något eget heller.. Eller går o går, men lite svårare. Kanske kan höra med dem som tillverkar om det kan finnas någon annan styrning till dem.

Ahh ok. Kan tänka mig att man slipper en del problem om man låter de gå konstant. Men gäller ju att det finns styrning som kan reglera mellan ett par watts effekt så kallat sov läge och då ett par kilowatt till ganska mycke mer.

Ja, det e ju det.
Skall höra med tillverkaren om det finns en ny styrning att köpa..
Tycker den matar på väldigt ofta fast den e nedvriden på absolut minimala.. 01% där det går att få 99% och där normal driftläge är över 50 iaf.

Går det inte att gå in i programmet och ändra stokerpulsen, hur ofta och hur länge inmatningsskruven skall gå?

Det sitter pottar för det, men de är i botten.. Så den kan inte gå saktare.
Pappas går en stund sen när pannan gått upp i temp så lugnar den sig och bara matar fram spån var 3e minut som mest sällan... Min matar fram var 45e sekund som mest sällan. Sen om panan går upp i temp så slår den helt ifrån. Iofs så glöder ju spån länge så det borde gå igång igen efter en stund.. Kanske ska testa och ställa panntermostaten lite lägre, men det går ju inte åt så mycket varmvatten här.
Tror nästan det blir enklast att prorammera en egen styrning till den.

Jag vet dom som i nödfall vattnar spånet...men det är som sagt en nödlösning.
Stämmer det verkligen att fläkten går konstant? Det tycker jag är fel, styrningen borde stänga av fläkten mellan eldningarna.
Annars är ju eltändning The Shit.

Håller med om att det verkar väldigt "mysko" om fläkten går hela tiden. Kan inte också du justera i styrningen så att skruven bara matar var 3:e minut eller mindre?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.