Vi tänker oss att installera en kamin i vårt hus - troligen en Contura 550. Huset är i 2 plan.

Vi har sett ut ett hörn vid en yttervägg där vi vill placera kaminen. Så långt allt väl.

Sen till skorstenen. En installatör föreslog att dra skorsten upp i sidvinden sedan vinkel och längs med snedtaket på andra våningen och sedan upp för att hamna rätt nära nocken.

Problemet är att vi hamnar vid en innervägg på andra våningen och måste dra röret snett, vilket jag tror blir oerhört fult.

Se mina enkla (ej skalenliga) skisser i bifogad bild.

Funderar ändå på alternativet att gå rakt upp genom sidvinden för att sedan bygga rätt hög skorsten på utsidan (ca 3,5 m). Finns det någon som gjort det och kan dela med sig av bilder hur det skulle kunna se ut?

Tack!

• skorsten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har det vid 22 graders taklutning, inget som stör. Bekanta har det på 45 graders lutning, stör heller inte nämvärt. Kan man köra rakt rör är det enklast, krökar m.m kostar mycket pengar.
Om du kollar runt en del kommer du hitta många hus med din tänkta lösning.

Hade tagit den rakt upp, Behöver bara komma över nock ju..

Tack för svar! Vi har 45 grader lutning och ganska så högt hus. Skorstenen blir gott och väl 3,5m på utsidan upp till nock. Det hade varit intressant att se bilder på andra som gjort liknande lösningar.

Men fult blir det garanterad.

Göran.W
Tänk på stackarn som skall sota. Du måste bygga takbrygga m.m. Har för mig att plattformen till sotaren inte får vara lägre än 1,2 m under skorstenstoppen.

Göran.W skrev:
... sotningen blir svårare med.
Jag hade satt skorstenen på utsidan i form av en murad sådan.
Att säta en ståltub utvändigt ser för dj... ut men murad och ev putsad kan bli riktigt fint.
Du måste väl fortfarande över nocken så....visst, det set nog bättre ut än stål, men ska upp en bit endå.

I övrigt, om man går upp med rör så måste man nog stadga upp det när det blir så långt, antingen med wire eller stag skulle jag tro.

Göran.W
Över nocken måste man.
Måste kaminen sitta i hörnan där den är inritad.
Så som den är inritad nu blir det svårt att få det snyggt om man inte drar skorstenen invändigt o det ger brandsäkerhets problem och sotaren kommer säkert kräva minst en sotlucka extra för att kunna sota hela dess längd.
Ni har inte funderat på en skorstenslös pelletskamin?
Då går man bara ut med 2 rör rakt igenom väggen http://www.viivilla.se/Energi-Varme-VVS/Pellets/Pelletskaminen-en-effektiv-varmemobel.aspx

http://www.framtidsenergi.se/visa_produkt.asp?id=191&t=KMP+Ekerum+%28skorstensl%F6s%29&lang=sv

http://www.framtidsenergi.se/visa_produkt.asp?id=194&t=KMP+Neptuni+%28skorstensl%F6s%29&lang=sv

Definitivt inte samma mysfaktor men bra mycket billigare och enklare.

Kör den rakt upp / ut med platform. Det blir billigare.

Fråga sotaren angående sotluckor, jag tror inte att du behöver det när det är vinklar mindre än 90 grader, kanske gränsen är 45?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.