T
Thorsella: Någon som bor runt skara kvänum som ved någon bra vedlevrantör på 3meters björk80% 20% övrig?? ganska akut då min levrantör sket i mej :( är du själv en levrantör ring gärna mej :) 0761616519
0 svar · 1,3k läst
L
Ljusbåge: Här har vi en vedklyv med lite fjong i. En del vedträn blir till och med delade. Tur att han har ett galler som skydd. http://www.youtube.com/watch?v=-E4GmFX3Puo&feature=related Ibland undrar man hur folk tänker.
20 svar · 8,1k läst
P
Pottan: Wow, ja så fint kan man ha detd^_^b men jag gissar att min budget inte riktigt håller för ett lager för veden på 2x40 kbm ved (hur stor yta kräver det?), jag måste nog få prisuppgifter från Lindab på huset först så jag vet hur stort jag kan bygga. Normal isolering? menar du då lika tjockt som krävs för bostadshuset Norrl.
3 svar · 1,4k läst
templar
templar: Ok!! Skall tillägga att priserna inkluderar transport. 235 med transport alltså. Kanske inte är så väldans farligt ändå. Skulle önska att man hamnade på max 150 egentligen, när man ändå står och gör all kapning och klyvning själv, det skall ju löna sig menar jag. jaja.
3 svar · 2,9k läst
G
göstaberling: Glömmde säger att jag ha försökt kommer åt Morsö 3640. Men den finns inte längre eller? Alex!
4 svar · 1,8k läst
D
dahl10: Jo visst går det att byta ut ventilerna men eftersom den har några år på nacken och jag ändå måste köpa ny pump (den som sitter där nu har jag bara lånat) så tänkte jag att den får åka ut den också. Förresten så har ju ESBE också börjat sälja laddgrupper ingen som vet något om dem?
2 svar · 1,4k läst
bax
bax: En murare. Eller kaminförsäljaren själv. Det finns ju kaminfirmor som gör hela jobbet så att säga.
3 svar · 2,5k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Bättre upp: Säg 6 kW http://www.byggole.se/sortiment/k%C3%B6ksspisar.htm http://www.camina.se/filer/viking30.pdf //KoW
2 svar · 3,1k läst
O
ohmanm: Hej alla, Har köpt en ny (beg. men aldrig uppackad) PX21 och undrar nu om det finns någon panna som är bättre lämpad att använda än Nibe 100 VX för under 5000 kr. En 100 VX får man ju för ett par tusen. Tänkte därför satsa på en sån istället för min CTC regent. Är det någon som har tips på en ännu bättre panna som man kan komma över för en rimlig peng. Mvh Mathias
0 svar · 1,2k läst
Bosse_A
Bosse_A: [citat] Mycket intressant. Låt oss starta en tråd om hur vi hanterar vår ved. //Bosse
12 svar · 7,1k läst
·
2
2an: Jo vi har fått igång den men pannan är för "trång" så det går inte utan att koppla in varvtalsregulator o köra pannfläkten samtidigt med pelletsbrännaren.. Tror inte att det är testat med att göra en plåt för panfläkten o plocka bort den helt, Kompisen har haft mycket med firman ett tag.. Det är ju en Janfireflex som används o om man inte kör pannfläkten överhettar brännaren,
4 svar · 2,4k läst
prototypen
prototypen: Jag betalade nog en 700 spänn bara för kopplingen, sedan behövs några rör och någon böj också. Det är samma prylar som till djurfoder och Lantmännen/Granngården är "experter" på dessa rör.
5 svar · 1,5k läst
V
Vedfyrer: Sitter og leter etter akkumulatortank på 5000 liter. Ser at billigtvvs.se har en fra Tanksvets som måler 1,80 meter i diameter og er 2,20 meter høy. Denne koster 32600 sek, dvs 26700 nok med dagens kurs. Kotly.com i Polen har en 5000 liter som også er 1,80 meter i diameter, men som er hele 2,85 meter høy. Veldig stor forskjell i høyde til å romme det samme spør du meg. Prisen på denne er
0 svar · 1,4k läst
K
kallemannen: Undrar om detta är samma pannor? någon som vet? Ser exakt lika ut, den stora skillnaden jag sett, är att aritermpannan kan utrustas med fläckt. Samt finns det någon som har erfarenhet av någon av dessa, skulle gärna höra er åsikt. Kalle.
0 svar · 1,4k läst
I
Indus: Med lite bilder är det möjligt vi kan lista ut det om inte någon har elschema. Tror inte att de är så avancerade.
1 svar · 1,5k läst
slipperman
slipperman: Det är nog bättre att bita i det sura äpplet och sätta igång och justera flödet i de olika elementen. Det är en iterativ process eftersom flödena i systemet påverkar varandra, så det bör ske systematiskt, dokumenterat och under flera dagar/veckor. Man bör ta på sig tålamodshatten också. När väl flödet är justerat så att vattnet lämnar av all värme i elementen är det bara
5 svar · 1,6k läst
M
Möbelsnickarn: Har försökt kontakta Ariterm via telefon och via deras hemsida med frågor om deras grejer. Ingen svarar.... Märkligt företag.:@
21 svar · 21,9k läst
T
Tjodjuret: Vi lavade en halv årsförbrukning i helgen, 20m3, i vår vedbod. Där får det ligga tills den gamla veden är slut, tar väl max ett par veckor sen tar vi in vad vi behöver för tillfället. Vet att den borde ligga längre å torka och vet att den borde ligga inne ett tag innan den eldas, men den torra veden är slut å vi har inte tid att bära in ett lager i pannrummet. Kan tillägga att vi
13 svar · 3,6k läst
S
skogstomten: Var antagligen Viking Pro det stod på den.
7 svar · 1,6k läst
Lindhe
Lindhe: Någon som vet någon dom hyr ut?
0 svar · 1,2k läst
CHEMAS
CHEMAS: Ju mer man hör och läser desto mindre förtroende får jag för rörmokare. Visst dom kanske kan viss praktiskt arbete så som löda. kopplingar osv men sen är det inte säkert dom kan något. Men men. ElVVBeredare i serie med din förrådsberedare fungerar alldeles utmärkt och är hur skönt som helst. Har man missat att elda för värmen i huset så har man iaf varmvatten! När man börjar
4 svar · 1,1k läst
P
pennta: hade stora problem med luft i mitt system. verkade som luften flyttade sig,den stannade inte där jag ville iallafall.fick tips om att fylla i 1l diskmedel för att bil av med ytspänningen i vattnet.efter 1 eldning var det knäpptyst i rören. luften släppte jag ut vid tank toppen....nu är det tyst och fint i pannrummet. laddning av tankar går mycket bättre nu. yes....
15 svar · 3,3k läst
·
giantvalley
giantvalley: [citat] Jag tycker du skall googla vad flis kostar att elda med... MVH
89 svar · 28,9k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: [citat] Jo. Vi köpte pellets från SCA vilket vi gjort tidigare och varit nöjda. 4 pallar med säckar var fuktskadade en del men inte alla. Vi kom överens om 3 pallar extra som kompensation. Iofs bra, de flesta säckar var bara lite fuktiga i änden och det slängdes. Dock visar det sig att det är en väldig massa extra besvär med att kolla varje säck innan den fylls på och dessutom måste
15 svar · 11,7k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Är det myseldning man vill ha så ansluter jag mig till de som förordar ved. Helt oöverträffat när man hör hur det sprakar, känner doften och ser lågorna. Pratar man uppvärmning så förordar jag pelletskamin. Vi själva skulle inte orka hålla på med ved, det räcker med de 4-5 kubiken som går åt till bastun o öppna spisen. Men är man entusiast och har tid och ork så är ved
48 svar · 17,9k läst
Guzzi
Guzzi: Tackar! Det var precis vad jag sökte.
2 svar · 1,1k läst
I
Indus: Hej jag har precis varit i kontakt med sotaren, ställde samma fråga som du. Är kaminen CE märkt är det inga problem.
4 svar · 1,1k läst
M
Mats_C: Jag hade samma symtom för ett år sedan, det visade sej vara en liten läcka på förrådsberedaren i ack.-tanken.
13 svar · 10,6k läst
P
Pottan: En knapp vore bra, finns det enknapps-system både till ved och flis :D Norrl
8 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.