Är i färd med att få till en anläggning bestående av en Solo Innova 50 och en rund 5m2 tank från Husqvarna.

Tanken från början var att koppla detta till ett slutet kärl på troligtvis 600 liter. Men har nu läst allt jag kommit över angående lågtryckssystem. Tanken tål ju 1.5 bar, skulle jag kunna använda mig av ett öppet kärl stående på golvet vid tanken och köra en kraftigare pump till radiatorerna på övervåningen tillsammans med strypventil på returen? Bottenvåningen har golvvärme så där löser de sig ju. Varmvatten skall fixas via TVA.

Anledningen till detta är att jag ej kan ha öppet på vinden och jag vill ha ett så enkelt och fungerande system som möjligt och är tveksam till slutet kärl. Dessutom är de dyrt och platskrävande.

Vet att många är duktiga på detta här så fyll på med tankar och funderingar.

/A

Ett öppet kärl på golvet lär inte funka, det kommer gravitationen att tömma. Du måste ha vattenytan i kärlet över tankens högsta punkt. En kort fundering till. Om du ska köra näst intill trycklöst varför inte ta en bättre beg farmartank istället. Kostar max 5000 istället för 25000

Därför att denna tanke helt enkelt slog mig efter att jag redan köpt en tank.

GustavW skrev:
Ett öppet kärl på golvet lär inte funka, det kommer gravitationen att tömma. Du måste ha vattenytan i kärlet över tankens högsta punkt.
Det funkar alldeles utmärkt, röret funkar som en hävert. Kolla den klistrade tråden om övertrycksfritt. Jag vill minnas att jag la dit en ritning ganska nyligen.

De var de jag hoppades på. Hur skulle du koppla?

Det framgår väl tydligt i tråden?

Svarar ja på de...:rolleyes:

Netzel skrev:
Svarar ja på de...:rolleyes:
gå till "Biobränsle" och där överst ligger en klistrad mest lästa tråd skrivet av Matss --- "Övertrycksfritt system ( på begäran)..... har du missat den?
gaia

Redigerat av moderator:
Iknow men tack ändå d^_^b Skämdes mest att jag lyckats missa ritningen i den tråden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.