Så länge inte pannan är uppe i temperatur så går fläkten.
När pannan är uppe i temperatur så dödar den krämen helt till hela spåneldningen.

Det minsta mellanrummet jag kan ställa min skruv på är ca 45-50sek.. Vilket jag tycker e mycket ja.

Om du inte vill stänga pannan under sommaren och inte köra elpatron för tappvarmvattnet - solfångare kanske?

Så länge som jag har i stort sett gratis bränsle investerar jag inte i en solfångare, men kanske i framtiden.

Iaf så har pannan nu kommit upp i temperatur och slagit ifrån spåneldningen.
Dock kommer det ju att ta en väldans lång tid innan den sjunker igen och spåneldningen skall starta. Kanske tom har slocknat då.

Skulle man kunna sätta in en styrning av någon slag som kopplar bort termostaten som bryter spåneldningen med jämna mellanrum så att den matar fram lite spån igen för att på så vis hålla glöden vid liv? Eller är det ett enkelt sätt att koka pannan?

Har termostaten står på ca 75grader nu.. Blir det någon skillnad om jag höjer eller sänker den?

M_Persson skrev:
Skulle man kunna sätta in en styrning av någon slag som kopplar bort termostaten som bryter spåneldningen med jämna mellanrum så att den matar fram lite spån igen för att på så vis hålla glöden vid liv? Eller är det ett enkelt sätt att koka pannan?

Har termostaten står på ca 75grader nu.. Blir det någon skillnad om jag höjer eller sänker den?
Som du säger skulle du kunna lägga ett puls/paus relä parallellt med termostaten så att det blir som en effektreglering. Med tillräckligt glest mellan tillräckligt långa pulser så att elden inte slocknar kan du säkert sänka effekten ganska långt. Termostaten kan du då ha ställd relativt lågt så att din underhållseffekt inte kan höja tempen för högt. Jag antar att du även har en maxtermostat som skyddar vid för hög temp, annars blir ett sånt här experiment mindre lyckat.

Det där e den enda termostaten som finns.. Därför e det lite att vara ute på tunn is..

Tydligen så klarar den av att tända igen när pannan sjunkit. Spån verkar glöda länge länge..
Får se imorgon om den fortfarande är igång.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.