Ved, Pellets, Flis
ichgary: Eftersom dom inte har 90 eller mer kan dom ju inte marknadsföra sig med det. Så måste dom ta till andra metoder, enklare sotning är väl deras metod..
apersson850: Tänk på att ju längre bort de är, desto mer motstånd blir det för pumpen att ladda tankarna. Mina tankar står så att den som är längst bort har ungefär sex meter rör till pannan. Redan där är det ibland så att min Laddomat inte hinner med att pumpa när pannan brinner som bäst.
jesus1: Det fick bli en Calmarpannan. Helt otroligt snabb leverans. Beställde på en lördag och tidigt på tisdagen var den levererad till mig. Hade förväntat mig en leveranstid på någon vecka i alla fall så att jag hade hunnit bli klar med fundamentet i alla fall. http://www.billigtvvs.se/
holmertz: Nibe City är nog aningen mer lämplig. Värmeväxlaren är också större. CTC 1200 fungerar också bra om man har en modern brännare som har underhållseld. Den mindre vattenvolymen spelar då ingen roll.
Matss: Fördelar öppet: Du slipper luftningar, förtryck och gummiblåsa, billigare, längre livsländ, trevligare vid ev. kok. Nackdel lågtryck: Pumpen måste gå när du luftar översta elementet (en gång om allt är riktigt byggt).
Matss: [citat] Det skall inte behövas utan tyder på okunnig montör, kan du inte lägga upp lite bilder?
olle45: Hej Babbo Lämna expasions utrymme sedan är valet fritt av stenmaterial ! Använ du leca det är lätt arbetat också! Angående putsning, om nät behöver användas, puts sitter fast ändå utan nät. nät förhindrar ingen sprickbildning , tänk bara på att fukta det som skall putsas om putsbruket torkar för fort avstannar bränningen av bruket och putsen och vidhäftningen blir
Avemo: [citat] Då förstår jag varför du vill ha hög effekt. Jag tror dock fortfarande att 15 kW är i mesta laget. Även om man värmer upp luften fort så tar det tid innan väggar, golv och möbler blir varma. Det är väl samma regler beträffande brandsäkerhet oavsett var man har en kamin. Det är väl mest designen som skiljer bastuaggregatet från andra kaminer förutom effekten. Erik
_ap_: Skulle det i mitt fall stå mellan en VB och "nya" Arimax, skulle valet bli en Arimax.
Alpha: http://www.soliduct.com/installation-insatsror.htm Beskrivning av installation av insatsrör...
MoparMikke: Nån som har erfarenheter av denna kamin? http://www.kaminexperten.se/webshop.asp?show=prodinfo&infoid=7&menu=22 Den verkar väga hyfsat och har bra verkningsgrad för dom pengarna.
knekten: Min kulvert går in precis under torpargrunden,tror hela ligger ca 1,30 under marknivå..
gillis018: Eller rätt draget system så ska ingen syre komma in heller. Har fyllt på mitt system 1 gång på 1 år nu och den lilla luft som kom med då bubblade så snällt ur expansionskärlet direkt vid eldning. Har för övrigt element som suttit 54 år.
Matss: Sätt ut på blocket för 15.000 eller bästa bud, räkna med att få många samtal.
andersmc: Förresten: var hittar ni de kinesiska pelletskaminerna?
Avemo: Är det en stickande eller obehaglig lukt? Luktar det värre än matos när man steker bacon? Eldar ni i den många timmar om dagen? T-gul biogel är vad jag förstår någon form av spritgelé. Öppna spritlågor brukar inte osa speciellt mycket. Så länge ni inte stänger av ventilationen och eldar spritgelé flera timmar om dagen är det nog inget att oroas för. Då är det nog farligare att
johaseo: alla stora tillverkare kan ju leverera någon gång en felaktig produkt men det är ju intressant om detta forumlägg kan få den glade Nibe återköparen att få en bättre garanti ifall hans Nibe om 5 år också har en svetsfog som ej håller måttet. Undrar om inte Nibe redan setta detta inlägg redan och undrar hur de därmed skall agera för att öka kundkvalitén åt oss konsumenter i det
LeffeLufs: Ett tips på vägen såhär i efterhand: Börja fläkten "sacka" i uppstart, se till att inhandla en ny konding direkt... Satte dit den nya och fläkten betedde sig som ny igen :D
flygare69: Enligt energideklarationen går det ca 5800 kwh till uppvärmning (vatten borträknat) fördelat på ved, direkt-el och luftvärmepump. 1000 kwh är räknade på ved, vilket nog är lite lågt. Kassetten fanns inte under hela det beräknade året. Ska tilläggas att det finns installerat golvvärme i kök och badrum som gör att andelen direkt-el ligger ganska högt.
ingemar_o: Material Area Minsta höjd Stålrör Ø 125 mm 5,0 m Tegel 140 x 140 mm 5,0 m hittade jag på nibes hemsida www.nibeonline.com/pdf/011363-3.pdf
emhag: Idén att glidgjuta kanske inte är så dum: Jag har tittat upp i skorstenspipan, ca 6 m lång. Det finns en spjällucka, ca 1,5 m upp, 40x40 cm, som inte kan styras utifrån, och som man kan fälla ner och stänga hela pipan med. Om man tittar uppifrån, ca 3,5 m från skorstenens yttre öppning så delar sig pipan i en blindpipa, 1,5 m lång som gick till en kamin på övervåningen. Den andra
apersson850: Du bör ha ett förtryck på 0,1 bar/meter höjd till högsta punkten + 0,2-0,3 bar, ungefär. Jag har ett hus som ganska högt. Har 11 meter till högsta punkten. Därför är mitt system dimensionerat för ett högsta tryck på 2,5 bar, inte 1,5 bar.
Ulrik74: Har i helgen kört ca 60m3 björkved och dom första 30m3 var stockar mellan 30 till 10 cm och det blev i stjälpt mått ca 32 m3 och dom andra 30m3 var grövre stockar och det blev ca 35-36m3. Vad detta blir staplat återstår att se, ska stapla på pall till hösten...
EmMi: Förstår mig inte på hur vi ska få upp skorstenen... Antar att sotaren kan hjälpa till med en del frågor, men helst av allt skulle jag vilja anlita någon att fixa alltihopa. Men min fundering är; finns det någon som tar på sig hela biten, eller måste man anlita flera entreprenörer och försöka få dem att tidsmässigt styra ihop det...? Det är alltså murning runt insatsen,
Thorsella: Någon som bor runt skara kvänum som ved någon bra vedlevrantör på 3meters björk80% 20% övrig?? ganska akut då min levrantör sket i mej :( är du själv en levrantör ring gärna mej :) 0761616519